menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Asperges kweken

Ga naar meest recente reactie

teo

Teo

Kan er iemand mij uitleggen hoe ik dikke asperges kan kweken.Nu zijn de planten nog groen,wanneer mag ik dit verwijderen ,en hoe ,afhakken ??Mag ik dan er stalmest op leggen ,die ik na de winterperiode verwijder ,voor het ophogen .
Heb altijd wel vele dunne opbrengsten.
vrijdag 10 november 2006 - 19:48
JovanDreumel

JovanDreumel

Omdat ik ook voor het eerst asperges kweek, zie ik het antwoord met belangstelling tegemoet.
vrijdag 10 november 2006 - 22:00
Fons

Fons

Het groen mag je nu verwijderen,de aspergegrond is graag kalkrijk dus ev. kalk strooien.
Indien ge beschikt over stalmest mag je er een flinke laag overzetten, deze mag je zelfs mee onderwerken bij het opbermen of opzij zetten en bij het afbermen onderwerken.
Bij het opbermen samengestelde meststof toedienen evenals bij het afbermen,ev. met hoog kaligehalte.
Asperges steken mag het eerste jaar tot ong 1 juni, de volgende jaren tot st.Jan de 24 juli.
De eerste maand zullen de asperges normaal van een degelijke dikte zijn, verder in her sezoen zullen ze geleidelijk in dikte afnemen.

Groetjes Fons.
vrijdag 10 november 2006 - 23:13
phili

Phili

Ik heb ook asperges geteeld, ik had groene en witte asperges, maar ik dacht dat je de eerste twee jaren niet mocht steken zodat je planten voldoende konden groeien.
Het groen afsteken moet je net onder de grond doen, dit om de asperge kever geen kans te geven zich in je wortels te nestelen.
Het is best veel werk zo'n aspergebed maar je geniet dubbel van je heerlijke asperges.

groetjes catootje.
zondag 12 november 2006 - 22:10
Fons

Fons

Men moet inderdaad twee jaar de wortels tot ontwikkeling laten komen alvorens men asperges gaat oogsten.

Groetjes Fons.
zondag 12 november 2006 - 22:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon