menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterui

Ga naar meest recente reactie

Nijiske

Nijiske

Heb vandaag winteruien gekocht om uit te planten..

moeten de teentjes net boven de grond uitsteken?
woensdag 15 september 2010 - 19:22
Rita1960

Rita1960

heb zo ook net binnen voor het eerst- de winterplantui snowball- .. ik ga ze net zo planten als mijn "normale" uien, tot ze net onder de grond staan en met een net erover.. dit tegen de houtduiven..

maar mochten de mensen die vaker winteruien zetten hier een andere mening over hebben dan graag.. al doende leert men of toch dieper zetten zoals knoflook?

groetjes,
Rita
woensdag 15 september 2010 - 21:15
bisschop

Bisschop

graag wat meer uitleg over uien die je nu plant in de winter?
woensdag 15 september 2010 - 22:17
cetinel

Cetinel

ook ik heb winterui gekocht en wilde ze zetten waar de aardappelen hebben gestaan,is dat een goed idee?(mits natuurlijk extra meststoffen toe te dienen)
op een deel van de lege aardappelveldjes staat winterprei, als dat kan kan ui ook dacht ik zo??

het planten ging ik dus ook gewoon als de normale plantuitjes doen.

winterui word nu geplant om dan te oogsten in mei,ze blijft dus de winter in de grond.
is voor mij de eerste keer,dus een experiment.op een klein stukje heb ik ook ui gezaaid(zo een week of drie terug)om als het lukt als pijpajuin te gebruiken ,ze zijn al wel opgekomen maar ik denk dat ze niet genoeg zullen groeien om oogstbaar te zijn.
zaad had ik liggen,ook een experiment dus,het is gewone zaaiui,geen winterui.
donderdag 16 september 2010 - 08:52
bisschop

Bisschop

ok zal in het tuincentrum eens gaan kijken.

mvg
marleen
donderdag 16 september 2010 - 08:58
Borsalino

Borsalino

Ik plant het gehele jaar door met tussenpozen plantui.
De jonge eten we als pijpajuin/bosui.
De winterui plant ik met de preiplanter van 15 cm en na de winter haal ik telkens 1 weg om op te eten als jonge ui zodat ze op 30 cm staan.
Plant ze zo diep dat ze net niet zichtbaar zijn.
Doe dit net hetzelfde met de zomerui.
Heb nu mooie jonge ui staan klaar om op te eten, geplant op 8/8.
Ik geef geen meststoffen, volgens een oude rot niet nodig.

Doe dit net hetzelfde met de look, wel dieper, en haal in de lente ook telkens 1 weg om als stengellook op te eten.
donderdag 16 september 2010 - 09:01
cetinel

Cetinel

hier heb ik ze uit de aveve
donderdag 16 september 2010 - 09:07
cetinel

Cetinel

ik heb ze daarnet geplant snowball,radar,red electric :wit geel en rood dus...
donderdag 16 september 2010 - 16:25
cetinel

Cetinel

hebben jullie je winteruien al geoogst???
ik nog nie want het loof is nog groen,maar denk dat het wel tijd word??
er is wel een deel kapot gegaan deze winter(toch te koud?)
maar degene die er nog staan doen het in mijn ogen redelijk...(ik eet er al van,rechtstreeks uit de grond)
wat te doen,wachten op iets droger weer om uit te halen??
denk da ik ze dit najaar ook ga planten,maar dan met stro erover voor beetje isolatie....mischien heb ik dan minder uitval....
maandag 6 juni 2011 - 22:45
Borsalino

Borsalino

Hier zijn ze al op
dinsdag 7 juni 2011 - 21:25
cetinel

Cetinel

dat is snel! en ik die dacht dat ik er vlug bij was door steeds als stengelui van te oogsten,maar sinds de nieuwe aanplant "eetbaar" is heb ik de rest van de winterui gerust gelaten en die is dus nu wel redelijk van formaat,maar wel groen nog....
hoe waren de afmetingen van je uien en ga je het weer doen dit najaar,of vind jij het de moeite niet??
winterui is blijkbaar niet lang te bewaren,maar dat hoeft voor mij ook niet....
als ik de periode tot de oogst van de in de lente geplante uitjes kan overbruggen ben ik ook al dik tevree
dinsdag 7 juni 2011 - 21:55
Borsalino

Borsalino

Zeer zeker zet ik die terug, wel anders oogsten.
Nu heb ik er steeds de dikste uitgehaald, dus echt reuzedikke waren er niet.

Nu ga ik 2 bedjes zetten, eentje om te oogsten vanaf voorjaar naar behoefte, en het ander bedje laat ik staan om er dikke ui van te oogsten.
dinsdag 7 juni 2011 - 21:58
cetinel

Cetinel

net zoals met de zomerui heb ik ze gewoon vrij dicht opeen gezet en van zodra ze een in mijn ogen voldoende grootte hebben oogst ik er telkens om de andere ui 1( natuurlijk niet 1 ui per keer )waardoor ze op de juiste afstand komen te staan...
uitdunnen dus...
keb een weekje geleden nog wa geplant want stilaan worde de zomerui ook te groot,ondertussen is ook de grove bieslook(die volgens mij gewoon ui is hoor,zo smaakt die,welsh onion heet het)bijna klaar om van te oogsten,waardoor ik(gelukkig!) wel altijd groene pijpjes heb om te eten(wij consumeren ze dagelijks)
dinsdag 7 juni 2011 - 22:10
Borsalino

Borsalino

Met dat uitdunnen is het misgelopen, er telkens de dikste uit gehaald.
Daarom dit jaar 2 bedden om net dat te vermijden.
En dan van 1 bed naar believe oogsten, zowel stengel als dikkere.

Het andere bed blijft onaangeroerd. tot.................
woensdag 8 juni 2011 - 06:58
cetinel

Cetinel

okee,ik snap het
maarre...zijn wij de enige 2 die winterajuin hebben geplant? zal toch niet....
weet er iemand wat ik nu best kan doen: alles rooien of gewoon voorlopig naar behoefte rooien en de rest nog laten zitten tot vanzelf het loof gaat strijken en geel word?
woensdag 8 juni 2011 - 10:11
Nijiske

Nijiske

Ik oogst enkel hetgene ik momenteel nodig heb.. het loof begint wel geel te worden.. dus het zal nu niet meer duren vooraleer ik alles ga rooien.
woensdag 8 juni 2011 - 11:14
cetinel

Cetinel

ook ik blijf voorlopig gewoon oogsten wat nodig,ze zijn wel straf vind ik(rauw)weet nie meer welk ras dit is/was
volgend jaar toch iets meer planten....vorig jaar had ikmet de gewone ui last van uienvlieg,met de winterui nergens last van gehad(kan puur geluk geweest zijn)

Groenten

zondag 12 juni 2011 - 23:00
cetinel
zondag 12 juni 2011 - 23:01
Rita1960

Rita1960

't kan aan de winter gelegen hebben, maar ik zet geen winterui (radar) meer..

de grootste was zo'n 7 cm in doorsnede en de rest zat er onder.. en een heleboel zijn niet eens de winter doorgekomen..

heb toevallig vandaag nog een 6 tal geoogst.. ook niet om over naar huis te schrijven kwa dikte..

de knoflook heeft het beter gedaan dit jaar

morgen gaat de rest er ook uit (zo'n 20 stuks.. potlooddik....) maar ja, het zou maar zo aan het zeer droge voorjaar gelegen kunnen hebben....



en Cetinel, die jij op de foto laat zien.. die van mij halen dat bij lange na niet!
zondag 12 juni 2011 - 23:11
cetinel

Cetinel

awel,er zijn bij mij een deel kapotgegaan door de vorst denk ik...de jonge ajuintjes waren nog vrij klein toen ze de toch wel erg koude winter tegemoet gingen...
maar degenen die niet kapotgegaan zijn,die deden het wel goed...
van bovenstaande was het loof al gestreken,maar bij een deel staat het nog recht...
combinatie van vorst met daarna een heel droog voorjaar zal wel niet al te best geweest zijn...
dit najaar ga ik ook planten,maar mischien nog iets vroeger zodat de uitjes wat groter de winter in gaan,bovendien ga ik mulchen met stro of afdekken met vliesdoek...
ik heb ze voor het eerst gezet en ben wel tevreden over degenen die het gehaald hebben eigenlijk....
dit zou best ook wel eens de radar kunnen zijn geweest,ik had drie soorten: een gele,een witte en een rode...de rode is nie moeilijk,maar geel en wit uiteenhouden is ook nie zo makkelijk als ze vol modder hangen
zondag 12 juni 2011 - 23:18
cetinel

Cetinel

ik denk plots aan iets....de radar word toch ook gewoon als zomerui geteeld??
onlangs was ik in de aveve en daar waren de plantajuintjes aan halve prijs(sjalotjes ook trouwens)ik heb er gekocht en geplant om te eten als pijpajuin.....
als ik nu wat radar plantuitjes koop,dan kan ik die wat vroeger(half augustus) planten om iets grotere uitjes te hebben voor de winter....dan hoef ik niet te wachten op da plantuitjes van winterui,en ben nog es voordeliger uit(halve prijs he)


ik was mis....radar is echt een winterras,wachten op de plantajuintjes ervan dus...
zondag 12 juni 2011 - 23:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon