menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies gevraagd overwoekerde grond omvormen in groententuin

Ga naar meest recente reactie

Manou

Manou

Hallo allemaal,


Ik ben op zoek naar wat advies bij toekomstige grote werken. Ik heb onlangs een stukje grond met serre op ter beschikking gekregen. Vroeger is er op dat stuk grond een rijke goed onderhouden groententuin geweest maar de persoon die zich daarmee bezig hield is 3 jaar geleden overleden. Het stuk grond is vrij groot en het jaar dat de vorige eigenaar er niet meer in gewerkt heeft stonden er aspergebedden. Die zijn nu 3 jaar later meer dan overwoekerd met allerlei grassen en onkruiden en jonge vlinderstruiken (heel hoog en heel wild) Er werd door anderen ook snoeimateriaal opgegooid. Nu mijn vraag is het nog mogelijk om daar terug een groententuin van te maken (ik heb wel geen elektriciteit op dat perceel en geen graafmachine of ander 'grof' materiaal, helaas) Hoe begin ik hieraan en hoe krijg ik het vele wilgenroosje, heermoes en allerhande grassoorten weg. Iemand enig idee om het 'hard' labeur dat me te wachten staat wat eenvoudiger te maken?

alvast bedankt


Manuela
zondag 8 augustus 2010 - 18:04
Rita1960

Rita1960

hoi Manuela,

het is zeer goed mogelijk daar weer een goede moestuin van te maken..

begin met een klein stukje onkruid vrij te maken en ga dan steeds verder met het opschonen/kuisen.

rigoreus alles eruit halen. .. en waar je dit jaar niet aan toe komt om op te schonen, plastic of dik karton erover leggen, en mocht je "kweekgras" erin hebben staan.. dan hier van de wortels manueel/hamdmatig verwijderen.. kost wat tijd maar op lange termijn de beste oplossing (zonder gif te spuiten)

zo ben ik ook met mijn moestuin begonnen.

groetjes,

Rita
zondag 8 augustus 2010 - 21:53
Eve

Eve

Oh, woonde ik maar in de buurt, ik zou er mijn biggen op los laten!
Ik wil ook zo een wild stuk!


Eve
maandag 9 augustus 2010 - 23:02
pthomass

Pthomass

ik had hetzelfde met het stukje grond dat nu mijn moestuin is.

met een schop heb ik het onkruid "afgestoken". Kan je ook doen met een schoffel. Bedoeling is om eerst alle hoge onkruiden af te steken zodat je meer bewegingsvrijheid hebt. Doe dit op een dag dat de grond goed vochtig is, dat bewerkt makkelijker.

Met een riek/hooivork heb ik dan telkens de wortels "uitgeschupt". Een riek is hiervoor sterk genoeg en je kan direct de grond eraf kloppen.

Zo heb ik mijn grond "onrkuidvrij" gekregen. Momenteel staan er mijn groentjes op, maar in het najaar ga ik de grond zeven zodoende de diepere wortels van bijvoorbeeld wild gras eruit te halen.

Het is hard werk, maar je hebt voldoening als je ziet dat de schoongemaakte grond snel groter wordt.

Veel succes alvast
dinsdag 10 augustus 2010 - 14:12
Manou

Manou

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden, dat was snel . Vooral bedankt voor de tips, ik ga het idd met een "beetje seffens", zoals ze dat hier zeggen, moeten doen. Dus het hoge gras en onkruid niet eerst afdoen met een zeis bvb maar direkt gelijk afsteken met een stevige riek en idd de grond er af kloppen lijkt me idd een goed idee. Ik heb hieromtrent nog wel even een vraag, doe je dan nadien nog wat met al dat gras en onkruid en onkruidwortels of gooi je dat gewoon op een hoopje in een ongebruikt hoekje en laat je 't daar dan liggen of gebruik je 't in een 'ouderwetse composthoop' (alhoewel ik denk dat dat wel slecht kan aflopen aangezien de grassen en onkruiden in zaad staan)?


alvast bedankt

groetjes Manou
dinsdag 10 augustus 2010 - 19:44
pthomass

Pthomass

Vele containerparken nemen groenafval aan zonder te betalen. Dus als je de grond goed verwijderd, dan kan je dat normaal probleemloos naar het containerpark brengen.

Het in zaad staan gaat sowieso al nefast zijn, want met het afsteken ga je veel zaad laten vrijkomen dat zich zal verspreiden.

Als je dit jaar geen moestuin wil hebben, dan kan je overwegen om het vrijgemaakt stuk grond te bedekken met een worteldoek (herbruikbaar) oftewel met dikke karton (vergaat deels). Zodoende blok je licht af en zal het onkruid niet tot niet goed kunnen groeien. Volgend jaar kan je dan je moestuin aanleggen.

Als je nu nog iets wil zaaien, bv. bonen of sla, dan ga je regelmatig eens doorheen de moestuin moeten gaan om nieuw onkruid uit te doen. Maar geloof me, het zal een pak minder zijn.

Het is nu even doorbijten en daarna even onderhouden, maar volgend jaar zal het er een pak beter op gaan.
dinsdag 10 augustus 2010 - 20:03
Manou

Manou

Hey allemaal,

alvast bedankt voor de reacties, ik ben er dan aan begonnen op de ouderwetse manier een stukje gras en onkruid vrij maken en daarna het stukje omspitten. Ik ben van plan van ieder weekend en eventueel in de week ook nog een paar uurtjes 's avonds iedere keer 2m op 2m te doen zo gaat het ook vooruit met een beetje seffens. Elke stukje dat vrij is kan ik dan (als het seizoen het nog toelaat tenminste, beplanten of inzaaien. Alhoewel ik eigenlijk niet echt wee wat ik nu nog kan zaaien zo laat in 't jaar. Enige hulp is ook hier welkom. Kan look en ui bvb nog? Kan er nog wat anders gezaaid worden nu of is het echt wachten tot na de winter? Tot op heden teelde ik alle groenten zoals boontjes allerlei soorten, erwten, wortelen, kolen, spruitjes, tomaten, paprika's, komkommer en zelfs ui en look in potten van 15 liter dus ik ken bitter weinig van groenten kweken in volle grond, laat staan gewassen die in het najaar of zelfs in de winter ook kunnen.

ps: met het groen naar het containerpark is niet echt mogelijk aangezien het stuk totaal niet bereikbaar is met auto of ander vervoer, het ligt erg ver achterin. Ik dacht van het groen afval op een hoekje aan de andere kant van het stuk te verzamelen en het daar gewoon te laten vergaan zonder meer. Met het afval uit de 'toekomstige' groententuin kan ik dan wel goeie compost maken denk ik dan



Bedankt en groetjes,

Manuela
maandag 16 augustus 2010 - 20:12
pthomass

Pthomass

persoonlijk zou ik adviseren om dat onkruid nu te verwijderen. Vele onkruiden gaan nu door het vochtige en toch wel warme weer goed groeien en zaden maken. Die wil je zoveel mogelijk verwijderd hebben...
Vraag wat hulp aan familie, vrienden en/of buren om met de kruiwagen op en af te rijden. Een bakje bier helpt vaak en vele handen - minder werk...
dinsdag 17 augustus 2010 - 11:31
Methos

Methos

Of een paar maand kippen houden op dat stuk grond. Er is maar weinig onkruid dat dat overleeft. En de grond wordt al meteen bemest.
woensdag 18 augustus 2010 - 23:35
vaneske

Vaneske

Hallo,

Ik heb een beetje hetzelfde voor : wij hebben eind vorig jaar een huis gekocht, met een grasveld, moestuin en boomgaard. Nu ja tuin... de eigenaar is drie jaar ziek geweest en er is dus de laatste drie jaar weinig of niets gebeurd in de tuin. Ik heb mij toch maar gewaagd aan een moestuin, na eerst een poging te hebben gedaan het onkruid weg te krijgen. Het is voor het ogenblik een beetje dweilen met de kraan open, maar ik beschouw de tuin als een vijfjarenplan Stukje bij beetje kom ik er wel, wat dit jaar niet lukt is voor volgend jaar, denk ik dan... Dit jaar heb ik geoogst : sla, erwtjes, courgetten, aardbeien, er staan nu nog tomaten, bloemkolen, spruiten, pompoenen en boontjes om te oogsten, dus ik heb mijn handen wel vol. Maar het is fantastisch leuk, ik amuseer me rot in mijn tuin !
Wat dat zaaien betreft : je kan perfect nu nog winterpostelein zaaien, ik ga mij ook nog wagen aan winterreuzen (grote spinazie). Als je zaden wil, moet je beslist eens de volgende site gaan opzoeken : www.denieuwetuin.be. Daar vind je echt superleuke dingen om te zaaien...

Veel succes en hou me op de hoogte !
woensdag 25 augustus 2010 - 21:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon