menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaden winnen

Ga naar meest recente reactie

Elrike

Elrike

Ik ben helemaal hier een newbie in maar wil van lollo rosso sla zaden gaan winnen, er staan nu de laatste lollo rosso's in de tuin en die zijn helemaal doorgeschoten en staan in de bloei, wanneer en waar vind ik de zaden en moeten ze nog een behandeling krijgen om volgend jaar te kunnen ontkiemen?

De rucolasla was voor mij ook helemaal nieuw, die ging vanaf begin al de lucht in en ik heb er ook niet veel van gegeten, maar vrij snel ging de rucola bloeien en op een gegeven moment zag ik boontjes, dit had ik dus helemaal niet verwacht, bonen aan de sla?
vandaag alles afgeknipt(las in ander topic dat ze dan weer kunnen gaan groeien?)
en neem aan dat hier de zaden inzitten, maar ook hierbij de vraag, moet ik ergens speciaal opletten en moeten er nog kiemlaagjes zoals bij tomaten afgeweekt of hebben ze een andere behandeling nodig? Of is in een zakje stoppen en naam erop schrijven gewoon voldoende. sommige boontjes waren al uitgedroogt en velen de zaden vanzelf uit en anderen zijn nog stevig en vol vocht.
donderdag 19 augustus 2010 - 21:40
Elrike

Elrike

Dankjewel voor alle enthousiaste antwoorden

Maar ik heb vandaag alle paarsgeworden topjes eruit geplukt, zat onder het witte sap van de plant, ik wist dus niet dat sla wit kleverig sap maakt.

Ik ben dus al aardig aan het zelf ontdekken van hoe de zaden te winnen, het is ook bij elke plant weer anders.

Een paar van die paarse topjes krijgen pluimpjes(zoiets als de paardebloem) en bij 1 zijn de nieuwe zaden dnker geworden, wat is nu goed?
De zaden eruit halen voor of na er van die pluimpjes opkomen?
zaterdag 4 september 2010 - 00:02
FransNL

FransNL

De slaplant laten staan tot er zoveel mogelijk pluimpjes ontwikkeld zijn. Pluimpjes zijn een teken dat het zaad rijp of vrijwel rijp is . Dan de stengels afsnijden en het geheel met pluimpjes en al laten drogen/narijpen op een luchtige droge plaats . Leg er iets onder , een krant bijvoorbeeld , om de zaden die er al vanzelf uit vallen niet kwijt te raken. Als het geheel kurkdroog is knip je de stengels af en kun je de kop waar het zaad in zit tussen je handen wrijven waardoor het zaad los laat. Je verkrijgt nu een mix van zaden en kleine fijngewreven droge plantendeeltjes. Het zaad kun je schonen door het mengsel in een potje te doen en er , voorzichtig , over heen te blazen . Omdat het zaad zwaarder is dan de meeste fijngewreven droge plantendeeltjes blijft dat in het potje achter. Ook als je het zaad niet helemaal zuiver krijgt is dat niet belangrijk. De overgebleven ongerechtigheden kun je volgend jaar gewoon 'meezaaien' .

Wat die 'zaadboontjes' in de rucola betreft ... rucola is eigenlijk geen sla . Hij behoort tot de familie van de kruisbloemigen vandaar de t.o.v. sla geheel andere manier van zaadvorming.
zaterdag 4 september 2010 - 01:27
Elrike

Elrike

Rucola is dus lekker "door" de sla

Die "boontjes" heb ik ook gewoon laten drogen en toen pas de zaden eruit gehaald.

Kan ik ook de al afgehaalde topjes dan laten drogen og moet dit nu weggegooid.

Het is hier zo ongeveer altijd nat of het waait, een krant zal denk ik buiten niet lukken en een beetje verlies vind ik ook niet zo erg, er staat genoeg.

zaterdag 4 september 2010 - 07:16
FransNL

FransNL

Gooi die topjes maar weg . Ze zijn te vroeg geplukt en de zaden die je daar uit oogst zullen weinig kiemkrachtig zijn omdat ze niet goed zijn gerijpt. Ik ging er van uit dat je maar een paar doorgeschoten slaplanten had en alle zaden wilde oogsten maar als je toch genoeg planten hebt laat het dan maar bij flink schudden als ze goed droog zijn. Je zult zien dat er dan toch al veel zaden spontaan uitvallen en dat zijn ook de beste. De rest van de plant gooi je dan gewoon weg . Scheelt weer extra werk.
zaterdag 4 september 2010 - 09:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon