menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlinders zijn NU eitjes aant leggen

Ga naar meest recente reactie

pthomass

Pthomass

Hey,

Het is het eerste jaar dat ik een moestuintje heb, en ik zie twee van die citroenvlinders vlijtig dartelen rondom mijn moestuintje. Bij nadere inspectie zie je dat er eitjes zitten op de bladeren. Zowel op als onder het blad.

't is evident dat dit rupsen gaan worden. Nu... wat kan/moet/mag ik doen om een hele vraatmachine van rupsen te vermijden?
zaterdag 3 juli 2010 - 09:06
Pieter

Pieter

Hoi,
Dat hangt ervan af wat jij wil. Als ik zie dat je schrijft 'vlijtig dartelen' heb ik de indruk dat je wel van vlinders houdt. In dat geval, offer één of twee plantjes op voor de rupsen en wrijf op de andere planten de eitjes eventueel kapot voor ze uitkomen. Zo heb je toch opbrengsten én kan je naar de vlinders kijken.
zaterdag 3 juli 2010 - 09:14
Methos

Methos

Citroenvlinders hebben het voor zover ik weet niet op groenten gemunt. Dat je eitjes gevonden hebt is best mogelijk, maar dat kan even goed van een lieveheersbeestje zijn.
zaterdag 3 juli 2010 - 09:30
pthomass

Pthomass

ze waren deze ochtend bezig (2) en gingen de hele tijd op de bladeren van mijn savooikool zitten. Op/onder die bladeren zitten nu eitjes, klein, beetje langwerpig/ovaal en staan rechtop. Ze zijn individueel gelegd en tot nog toe staan ze alleen (niet gegroepeerd)

stel dat je gelijk hebt met lieveheersbeestje. In welk stadium kan ik vaststellen welke het juist zijn?

Ik moet toegeven dat het enkel op savooi staat die nu nog in pot zit en open staat. De overige koolsoorten staan onder netten en daarop is (nog) niets zichtbaar. Al heb ik vorige week een vlinder alle moeite van de wereld zien doen om door het net heen te raken. Was eigenlijk grappig te zien dat die beesten zoveel moeite kunnen doen. Ze wurmde zich letterlijk doorheen "de mazen van het net".
zaterdag 3 juli 2010 - 09:45
Methos

Methos

Ben je zeker dat het citroenvlinders waren? Die zijn veel geler dan koolwitjes. Als ze zo'n interesse hebben voor kolen zullen het wel die laatste zijn. Lieveheersbeestjes leggen hun eitjes in pakketjes, ze zijn oranjegeel en langwerpig ovaal. Maar er kan verwarring bestaan met koolwitjes:

http://www.google.com/images?oe=UTF-8&gfns=1&q=eitjes%20koolwitje&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=en&tab=wi

http://www.google.com/images?oe=UTF-8&gfns=1&q=eitjes%20lieveheersbeestje&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=en&tab=wi

Voor afbeeldingen van beide.

En dit is de citroenvlinder: http://www.google.com/images?um=1&hl=en&safe=off&tbs=isch%3A1&sa=1&q=eitjes+citroenvlinder&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
zaterdag 3 juli 2010 - 11:15
pthomass

Pthomass

dierenkennis is kennelijk onmisbaar

het was dus inderdaar het koolwitje. In mijn slad had ik zelfs al een rups zitten. Had een half blad op toen ik haar/hem (?) vond. Daarnaast nog een kleine rups die denk ik pas uit was.

Vorig jaar had ik heel veel rupsen zitten in mijn rozenstruiken. Ben benieuwd voor dit jaar...
maandag 5 juli 2010 - 10:26
Methos

Methos

Een rups in je sla is niet van kool witjes. Dat was vast een of andere rups van een uil (= familie van nachtvlinders).

Veel kans dat dat geen rupsen waren op je rozen maar larven van de rozenbladwesp ...

http://www.google.com/images?oe=UTF-8&gfns=1&q=rozenbladwesp&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=en&tab=wi
maandag 5 juli 2010 - 10:55
pthomass

Pthomass

ik denk dat ik de eerste zin van mijn vorige post mag herhalen

dierenkennis is kennelijk onmisbaar

Ik denk dat ik dit jaar fijn mijn eerste moestuintje op het gemak uitdoe en in de winter mij wat lectuur ga aanschaffen omtrent plantjes, beestje, en al wat er bij komt. Dan kan ik volgend jaar er tegenaangaan!
maandag 5 juli 2010 - 10:58
pthomass

Pthomass

het ergst heb ik last van bladluizen. Die zitten voornamelijk in de salade en op de tomatenplanten. Ik zit in een nogal groene omgeving en ga regelmatig op zoek naar lieveheersbeestjes die ik dan in de moestuin weer uitzet.

Ik heb eens gespoten toen de tomaten nog klein waren, de groei werd enorm afgeremd. Maar nu dat het meeste aan het opgroeien is en de vruchten er al aan komen, wil ik liever niet meer spuiten. Dus lieveheersbeestjes, maar ben ook op internet aan het zoeken naar plantcombinaties om bepaalde effecten te krijgen. Heb al ondervonden dat bepaalde combinaties de groei van beide planten kunnen bevorderen. Daarnaast zijn sommige planten ook handig tegen insecten. ben nog lerend aangaande welke planten voor welke beestjes en in combinatie met welke andere planten...
maandag 5 juli 2010 - 11:49
pthomass
maandag 5 juli 2010 - 12:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon