menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterrogge

Ga naar meest recente reactie

Semie

Semie

Kent iemand dit? Ik kreeg een tip om winterrogge te gaan verbouwen, om te voorkomen dat er onkruid groeit. Deze rogge zou je dan niet gaan oogsten, maar onder de grond werken voor het volgende seizoen.

Ik hoor het graag.

Groetjes,
Yvon

donderdag 9 september 2010 - 12:47
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat doe ik al jaren. Deze week heb ik de (snij) rogge gezaaid. Deze rogge komt met dit weer in een paar dagen op. Het voorkomt uitspoeling van voedingsstoffen en gaat meteen het onkruid tegen. Afhankelijk van de grondtoestand kan hij soms te lang worden, maar dan maai je hem gewoon een keer af. Zorg ervoor, dat het niet teveel op hopen komt te liggen en dan verteerd het afgemaaide spul al een beetje. Soms hoef je niet te maaien en in het voorjaar (op zandgrond) ploeg of spit je het gewoon onder. Op kleigrond kan dat nog voor de winter. Deze rogge komt nu zeker nog niet in de aar.
donderdag 9 september 2010 - 14:20
Semie

Semie

dank je wel Jo. Is dit gewoon in de winkel te koop als "snijrogge"? En hoe zaai je dat dan?

Wij hebben trouwens kleigrond. Ik was van plan om volgende keer de tuin (goed) om te laten ploegen. (Mijn stuk tuin is nl. enige jaren in gebruik geweest als verzamelplek van afval van de andere tuinders, ik hèb me toch veel onkruid!) Maar als ik jou goed begrijp, moet dat ook gewoon kunnen?


Yvon
donderdag 9 september 2010 - 17:23
garfield

Garfield

Je kunt die winterrogge/snijrogge gewoon bij de welkoop kopen. Het kostte me vorige maand 1,50 per kilo.

Winterrogge is een van de vele groenbemesters die er zijn. Ik heb er ook de voorkeur voor. Ik wil nl geen kruisbloemige.
donderdag 9 september 2010 - 17:27
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik wil ook geen kruisbloemige groenbemester op de groentetuin.
Je maakt de grond zaaiklaar, door het onkruidvrij te maken en met een cultivator of frees maak je de grond los. Strooit het zaad daar gelijkmatig over uit. Nodig heb je ongeveer 3 kg per 100m2. Daarna het zaad ondiep inharken.
Onkruid is dit jaar overal lastig, omdat het in het voorjaar koud en daarna droog en heet is geweest. Toen kon het niet kiemen. Daarna kwam de nattigheid en toen wilde het wel. Normaal heb je dit in de 3e week van mei. Nu veel later.
donderdag 9 september 2010 - 17:37
Mandy

Mandy

Vorig jaar heb ik ook een groenbemester ( mosterd ) op mijn lege groententuin gezaaid. Maar ik doe dat niet meer want ik vond het een enorme klus om het ondergespit te krijgen......
Is rogge iets makkelijker om te bewerken???
donderdag 9 september 2010 - 20:53
JovanDreumel

JovanDreumel

Stukken gemakkelijker. Het moet wel l netjes ondergewerkt worden, want anders groeit de Rogge gewoon verder. Maar onderploegen of -spitten is genoeg.
donderdag 9 september 2010 - 20:59
Mandy

Mandy

Ik ben het gedeelte waar de aardappelen hebben gestaan aan het schonen en aan het omspitten maar ik denk dat ik er dit jaar maar een groot stuk donkergroen worteldoek overheen leg.... houdt ook het onkruid tegen volgens mij......
donderdag 9 september 2010 - 23:27
JovanDreumel

JovanDreumel

Worteldoek doet niets aan de struktuur van de grond en het voorkomt ook geen uitspoeling van nitraten en brengt geen organische stof in de grond. Voor het zaaien van Rogge hoef je echt niet te spitten. Even lostrekken met een 3 tand is genoeg.
vrijdag 10 september 2010 - 07:02
Mandy

Mandy

Klopt, dat weet ik, maar het gaat mij meer om het schone stuk te beschermen tegen onkruiden. In het voorjaar gooi ik er dan wat oude paardenmest op ( structuur) maar ik zie dat rogge beter zal zijn... Ga het nog eens een jaar proberen....
vrijdag 10 september 2010 - 09:21
JovanDreumel

JovanDreumel

Per m² zitten duidenden onkruidzaadjes in de grond en die wachten op kieming. Ook onder afgedekte grond. Met de Rogge gaan ze ook kiemen maar zullen spoedig verstikt worden door de Rogge en sommige ook niet, maar die worden dan weer afgemaaid of ondergespit. Als tuinder wordt je in beweging gehouden door de onkruiden. Mijn motto: "Tuinieren is goed voor alle spieren"
Je wordt aangemoedigd door de verschillende seizoenen.
vrijdag 10 september 2010 - 09:55
Mandy

Mandy

Aan beweging in mijn tuin heb ik geen probleem..... mijn tuin is groot genoeg om elke dag een uur of 5 in te werken en dan nog achter te lopen... ik gebruik geen enkel vergif dus alles gaat met de hand af en toe zoek ik een " makkelijke" optie.....
vrijdag 10 september 2010 - 10:10
JovanDreumel

JovanDreumel

'n Pluim verdien je!!
vrijdag 10 september 2010 - 10:21
Mandy

Mandy

Steek er de draak maar mee

Ik geniertom in de tuin te werken ( nu even niet, als het zo nat is) en alles wordt steeds mooier en doet het steeds beter......
vrijdag 10 september 2010 - 11:15
Borsalino

Borsalino

Heb op een leeg stuk grond ook snijrogge gezaaid, wel omgespit, had ik geweten dat dit niet hoefde....................er stond wel wat klein onkruid op.
Waar ik het zaad kocht zei men om 1 kilo per 20M² te gebruiken.
Kreeg nog de rest uit de zak mee en heb 2.4 kilo op 40 M² gebruikt, kan het kwaad dat ik dan teveel heb gebruikt volgens Jo zijn 3 kilo per 10M² ?
Op de andere grond staan nog groenten die geoogst moeten worden.
Tot wanneer kan je dan nog rogge zaaien als uiterste datum?
zondag 19 september 2010 - 19:41
Limoncello

Limoncello

Ik dacht zo tot de eerste vrieskou eraan komt?

Iemand een groenbemester voor kleigrond losser te maken en in het voorjaar te planten? Ook rogge?
dinsdag 1 februari 2011 - 23:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon