menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten dieven

Semie

Semie

Vorig jaar heb ik zaad gewonnen uit tomaten uit de supermarkt en dat is heel goed gelukt. De tomaten doen het allemaal heel goed. Omdat ik geen idee had of de plant gediefd zou moeten worden, heb ik het maar niet gedaan. Ik heb nu het idee dat het beter was geweest om het wel te doen, dus houd ik het nu wel bij als er nieuwe dieven verschijnen.

Hoe "erg" is het eigenlijk om niet te dieven? Er zitten nu wel heel veel bloemetjes in, ook aan de zijtakken. Ik moet wel toegeven dat het er erg rommelig uitziet In de bak staan achteraan 4 tomatenplanten.

Ik heb nog een vraag: hoe kun je zien of je te maken hebt met trostomaten of gewone.

Groetjes,
Yvon

Groenten

maandag 12 juli 2010 - 17:45
depauws

Depauws

Semie

trostomaten is een kwestie van afknippen, en ook een beetje van het snel op elkaar opvolgen van de bloemen/vruchten/afrijpen.
De laatste vruchten ( de groene) worden afgeknipt.

Wat betreft het dieven: als je niet dieft wordt het inderdaad een zootje.
Sommige soorten zoals Ida Gold wil gewoon niet naar boven groeien die moeten dan vertakken om enige opbrengst te hebben.
Groeten
Silvain
maandag 12 juli 2010 - 18:50
FransNL

FransNL

@ Semie
Ik heb nog een vraag: hoe kun je zien of je te maken hebt met trostomaten of gewone.

Voor zover ik weet groeien alle tomaten in trossen maar daarom zijn het nog geen trostomaten. Trostomaten zijn de tomaten die in de winkel aan een tros verkocht worden in tegenstelling tot de 'gewone' losse tomaat. Daarom moet zo'n tros aan de plant op redelijk korte termijn in zijn geheel kunnen afrijpen. Op die eigenschap is de trostomaat gekweekt.

Bij mijn tomaten komt het voor dat ik al rijpe tomaten van bijvoorbeeld de derde tros ga oogsten en dat er aan de eerste tros nog steeds enkele onrijpe vruchten hangen. Mijn tomaten zijn dus geen trostomaten hoewel de tomaten in keurige trossen aan de planten hangen.
maandag 12 juli 2010 - 22:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon