menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rijpheid suikermais

depauws

Depauws

Allen
Ik heb dit jaar voor het eerst suikermais geplant, ( uit de groentencarroussel.)
Is reuze gegroeid.
Maar wanneer is die oogstbaar, wat moet je bekijken, de maiskolven zelf of de stampers of de meeldraden??
Enig idee hoe je die moet eten?
Groeten
Silvain
zaterdag 14 augustus 2010 - 08:51
lentemode

Lentemode

Suikermaïs oogst je in het 'melkstadium'.
Dat valt makkelijk te controleren: wanneer je met je vingernagel in zo'n zachte maïskorrel duwt, moet er een melkachtig vocht uitkomen.
Deze fase in het rijpen valt ook goed te herkennen aan de vrouwelijke bloeipluimen die dan net beginnen te verwelken.
Oogst suikermaïs zo kort mogelijk voor je keukenwerk, Sylvain, want de aanwezige suikers, en dus ook de zoete smaak, gaan onmiddellijk na het plukken dalen en maïs van enkele minuten oud bevat nog maar half zoveel 'zoet'.
Maïs uit de supermarkt is waardeloos !
Breng dus eerst je water aan de kook of zet de stoomoven in actie en ga dan de tuin in en kook/stoom de kolven 6 à 10 minuten en serveer direct voor het zoetste resultaat.
Op tafel staan hier wel eens Parmezaanse kaas, verse rode peperknipsels en boter. Hier kan je de kolven dan doorwentelen.
Dat is zowat de eenvoudigste manier van eten hier.
Maar kan ook in soep, ook lekker met kleverige spareribs...
Ik ben al enkele jaren op zoek naar zo'n mooie vorkjes om aan beide zijden van de maïs te prikken...


Groetjes,
zoetebek,

Mia
zaterdag 14 augustus 2010 - 13:53
cetinel

Cetinel

ben al aan de mijnen begonnen!
efkes de tuin in,kolfje uitzoeken(of drie )onderweg naar huis toe pellen(de pelleks smijt ik in de hof
binnengekomen op een bord en vier a vijf minuten in de micro op vol vermogen....
beetje zout erover en smullen maar!
op 5 minuten van veld op bord.....kan toch nie slecht zijn.
maandag 16 augustus 2010 - 16:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon