menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ananaskers op limburgse wijze

Ga naar meest recente reactie

FransNL

FransNL

Ik kweek dit jaar voor het eerst ananaskersen en ze vallen me wat smaak betreft 100% mee. Je moet toch iets met je ananaskersen en daarom heb ik ze vandaag eens in een soort vlaai verwerkt. Een echte vlaai is het niet want die wordt gebakken van gistdeeg . Ik heb een kant en klare bisquitbodem gebruikt , laagje vanillevla er op , half bedekken met verse ananaskersen en de andere helft met rode bessen , neutraal laagje iets gesuikerde gelei erover en voila ... hier het resultaat. Smaakte nog eens uitstekend ook !

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 18 juli 2010 - 23:55
annis

Annis

Deze vlaai ziet er mooi uit daar houd ik ook wel van.
Ernestine samen delen. Frans waar woon je in het mooie Limburg?
maandag 19 juli 2010 - 08:21
rialle

Rialle

Dat ziet er heerlijk uit Frans! Mmmmm!
Het zijn toch de Limburgse meisjes die als eerste reageren op deze heerlijk vla (voor de niet-Limburgers vlaai). Ik heb het vermoeden dat we te laat zijn dames want die is beslist al verorberd!!

Ananaskers is echt lekker. Ik kon er vorig jaar niet vanaf blijven....vanaf de plant zo hup de mond in!
Ik had natuurlijk zaad genomen maar ben het gedurende de winter kwijtgeraakt helaas, dus Frans, mag ik bij jou bedelen om een paar zaadjes?

Groetjes Rialle
maandag 19 juli 2010 - 09:13
DannyH

DannyH

Ik probeer dit dan volgend jaar ook ook wel eens.

Wat zaadjes betreft kan FransNL ons misschien een taart opsturen
maandag 19 juli 2010 - 09:31
Calliope

Calliope

Dat ziet er heerlijk uit!
maandag 19 juli 2010 - 20:50
JovanDreumel

JovanDreumel

Het is een idee. Mijn vrouw is ook Limburgse en kan vlaai bakken. Dus nu Ananaskersenvlaai van Ans. Bedankt Frans. Maar ik moet nog op de vruchten wachten tot oktober. Heb jij ze in de diepvries gehad Frans? Of heb je de planten in de kas?
dinsdag 20 juli 2010 - 13:59
FransNL

FransNL

@Rialle
'Bedelen' mag zolang ik maar niet het halve forum van zaden moet voorzien Stuur even een pb met je adres.

@ Jo
Maar ik moet nog op de vruchten wachten tot oktober. Heb jij ze in de diepvries gehad Frans? Of heb je de planten in de kas?

Het zijn verse vruchten Jo afkomstig van de plant op de 'vlaaienfoto' hierboven . Dezelfde plant zie je ook op de foto hier beneden maar dan wat overzichtelijker . Ik had de ananaskers wel vrij vroeg gezaaid , eind februari . Ik heb drie plantjes aangehouden en daarvan staan er twee in de vollegrond en een in een pot van 40 x 40 x 40 cm. De twee ananaskersen in de vollegrond dragen momenteel ook vruchten maar de planten zijn lang niet zo mooi uitgegroeid als de plant in de pot op de foto hieronder . Hij staat dan wel ook supergunstig op mijn oprit tegen een gevel op het zuiden zodat hij maximaal van de zon kan profiteren. De gevel absorbeert ook nog eens veel warmte en die wordt 's avonds en 's nachts weer afgegeven wat ook weer gunstig is voor de plant . Een dag of veertien geleden had ik het eerste rijpe besje en daarna is het explosief gegaan.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Als jij zegt dat je moet wachten tot oktober dan kan dat alleen maar betekenen dat er meerdere rassen ananaskers moeten bestaan met verschillende afrijpdatums want anders is het niet te verklaren. Oktober lijkt me toch wel heel erg laat. Waarschijnlijk heb je dus een laat ras.
dinsdag 20 juli 2010 - 15:16
FransNL

FransNL

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb eens even op jouw interessante site http://www.jovandreumel.info gebladerd Jo . Ik ben zo vrij geweest een kopietje van de foto van jouw ananaskers ( foto gemaakt 11-06-2010) hier neer te zetten. Als je de bladeren van jouw plant vergelijkt met die van de mijne zie je een duidelijk verschil. Het is dus een heel ander ras.
dinsdag 20 juli 2010 - 17:04
JovanDreumel

JovanDreumel

@Frans,

Niet alleen het blad is anders, maar het grote verschil zit in de hoogte. De mijne kunnen wel 2m hoog worden. Vorig jaar had ik van iemand zaad gekregen van de lagere soort, maar die hadden weinig opbrengst en de smaak was ook minder. Dus ben ik weer verder gegaan met de hoge. Door deze zomer zullen ze misschien wat eerder bloeien, maar ze hebben het te droog en op die plek waar ze staan kan ik niet goed water geven.
dinsdag 20 juli 2010 - 17:23
DannyH

DannyH

Heeft hier iemand toevallig een naam van een goede soort?
dinsdag 20 juli 2010 - 18:40
annemiek123

Annemiek123

Ik heb ook al een berg rijpe vruchten, en ook ik was blij verrast door de smaak, erg lekker.Ik heb wel erg kleine vruchtjes, maar ze smaken evengoed zoet. Ook ik heb die met het gekartelde blad, er komen weer volop nieuwe knoppen in, dus het zal nog wel even doorgaan. Ik ga ze volgend jaar zeker weer zetten. Heeft iemand er ook al eens jam van gemaakt? en hoelang kan je de vruchtjes bewaren als je ze in het lampionnetje laat zitten?
donderdag 22 juli 2010 - 21:37
rialle

Rialle

Frans, ik heb geprobeerd je een pb te sturen. Had een heel verhaal geschreven en toen functioneerde de knop "verzenden" niet!

Annemiek, ze zijn wekenlang zoniet maanden te bewaren.
Hier op het forum was er al eens iemand die er jam van heeft gemaakt, ik meen dat het Victor44 was, maar ben me niet zeker.


Groetjes Rialle
donderdag 22 juli 2010 - 22:35
JovanDreumel

JovanDreumel

Jam van Ananaskers samen met Ananas, dat wordt lekkere jam.
vrijdag 23 juli 2010 - 16:49
Gina

Gina

Moet je wachten tot het lampionetje droog-verschrompeld is.
Of mag je deze groen plukken?
zaterdag 24 juli 2010 - 07:22
rialle

Rialle

Gina als je ze groen plukt zijn volgens mij de kersjes nog niet rijp,

Groetjes Rialle
zaterdag 24 juli 2010 - 08:28
Gina

Gina

Klopt, heb er eentje afgepeuterd en nog klein en groen vanbinnen.
zaterdag 24 juli 2010 - 19:38
jamssen

Jamssen

Hmm, ja lekker.

groetjes mlouise
maandag 26 juli 2010 - 01:00
rialle

Rialle

Frans, ik heb nogmaals geprobeerd je een pb te sturen, maar ik weet niet zeker of hij is aangekomen!

Groetjes Rialle
maandag 26 juli 2010 - 10:03
jamssen

Jamssen

Volgens mij doet hij net alsof hij niks gelezen heeft.

hihi

groetjes mlouise
maandag 26 juli 2010 - 23:42
FransNL

FransNL

frans? wat denk je ervan
Ik voel me zeer vereerd door jullie interesse en enthousiasme maar privéleven en forums hou ik graag gescheiden. Niet alleen voor dit forum maar ook voor de andere forums (niet alleen tuin) waar ik aktief ben gaat dat op. Dus bedankt voor het aanbod dames maar jullie zullen dus bij elkaar op de koffie moeten maar dat vinden jullie vast niet erg en heel gezellig als ik dat zo hoor.

@ Rialle

Ik heb je pb ontvangen. Zogauw ik de zaden voor volgend jaar schoongemaakt en gedroogd heb stuur ik je wat op. Je vraagje over de Musa van mijn avatar : voor de winter zaag ik de stammen op anderhalve meter hoogte af en pak ze daarna in. Desondanks vroren ze de afgelopen twee strenge winters tot de grond toe af. Vanuit de grond kwamen ze echter weer omhoog en ondanks dat werden het iedere keer toch weer joekels van planten. Na die ervaring ga ik de moeite van dat inpakken niet meer doen dus in het vervolg zaag ik ze gewoon even boven de grond af en gooi er dan wat stro en bladeren overheen.
dinsdag 27 juli 2010 - 01:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon