menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wedstrijd ReuzenpompoenLong Gourd 2011 Gratis Zaden

Ga naar meest recente reactie

greener

Greener

ALLE ZADEN ZIJN OP, geen deelnemers meer toegelaten, volgend jaar nieuwe kansen. (of gaan ronselen bij wedstrijd deelnemers)

Beste iedereen,

de zomer loopt bijna weer op het einde en het gaat weer lanzaam tijd worden om de zaden te ruilen, bestellen en uit te zoeken.
In 2011 is het de bedoeling dat we op dit geweldige forum een wedstrijd houden waarbij de reuzenpompoen en de Long Gourd centraal staan.

De reuzenpompoen is de allergrootste vrucht ter wereld en het wereldrecord zit al dicht tegen een ton aan! De Long Gourd is een kalebas van de Laganaria familie die wel meer dan 2 meter lang kan worden.
Bij de pompoen gaan we in 2011 kijken wie er de zwaarste en wie er de grooste kan kweken. Bij de Long Gourd kijken we naar de lengte.

Ik heb momenteel een wedstrijd pompoen op de tuin liggen met een geschat gewicht van 250 kilo.
Deze zaden gaan we gebruiken zodat iedereen gelijke kansen heeft en het dus op de liefde en vakmanschap zal aankomen.
De zaden uit deze pompoen zal ik geheel gratis ter beschikking stellen maar let op:

*Je moet lid van zijn van het forum
*Je moet het zaad ook daadwerkelijk zaaien
*Je moet een envelop naar mij sturen met daarin weer een gefrankeerde envelop met daarop je adres.
*BELGISCHE deelnemers moeten forumdeelneemster bisschop een mailtje sturen. Ik zal haar volgende maand in één keer de benodigde zaden toesturen zodat zij die weer in Belgie kan verdelen.

In een pompoen zitten genoeg zaden maar er kan altijd onverhoopt wat misgaan.
Ook wil ik iedere deelnemer 2 van deze zaden sturen.
Daarom zal er een maximum van 30 aanvragen zijn waarvan er nog 10 reserve plekken zijn voor zowel een jury alsmede het kopje onverwacht.
Verder zullen er een paar zaden gereserveerd zijn voor forummers die met het idee kwamen voor deze wedstrijd en voor een jury. (Jury zal nog worden samengesteld en zal bestaan uit "oude rotten" van het forum)
De jury krijgt uiteraard ook zaden toegestuurd doch kan alleen mee doen voor het grootste gewicht maar kan niet mee doen voor het jureren van de mooiste pompoen.
Uiteraard zal ik zelf niet meedoen met deze wedstrijd.

Met betrekking tot de Long Gourd wedstrijd.
Hier heb ik maar een paar zaden van met zeer goede genetische eigenschappen.
Hier zal ik dit jaar vanuit Amerika nog meer van bevriende kwekers ontvangen maar dit horen jullie nog in een later stadium.
Hou dit topic in de gaten en ga alvast maar een plekje in de tuin reserveren

Sebas


[afbeelding verwijderd niet-https]

Update:

Om mee te dingen voor de mooiste pompoen zal men een foto moeten plaatsen op het forum, hier zal tzt een apart topic voor worden geopend.

Om mee te dingen voor de grootste danwel zwaartste pompoen zal men een foto moeten plaatsen inclusief weegschaal danwel een meetlint. Hier gaan wij uit van de eerlijkheid van de deelnemers.

Ook zal nog in 2011 het adres worden geplaatst waar men geheel gratis zijn pompoen tot op de gram nauwkeurig kan laten wegen. Ik zal hier ook aanwezig zijn. Verdere info volgt dus uiteraard nog.

1e prijs beschikbaar gesteld door Kurt van Tuinadvies!!! Het betreft een Gigaset E490 telefoon, spatwaterdicht dus ideaal voor in en om de tuin!!!

Meer info omtrent deze geweldige 1e prijs:

http://www.tuinadvies.be/gigaset_telefoon_siemens.htm

UPDATE, de zaden zijn geoogst!!!

Hier een foto van de kleinste pompoen, op deze mnaier maak ik er gehakt van! Helaas geen foto van de reus tijdens het slopen want het was te donker om met mijn gsm nog een goede foto te maken.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Een stuk van de binnenzijde toont perfect weer hoe de zaden gerangschikt zijn.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Het resultaat na het leegmaken van de grootste pompoen die ik had liggen. Dit zijn niet alle zaden maar na 30 minuten in het donker lopen ploeteren vond ik meer dan voldoende

[afbeelding verwijderd niet-https]

Sebas
dinsdag 14 september 2010 - 21:45
Jeannette1

Jeannette1

Hai Sebas,

Ik zeg oke en ja op de vraag in je email!

Voel mij zeer vereerd!

Ik hoop, dat je jezelf ook verheugd voelt over mijn mailtje.

Voorlopige groetjes, Jeannette

p.s. A.U.B. alle adressen en verdere gegevens per p.b.tje en niets via dit forum!
dinsdag 14 september 2010 - 22:18
kerstkind

Kerstkind

Hoi Sebas,

ik ga me alvast aanmelden voor deze wedstrijd.
Harstikke leuk......
Ik stuur je een pb-tje.
groetjes José
woensdag 15 september 2010 - 14:38
bisschop

Bisschop

hallo,
zou ook graag meedoen alleen ben ik aan het denken hoe te wegen.
mvg
marleen
donderdag 16 september 2010 - 09:04
depauws

Depauws

Sebas
Goed idee.
Zeer leuk dat je zaden ter beschikking stelt, ik wil wel aannemen dat je dan de portkosten wil recupereren.
Maar wat doet een Nederlander met een gefrankeerde envelope vanuit België.
Zie ook mijn pb.
Groeten
Silvain
donderdag 16 september 2010 - 12:05
Jeannette1

Jeannette1

Hai Silvain,

p.s. A.U.B. alle adressen en verdere gegevens per p.b.tje en niets via dit forum!

Zowel Sebas als ik hebben dat op de topic geschreven, eerst een berichtje (P.B.tje) met naam plus huisadres en emailadres naar Sebas.

Daarna krijg je van Sebas het adres waar je de gegevens naartoe mag sturen per emailtje, vandaar je emailadres.

(Sebas schrijft)*Je moet een envelop naar mij sturen met daarin weer een gefrankeerde envelop met daarop je adres.

Misschien is dit door het enthousiasme niet goed verwoord, maar zo is het wel de bedoeling, nooit gegevens via de topic, daar hebben wij al narigheid genoeg mee gehad in het verleden!

Als er nog vragen zijn, neem dan per p.b.tje contact op A.U.B.

Groetjes, Jeannette
donderdag 16 september 2010 - 12:33
Maxession

Maxession

Leuke wedstrijd, maar ik denk dat ik mezelf ga beperken tot de Long Gourd, heb er al zaden gekregen van Jeanette.

Hoeveel m² heb je trouwens ongeveer nodig voor een reuzenpompoen? Denk dat je deze moeilijk in de hoogte kunt laten groeien zoals de komkommers om plaats te besparen...als er enkele kilo's aan moesten komen hangen ^^


PS; Jeanette, heb je men PM m.b.t. je site gekregen?
donderdag 16 september 2010 - 20:48
Jeannette1

Jeannette1

Hai Maxession,

Ja ik heb je mailtje ontvangen was er heel blij mee, maar was niet zo lekker en ondanks alles erg druk met hetgeen waar je morgen een emailtje over krijgt.

In ieder geval wil ik je vast heel erg bedanken, rest lees je morgen.

Groetjes, Jeannette
donderdag 16 september 2010 - 21:42
greener

Greener

Leuke reacties en leuke mailtjes al ontvangen!

Ik heb het misschien inderdaad niet helemaal goed verwoord maar ik vraag een ieder mij een mailtje te sturen met daarin de opmerking dat je mee wilt doen.
Ik mail dan mijn huisadres terug.
Naar mijn adres stuur je een envelop, waarin weer een envelop zit. Op deze envelop schrijf je je eigen naam en adres met daarop een postzegel.
Ik stel de zaden reeds geheel gratis ter beschikking en om voor 30 man enveloppen en postzegeles te kopen en al het schrijf en likwerk gaat me iets te veel worden. (Ik heb een vrouw thuis zitten die 38 weken zwanger is dus dat gaat me dan de kop kosten )

Voor onze Belgische vrienden:

Ik ben in een mailwisseling met Marleen, zodat zij zo mogelijk de Belgische zijde kan afhandelen. Wederom hetzelfde principe met de envelop alleen blijft het dan ook daar binnen de landsgrenzen

Dus ook al Belgische forummers moeten niet gaan twijfelen om al dan niet mee te doen!

Sebas

Sebas
zaterdag 18 september 2010 - 11:52
greener

Greener

Op de vraag van Maxession over de ruimte die je nodig hebt:

Er zijn pompoenplanten bekend van de soort waarvan ik de zaden beschikbaar stel en die hadden een oppervlakte van een 450 vierkante meter!!!
Dit zal niet vaak voorkomen maar de plant is er dus wel toe in staat.

Mijn zwager heeft vorig jaar een pompoen van rond de 60 kilo gekweekt op 2 vierkante meter. Dit wil dus zeggen dat als je een klein stukje in je tuin over hebt, je de tijd neemt om de ranken in de gaten te houden en vaak water en mest geeft het hardstikke goed mogelijk is om een leuk exemplaar te kweken.

Ik zeg dus gewoon proberen!

Sebas

zaterdag 18 september 2010 - 11:57
bisschop

Bisschop

Aan alle Belgische leden
Sebas en ik zijn overeen gekomen dat alle Belgische leden een omslag met uw naam en adres en postzegel er op aaan mij (marleen) mogen doorzenden
Zodra de zaden klaar zijn gaat Sebas deze mij ter beschikking stellen en zendt ik ze direct aan jullie door.
mvg
marleen
zondag 19 september 2010 - 21:51
greener

Greener

FDank je wel
Gisteren rond het avond eten begonnen de weeen, maar die zijn sávonds weggegaan.
Nu dus weer afwachten
Super dat je iig mee gaat doen!

Ontopic:

Er zijn nog steeds zaden beschikbaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sebas
woensdag 22 september 2010 - 20:52
lydia2

Lydia2

Als er nog zaden zijn van de reuzepompoen, had ik graag meegedaan. Maar alhoewel ik dagelijks dit forum lees, ben ik nog niet zo vertrouwd met mails ed sturen. Hoe stuur ik bisschop (Marleen dus) een mail om haar adres te weten te komen? Ik zie nergens hoe ik haar kan bereiken.

Groetjes

Lydia

Aanpassing: flater van kan niet meer. Had gewoon niet genoeg naar beneden gescrold.
woensdag 22 september 2010 - 21:39
rialle

Rialle

Hoi Sebas,

Heb je nog zaden van de Long Gourd? Ik zou ook graag meedoen met de wedstrijd.

Lydia, als je bent ingelogd, en je klikt op de naam van Marleen dan kom je op een pagina waar je haar rechtstreeks een pb (persoonlijk bericht) kan sturen.

Groetjes Rialle
donderdag 23 september 2010 - 08:36
greener

Greener

Hoe Marleen een mail te sturen heeft Rialle perfect uitgelegd. Mocht het nog niet lukken, post maar een berichtje.

@Rialle:
Van de Long Gourd zaden heb ik maar een enkel exemplaar (zijn redelijk schaars en dus prijzig, maar wat wil je als van deze zaden de langste ter wereld worden gekweekt)
Ik hoop dit najaar via mijn club een paar extra zaden te bemachtigen.
Maar zoals ik al eerder schreef, ik kan hier niets van beloven.
De pompoenzaden daarintegen gaan in mijn optiek wel helemaal goed komen!
De pompoen waar de zaden uit komen schat ik nu al op een kleine 300 kilo!!!
Er komen de laatste paar dagen maar weinig kilo's meer bij maar toch...

Dus:
*Long Gourd zaden: enkele exemplaren tot nu toe
*Wedstrijd Pompoen zaden meer dan genoeg!

Sebas
donderdag 23 september 2010 - 10:09
bisschop

Bisschop

lydia ik heb mijn gegevens aan jou doorgegeven
donderdag 23 september 2010 - 12:31
bisschop

Bisschop

nog altijd in blijde verwachting?
donderdag 23 september 2010 - 22:30
lydia2

Lydia2

@ Marleen,

Als je mij bedoelt wel. Ik heb nog steeds niets van jouw ontvangen. Heb je al een tweede mail gestuurd donderdagavond.

groetjes

Lydia

PS: ondertussen is het in orde. Bedankt Marleen.
vrijdag 24 september 2010 - 08:54
spicegirl

Spicegirl

Hoi Greener,

Ik heb je een pb gestuurd!

zaterdag 25 september 2010 - 16:10
Victor44

Victor44

Hallo Sebas
Er is een brief naar jou onderweg voor een paar pompoenzaden,niet dat ze 450 vierkante meter zullen krijgen om te overgroeien,maar we zullen wel zien...
Reeds bedankt bij voorbaat,en succes met de nieuwe spruit!
zaterdag 25 september 2010 - 17:49
greener

Greener

Spicegirl, bericht ontvangen

Victor, ik zie je brief vanzelf op de bus vallen.

Sebas
zaterdag 25 september 2010 - 21:23
bisschop

Bisschop

Greener,
er wordt mij gevraagd of dit eetbare pompoenen zijn die dikkewedstrijdpompoen

mvg
marleen
zondag 26 september 2010 - 21:51
greener

Greener

Uiteraard eetbaar, maar of ze lekker zijn, geen idee.

Ik lust geen Pompoen!!!
zondag 26 september 2010 - 22:15
bisschop

Bisschop

dank voor je antwoord
andere mensen zullen gelukkig zijn met je pompoenen
maandag 27 september 2010 - 09:20
johnyvoets

Johnyvoets

Greener,

ik heb je verleden week een pb gestuurd. Heeft u dit ontvangen ?

mvg
johny
maandag 27 september 2010 - 09:56
greener

Greener

Beste Johny,

helaas niets ontvangen, ook niet in de spamafdeling.
Ik heb je in ieder geval een pb gestuurd met mijn email adres er in, ik hoop dat deze aankomt.

Sebas
maandag 27 september 2010 - 19:23
Adrienne

Adrienne

Jeetje toch super !!!!
Is er nog één zaadje over dan zal ik het eens wagen se hi,hi
Plaats genoeg
dinsdag 28 september 2010 - 11:44
greener

Greener

Nog zaden genoeg en plaats in de wedstrijd ook!!!

Sebas
dinsdag 28 september 2010 - 17:25
bisschop

Bisschop

waar blijven onze belgische tuinders?
Al enkele omslagen ontvangen.

marleen
donderdag 30 september 2010 - 20:15
greener

Greener

Beste iedereen,

er zijn nog steeds GRATIS zaden over dus doe mee!!!

Nog een weekje of 2 en dan ga ik de zaden uit de reus bevrijden

Sebas
vrijdag 8 oktober 2010 - 20:23
Thanja

Thanja

Sebas, kun je me mailen op [email protected]? Het gaat over de zadencarrousel
woensdag 20 oktober 2010 - 23:02
greener

Greener

Dat ook inderdaad, maar die mail heb ik echt al gestuurd hoor!
Als de mail nog steeds niet is ontvangen staat die mogelijk in de spambox

UPDATE:

Vandaag gaat de Pompoen er aan

Ik zal proberen wat foto's te maken tijdens deze totale vernietiging...

Sebas
zondag 24 oktober 2010 - 12:37
FransNL

FransNL

Misschien heb je iets aan onderstaande link om de zaden snel vrij te kunnen maken Sebas ?

http://www.youtube.com/watch?v=q5b90tspJCo
zondag 24 oktober 2010 - 13:36
greener

Greener

UPDATE, de zaden zijn geoogst!!!

Hier een foto van de kleinste pompoen, op deze manier maak ik er gehakt van voor de compost hoop! Helaas geen foto van de reus tijdens het slopen want het was te donker om met mijn gsm nog een goede foto te maken.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Een stuk van de binnenzijde toont perfect weer hoe de zaden gerangschikt zijn.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Het resultaat na het leegmaken van de grootste pompoen die ik had liggen. Dit zijn niet alle zaden maar na 30 minuten in het donker lopen ploeteren vond ik meer dan voldoende

[afbeelding verwijderd niet-https]

Sebas
zondag 24 oktober 2010 - 21:27
Limoncello

Limoncello

Owkay, dat ziet er interessant uit. Ik ben van België...

Is Long Gourd de soort van pompoen of juist de benaming van een groep reuzengroenten? Als ik dit intik dan heb ik andere Long Gourd groenten met de records.
zondag 24 oktober 2010 - 22:58
greener

Greener

De Long Gourd is weer van de Lagenaria familie en rangschikken we grofweg dus als een kalebas soort.

En zaden genoeg om het hele forum mee te laten doen dacht ik zo

Ik ben ze nu aan het weken en fermenteren en zal ze morgen gaan drogen.
Hierna zullen ze verstuurd worden!

Sebas
maandag 25 oktober 2010 - 11:32
FransNL

FransNL

Ik heb mijn pompoenzaden vanmorgen ontvangen Sebas . Bedankt . Ik heb gelijk al een vraag . Ik ben van plan een stuk tuin van maximaal 100 vierkante meter voor de kweek te reserveren . Dat stukje grond is nagenoeg vierkant . Wat is verstandiger ... slechts één plant hierop in het midden planten of een paar planten verspreid zetten over deze oppervlakte ?
donderdag 11 november 2010 - 14:13
greener

Greener

Mooi om te horen dat je ze hebt ontvangen Frans, de anderen zullen vandaag of morgen ook gelukkig zijn

Ik zou twee planten tegen over elkaar zetten.
Dan de hoofdranken wegbuigen van de tegenoverliggende plant.
Ik zal proberen een tekening te maken met wat ik bedoel.

Sebas
donderdag 11 november 2010 - 19:12
greener

Greener

Frans,

ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

[afbeelding verwijderd niet-https]

Sebas
donderdag 11 november 2010 - 19:24
spicegirl

Spicegirl

Sebas, je zaden zijn bij mij ook binnen.
Bedankt!

En nu.... strategie bedenken
donderdag 11 november 2010 - 20:26
kerstkind

Kerstkind

Sebas,
bedankt voor de zaden.
Ook ik heb ze binnen..........nu nog ff wachten
groetjes José
zaterdag 13 november 2010 - 00:27
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hallo Sebas,

Als je de plant laat groeien laat jij er dan 1 pompoen aanzitten of laat je er meerdere doorgroeien? Of gaat dat ten koste van de grote van de wedstrijdpompoen?

Groetjes Bloemenkoningin
zaterdag 13 november 2010 - 19:58
greener

Greener

Als je echt voor de megapompoen wilt gaan is het van wezenlijk belang dat je maar één pompoen laat doorgroeien.
De meeste pompoengekken bevruchten er een paar na elkaar op de hoofdrank in een tijdsbestek van 2 a 3 weken. Na die tijd zie je wel welke een echte groeispurt gaat nemen.
Als je de winnaar hebt gevonden doe je de andere gewoon afknippen.

Ik doe niet zo moeilijk, de eerste die bevrucht is laat ik zitten, de rest knip ik af.
Waarom denk je dan? De eerste pompoen zit er ook het langste aan en zal dus het langste kunnen groeien en dus groter en dikker worden.

Er zijn dus verschillende manieren maar het komt er dus op aan om maar één pompoen per plant te laten zitten.

Sebas
zaterdag 13 november 2010 - 20:25
Victor44

Victor44

Sebas
Gisteren is ook hier de omslag met de pompoenzaden in de bus gevallen,we zullen proberen om er volgend jaar het beste uit te halen.
Bedankt!
dinsdag 16 november 2010 - 19:05
greener

Greener

Victor,

ik ben er zeker van dat dat helemaal goed gaat komen!

Sebas
dinsdag 16 november 2010 - 21:05
bisschop

Bisschop

Greener,
Hier nog geen zaden toegekomen.

mvg
marleen
zondag 21 november 2010 - 09:20
greener

Greener

Klopt helemaal Marleen,

ik heb dan ook geen idee hoeveel Belgische forumleden mee willen doen
Ik had je juist nog niet benaderd voor het geval er nog mensen willen meedoen. Zou jammer zijn als deze Belgische leden dan weer extra portokosten moeten gaan betalen om aan de zaden te geraken.

Als je het idee hebt dat het er niet veel meer zullen zijn, dan moet je me het aantal Belgische deelnemers even mailen, dan stuur ik de bubbelenvelop op met een paar extra zaden voor het geval er nog nakomers komen

Goed idee?

Sebas
zondag 21 november 2010 - 11:54
rialle

Rialle

Is er al iets bekend of je nog aan die Long Gourd zaden kan komen Sebas?

Groetjes Rialle
zondag 28 november 2010 - 11:13
greener

Greener

Ik heb nog steeds geen zicht over hoeveel danwel of ik uberhaupt nog Long Gourd zaden vanauit mijn club de EGVGA krijg.
Het is nu ook pas de tijd on de zaden te oogsten en dan moeten ze nog naar één centraal punt en dan worden ze weer over heel de wereld verzonden.
De tijd zal het helaas leren

Met moeder de vrouw en de kleine boef is alles goed.
Toevallig vanmiddag nog een fotootje gemaakt!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Morgen alweer 2 maandjes oud, wat gaat dat snel...

Sebas
zondag 28 november 2010 - 21:19
depauws

Depauws

Greener, Marleen

De wedstrijdzaden zijn hier aangekomen.
Mijn dank en de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Silvain
maandag 20 december 2010 - 16:39
greener

Greener

Helemaal super,

ik ben blij om te horen dat ze goed zijn aangekomen.
Uiteraard wil ik ook Marleen hartelijk danken voor de moeite die ze hier in steekt!

Sebas
maandag 20 december 2010 - 16:52
bisschop

Bisschop

Sebas,

sorry dat ik niet verwittig heb dat ze toegekomen waren maar ben direct begonnen met in de omslag te steken en dezelfde dag nog op de post gedaan
Hartelijk dank voor uw zaden en nu maar hopen op een supper goede zomer.
voor mij was dit geen moete hoor en zeker graag gedaan
marleen
maandag 20 december 2010 - 23:37
greener

Greener

Geen probleem hoor Marleen,

ben hardstikke blij dat alles op rolletjes loopt.
En wat betreft de goede zomer, een goede of een slechte zomer kan je al gauw honderd a tweehonderd kilo schelen!
Niet dat dat veel zal uitmaken want ik betwijfel het of uberhaupt hier iemand al eens een flinke pompoen heeft grootgebracht

Sebas

PS: Nog maar een paar gripzakjes met pompoenzaad beschikbaar, reageer nu voor gratis zaad!
dinsdag 21 december 2010 - 11:29
FransNL

FransNL

Ik heb nog nooit pompoenen gekweekt Sebas dus wat het resultaat ook zal zijn , volgend jaar ben ik in ieder geval verzekerd van een eigen persoonlijk record .

Ik ben overigens benieuwd hoeveel aspirant reuzenpompoenkwekers er door jouw initiatief volgend jaar zijn . Is dat al (ongeveer) bekend ?
dinsdag 21 december 2010 - 11:54
greener

Greener

We zitten momenteel tegen de 15 deelnemers aan.
Maar er zijn nog meer zaden beschikbaar dus als je nog mensen kent kun je ze meteen op dit forum introduceren

Sebas
dinsdag 21 december 2010 - 12:41
FransNL

FransNL

Nog een vraag Sebas die wel meer mensen zal interesseren. Wat was het gewicht van de pompoen waarvan deze zaden afkomstig zijn ?
dinsdag 21 december 2010 - 12:56
greener

Greener

Ik heb de stukken een paar dagen na de oogst van de zaden apart gewogen.
De stukken kwamen samen op 219 kilo.
Dit is een stuk minder dan dat hij gewogen moet hebben aangezien ze voor 95% uit water bestaan.

Volgens de metingen die ik voor de oogst heb gemaakt (je hebt hier speciale meetlinten voor en verscheidene rekensommen) zou de pompoen rond de 295 kilo moeten hebben gewogen. (rond de 5% afwijking is mogelijk)
Voor mijn doen geen personal best maar ik heb hem dan ook maar 2x gemest en eigenlijk niet naar omgekeken.
Had ik dit wel gedaan kon je er met gemak 100 kilo bij optellen.

Ik ben er dan serieus van overtuigd dat als je de pompoen volgend jaar in die paar maandjes genoeg water, mest, ruimte en liefde geeft je zeer zeker rond de 400 kilo moet kunnen uitkomen.
Dit ook voor niet ervaren tuiniers met lichtgroene vingers!

Ik zal in het voorjoor een simpele handleiding plaatsen waardoor bovenstaande zeker haalbaar moet zijn zonder al te veel moeite.

Sebas
dinsdag 21 december 2010 - 13:20
cee

Cee

OK,

Ik ben overtuigd, en wil het reuzepompoenkweken wel eens proberen. Zijn die eigenlijk ook lekker om te bakken of enkel bruikbaar om soep mee te maken?

Kan je me je adres in een PB sturen, dan stuur ik je een dubbele enveloppe met postzegels.

PS: Ik weet wel nog niet hoe ik die dan begot zou moeten wegen, maar dat is dan een probleem voor later.

groeten,
Cee
donderdag 23 december 2010 - 15:17
greener

Greener

Voor de maaltijd zou ik een hele andere cultivar kiezen.
Aangezien je in Belgie woont moet je Bisschop een mail sturen. (zie eerste bericht)

Sebas
donderdag 23 december 2010 - 19:53
lydia2

Lydia2

Bedankt Marleen,

De zaden zijn vandaag toegekomen.

Groetjes en tot volgend jaar!

Lydia
vrijdag 31 december 2010 - 14:53
bisschop

Bisschop

oef toch bedankt voor het verwittigen
heeft wel lang geduurd maar zal door het weer komen
veel pompoengenot
vrijdag 31 december 2010 - 18:41
Dietmar

Dietmar

Is het nog mogelijk om aan de wedstrijd deel te nemen?
dinsdag 25 januari 2011 - 23:09
greener

Greener

Gaarne Bisschop een mailtje sturen zie eerste post

Sebas
woensdag 26 januari 2011 - 12:32
rialle

Rialle

Is er al iets bekend over de Long Gourd?

Groetjes Rialle
woensdag 26 januari 2011 - 13:43
bisschop

Bisschop

cee en dietmar,
ik heb jullie een bericht gestuurd
marleen
woensdag 26 januari 2011 - 16:58
Dietmar

Dietmar

Ik weet het, maar naar welk adres moet ik nu een brief versturen en hoeveel postzegels moet ik mee versturen?

Groeten Dieter
donderdag 27 januari 2011 - 15:25
greener

Greener

Dieter,

gaarne dit verder over de mail met Bisschop bespreken ivm gevoelige adres informatie.
Succes!

Sebas
vrijdag 28 januari 2011 - 11:42
rialle

Rialle

Hé Sebas, is er al iets bekend over die Long Gourd?

Groetjes Rialle
vrijdag 28 januari 2011 - 13:01
greener

Greener

Ik krijg eind februari de verschillende zaden binnen en dan maar duimen op Long Gourds

Sebas
vrijdag 28 januari 2011 - 13:56
rialle

Rialle

Ok, nog even geduld dus. We kunnen toch nog niet zaaien.

Groetjes Rialle
vrijdag 28 januari 2011 - 14:37
bisschop

Bisschop

greener,
Ik heb je een mailtje gestuurd verleden week met de vraag of er nog zaden zijn voor onze belgische vriendjes.
Groetjes
marleen
donderdag 10 februari 2011 - 15:58
greener

Greener

Marleen,

had het zeer druk dus vandaar mijn late reactie.
Ik heb anderhalve week geleden weer gigantisch veel pompoenzaden binnen gekregen en mijn zaaibakken voor het voorjaar stonden weer te dringen dus ik heb de resterende zaden geschonken aan een school voor moeilijk opvoedbare kinderen in de buurt van mijn werk.
Ik had al een hele tijd geen reactie meer gehad dus ik nam aan dat iedereen was voorzien
Leermoment voor mij voor volgend jaar, afwachten tot het groeiseizoen...

Wel heb ik vernomen dat ik volgende week de zaden van mijn club binnen krijg.
Hopelijk dat daar wat LG zaden in zitten!

Sebas
donderdag 10 februari 2011 - 20:07
bisschop

Bisschop

greener,

je hoeft je niet te verontschuldigen.
heb je al pompoenen gezaaid

mvg
marleen
donderdag 10 februari 2011 - 20:20
Dietmar

Dietmar

Vind ik wel jammer eigenlijk nu had ik naar Marleen Bisschop, een postzegel en al gestuurd voor mee te doen aan de wedstrijd blijken er geen meer te zijn
donderdag 10 februari 2011 - 20:22
rialle

Rialle

Ja Sebas, ik hoop ook dat er LG bij zitten.

Groetjes Rialle
vrijdag 11 februari 2011 - 09:43
greener

Greener

Dietmar,

ik heb je een PM gestuurd voor de zaden!

Sebas
zaterdag 12 februari 2011 - 10:07
Dietmar

Dietmar

Oké bedankt Sebas
Het zal wel in orde komen

Op 10km van bij mij in Kasterlee is dit elk jaar een waar volksgebeuren.
Kijk maar is naar onderst filmpje:
http://www.pompoenregatta.be/images/vlaanderen_vakantieland.wmv
zaterdag 12 februari 2011 - 16:31
greener

Greener

Goed nieuws en slecht nieuws:

Het goede nieuws is dat ik gisteren de envelop van mijn clubje heb mogen ontvangen vol met zaden.
Het slechte nieuws is dat er maar 2!!! Long Gourd zaden in de envelop zaten
Deze zullen dus ook niet verstrekt gaan worden.
Ik zal iig deze zomer beide planten opkweken en daar de zaden in het najaar van gaan verstrekken voor bijv. een nieuwe wedstrijd.

Aangezien nu alle pompoenzaden zijn vergeven is het voor de deelnemers verstandig om alvast eens te gaan kijken voor een mooie plaats voor deze reuzen.
Tip die ik je kan geven: Koemest! En veel ook.
Pompoenen zijn gigantische veelvraten en ik zou bijna durven te zeggen dat je ze op pure koemest zou kunnen laten groeien.
Forummers die met de kunstmest aan de slag gaan een let op.
Een beetje te veel en je komt sóchtends je tuin in en je ziet een gescheurde reus liggen. Dit zou jammer zijn want deze kunnen uiteraard niet meedoen met de wedstrijd.

Binnenkort zal ik een nieuw topic openen waar ALLE tips and tricks beschreven zullen staan die zelfs de onervaren, linkshandige, zonder groene vingers persoon een reuzepompoen zullen krijgen.

Sebas
zaterdag 19 februari 2011 - 10:27
rialle

Rialle

Jammer van die LG-zaden, maar ik heb gelukkig intussen al zaden van Victor en Mia gekregen. Dat zijn nazaten van Jeannette van vorig jaar uit India.

Succes iedereen met de pompoenenwedstrijd!

Groetjes Rialle
zondag 20 februari 2011 - 11:07
lydia2

Lydia2

Aha,

Ik lees juist hierboven dat er nog tips en tricks zullen volgen... Ik zit toch nog een beetje in de wedstrijd.

De plaats ga ik straks eens bekijken se. En koemest? Dat is zeker geen probleem!...

Ik verheug me al op het resultaat.

Groetjes,

Lydia
zondag 20 februari 2011 - 11:41
cetinel

Cetinel

ik had 3 zaadjes van jeannette waarvan 1 gekiemd is en een redelijk plantje op dit moment...
was niet met de bedoeling om mee te doen aan een wedstrijd,maar de resultaten ervan kan ik hier natuurlijk wel es posten...koemest,korrels is dat goed??
ik moet nog een goeie plekje zoeken,zal zeker veel licht nodig jhebben?? en hoog genoeg steun,of kan je die als pompoenen ook over de grond laten groeien?
zondag 20 februari 2011 - 12:30
FransNL

FransNL

@Cetinel
ik had 3 zaadjes van jeannette waarvan 1 gekiemd is en een redelijk plantje op dit moment...
Bewaar die andere twee zaadjes nog maar even Cetinel. Ik wil je plezier niet bederven maar dat redelijke plantje van nu wordt het sukkelaartje van morgen. Het is nog te vroeg om pompoenen te kweken. Zo rond half april beginnen lijkt me een goede tijd maar daar kan Sebas ongetwijfeld veel beter over vertellen.
zondag 20 februari 2011 - 14:55
greener

Greener

Ik zou zoals Frans al aangeeft nog helemaal niets zaaien wat familie is van de pompoen.
Ik ga zelf pas zaaien in de derde week van april.

Met betrekking tot de Long Gourds van jeannette: uiteraard kunnen die meedoen met een aparte LG wedstrijd. Heb hier alleen geen prijs voor maar eeuwige roem op het forum is voldoende

Ook de wedstrijd LG is te eten hoor tuinfairy, alleen niet lekker.
Zelfde als de wedstrijdpompoen, eetbaar maar lekker?

Sebas
zondag 20 februari 2011 - 17:34
cetinel

Cetinel

ooww,ik dacht: die long gourd komt van warme oorden,en als je een vroeg gezaaid exemplaar hebt heb je meer kan dat er wat van kmt....
overigens zijn de twee andere zaden niet uitgekomen....
van courgettes,pompoenen,pattissons e.d heb ik nog niks gezaaid,enkel de LG omdat ik dacht dat die een langere groeitijd hadden....
zondag 20 februari 2011 - 17:57
greener

Greener

Sterker nog, de Long Gourd vrucht groeit eigenlijk maar maximaal 6 weken geteld vanaf de bestuiving. (leuk om eens bij te houden deze zomer!)

Voor de plant zou het logisch klinken dat je lekker vroeg begint maar ivm het gebrek aan licht e.d. schiet je hier weinig mee op.
Ik probeer het nog wel eens met pompoenen e.d. maar die gezaaid zijn rond de derde week van april halen met goede verzorging de eerder gezaaide zelfs in.

Sebas
zondag 20 februari 2011 - 18:35
rialle

Rialle

Het lag ook niet in mijn bedoeling om met de zaden die ik van Victor en Mia gekregen heb mee te doen aan de wedstrijd!

Maar wat tips voor goede groei zijn altijd welkom. Geldt voor de Lg hetzelfde als voor de pompoenen?

Groetjes Rialle
maandag 21 februari 2011 - 09:47
greener

Greener

Rialle,

ik zou gewoon mee gaan doen met die LG wedstrijd.
Daar zijn geen regels voor dus hoppa, voor de allerlangste zou ik zeggen!
De LG is familie (in de lijn althans) van de pompoen.
Alles wat voor de pompoen goed is heeft hetzelfde effect op de LG!
Alleen zou ik de LG laten klimmen en de pompoen niet.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dit kan nog net, bedenk nu eens hier een pompoen van 500 kilo

Sebas
maandag 21 februari 2011 - 13:15
an

An

iedereen heel veel succes met de wedstrijd en mogen de grootste winnen
succes allemaal ,
ik doe niet mee heb er geen plek voor,
groetjes an
zondag 27 februari 2011 - 13:56
cetinel

Cetinel

mijn plantje lijkt wel een ienemiene vruchtbeginsel te hebben,1 cm groot(nou ja,groot )en 1 mm dik...het lijkt wel een heeel klein courgetteke met een mini bloembotje op en ietske lager is er enkel een bloemknopje.....
ik had m al koeler gezet om traag te laten groeien omdat ik hem blijkbaar veel te vroeg had gezaaid.....
durfde ook niet in een grotere pot te zetten omdat die dan weer sneller zou groeien....keb er maar 1 en geen zaad meer,dus wil deze graag levend en wel de vollegrond in krijgen in mei,maar das nog redelijk veraf......
kan ik hem maar beter wel in een grotere pot zetten?
maandag 28 februari 2011 - 22:25
greener

Greener

Hebben we het over de LG of de pompoen? (voor mijn beeldvorming hoor, behandeling is hetzelfde voor beiden)
Koel wegzetten en geen grotere pot.
Je kan ook wat minder verlichting geven maar dan zeer zeker koel zetten anders gaat de plant strekken.

Sebas
dinsdag 1 maart 2011 - 21:38
cetinel

Cetinel

het gaat om de long gourd,staat nu in de woonkamer bij het raam,zal hem verhuizen naar mijn slaapkamer.
moet ik het beginnend vruchtje verwijderen of gaat dat vanzelf afvallen?
dinsdag 1 maart 2011 - 22:25
greener

Greener

Kun je zonder problemen verwijderen, geen punt.
Groetjes,

Sebas
woensdag 2 maart 2011 - 08:20
rubbyboy

Rubbyboy

heb je nog zaadjes ter beschikking?
stuur pij maar een bericht als je er nog hebt

gr.
ruben
zaterdag 17 december 2011 - 15:36
greener

Greener

Als je het tegen mij hebt moet je de eerste regel van deze thread lezen
zaterdag 17 december 2011 - 17:18
rubbyboy

Rubbyboy

en waar kan ik die vinden?
zaterdag 17 december 2011 - 17:21
greener

Greener

Eerste bericht van deze pagina en dan van dat bericht de eerste regel lezen
zaterdag 17 december 2011 - 17:30
rubbyboy

Rubbyboy

oke sorry die had ik niet gezien
zaterdag 17 december 2011 - 17:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon