menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

WITLOF

Ga naar meest recente reactie

inge1963

Inge1963

Hallo allemaal...wie kan mij helpen met mijn witlof...ik zag nu net dat er tussen mijn witlofgroen grote dikke stengels komen met gewoon witlof groen eraan...wat zijn dit en wat moet ik eventueel aan doen???
Gr en alvast bedankt Inge
donderdag 10 juni 2010 - 12:42
cetinel

Cetinel

klinkt alsof ze doorschieten....
ik weet niet of de wortels daarvan goed zijn om in te kuilen?
mischien kun je de stengels afbreken?
als je ze laat staan vormen ze mooie bloemen,en later zaad.
donderdag 10 juni 2010 - 14:56
FransNL

FransNL


Er is gewoon niets meer aan te doen Inge. Het is gewoon al te laat in het seizoen om van de vorig jaar gekweekte wortels bruikbaar witlof te kweken. Iedere wortel zal nu direkt tot zaadvorming over willen gaan zonder eerst een mooie krop te produceren.
donderdag 10 juni 2010 - 15:08
cetinel

Cetinel

ow,zijn dat witlofplanten van vorig jaar,tja dan is het nogal logisch dat ze gaan schieten
donderdag 10 juni 2010 - 15:11
inge1963

Inge1963

Hallo FransNL
Dus ik heb er niets meer aan begrijp ik???maar ik heb ze pas eind april/begin mei gezet de plantjes???
Gr Inge
donderdag 10 juni 2010 - 15:12
inge1963

Inge1963

Hallo Cetinel
Nee ik heb ze eind april begin mei dit jaar de plantjes gezet!!!
Gr Inge
donderdag 10 juni 2010 - 15:13
FransNL

FransNL

Dan is er een misverstand Inge. Ik dacht dat het over vorig jaar gekweekte wortels ging . Heb je deze planten ter plaatse gezaaid of gepoot ? Eind april/begin mei is nogal aan de vroege kant om witlof te zaaien of te planten. Je loopt dan het risico dat de planten versneld tot vorming van zaadstengels over gaan . Zoiets gebeurt vaker bij tweejarige planten , niet alleen bij witlof , die te vroeg gezaaid of geplant worden.

Mijn eigen witlof heb ik eind mei gezaaid en dat is nu net boven de grond aan het komen.
donderdag 10 juni 2010 - 15:19
inge1963

Inge1963

Frans...ik heb de plantjes heel klein gekocht...zo'n 5 cm waren ze en toen in de grond gezet....dus ik kan het niet meer verder laten groeien?
donderdag 10 juni 2010 - 15:21
FransNL

FransNL

Dat moeten dan planten zijn die vroeg in april gezaaid zijn. Dat is voor witlof te vroeg. Maar heb je wel eens eerder witlof gekweekt zodat je ze met andere jaren kunt vergelijken ? Als het daadwerkelijk zaadstengels zijn wat ik denk dan heb je er echt helemaal niets meer aan . Plaats eerst eens een foto als je wilt en laat ze nog even met rust . Je kunt ze nog gauw genoeg verwijderen indien nodig.
donderdag 10 juni 2010 - 15:30
inge1963

Inge1963

Ik zal nu ff gelijk een foto maken...dan kan je het zien Frans...
donderdag 10 juni 2010 - 15:31
inge1963

Inge1963

Dit is de witlof Frans
donderdag 10 juni 2010 - 15:43
inge1963

Inge1963

de foto is dus niet gelukt om op de site te krijgen....ga het nog keer proberen...en het is mijn 1ste keer dat ik witlof aan het kweken ben Frans.
donderdag 10 juni 2010 - 15:44
inge1963

Inge1963

Hoop dat het nu wel gelukt is

Groenten

donderdag 10 juni 2010 - 15:48
FransNL

FransNL

De plant op de voorgrond heeft een duidelijke zaadstengel Inge. Trek die , en alle planten die er hetzelfde uit zien , maar uit en gooi ze op de composthoop. Ze geven wel mooie bloemen dus als je dat eens wil zien kun je er een paar laten staan.

Planten die geen zaadstengels hebben laten staan ! Het wil niet zeggen dat al jouw planten direkt tot zaadvorming willen over gaan en die zijn straks bruikbaar voor de witlofteelt.

Degene van wie je de planten hebt gekocht zal bijna zeker geweten hebben dat hij ze te vroeg verkoopt en anders is het een dubbele prutser. Voor deze mensen geldt alleen de centjes die ze binnen krijgen en dat ze mensen opschepen met materiaal dat niet of minder bruikbaar is zal ze geen moer schelen.
donderdag 10 juni 2010 - 16:00
inge1963

Inge1963

Oke Frans...ik ga die planten met stengels eruit halen...zonde hoor...maar ja niets aan te doen...ga ze in ieder geval niet meer halen bij die tuinderij hier in Belgie!!...Heb je toevallig verstand van bloemkoolen Frans?? mijn bloemkool planten zijn zo groot al...zou echt niet weten wanneer de koolen moeten komen...heb er 9 staan namelijk.
donderdag 10 juni 2010 - 16:10
inge1963

Inge1963

kan ik nu dan nog wel zaaien??? want dan ga ik van het weekend ff witlof zaad halen...maar niet meer bij die tuinkweker
Gr Inge
donderdag 10 juni 2010 - 16:23
FransNL

FransNL


Witlof kun je nog tot eind deze maand zaaien dus je bent nog op tijd. Dun zaaien en later eventueel verder uitdunnen. Heb je toch wat kale plekjes dan kun je die nog opvullen met de plantjes die te dicht stonden.
donderdag 10 juni 2010 - 16:27
inge1963

Inge1963

Oke Frans...bedankt voor al je advies...heb je me vorige berichtje over de blloemkool vraag ook gehad/gelezen???
donderdag 10 juni 2010 - 16:29
FransNL

FransNL

Juist.. de bloemkool. Daar kan ik je helaas niet direkt een antwoord op geven want ik zet al jaren geen zomerbloemkool meer. Winterbloemkool is mooier en oogstzekerder (als je tenminste niet zo'n winter krijgt als afgelopen winter ). Winterbloemkool zaai je vanaf half juni tot half juli en de planten groeien na het overwinteren dan door en vormen de kolen. Afhankelijk van het ras heb je dan in maart/april bloemkool.
Dit jaar zijn ze allemaal bevroren en ik heb er in zoverre van geleerd dat ik nu zaad heb gekocht van een hybride die zelfs strenge vorst kan doorstaan.
donderdag 10 juni 2010 - 16:35
inge1963

Inge1963

Ik heb ook bij de zelfde tuinkweker bloemkool plantjes gekocht en begin mei in de grond gezet....ook niet meer goed dan nu zeker Frans??
donderdag 10 juni 2010 - 16:51
FransNL

FransNL

Daar hoef je je geen zorgen over te maken Inge . Bij bloemkool gaat het zelfs om de bloemvorming . Nou ja , je moet hem wel oogsten voordat de bloemetjes open gaan natuurlijk
donderdag 10 juni 2010 - 16:59
inge1963

Inge1963

BLOEMETJES???? komen die dan in het midden van de bladeren????me bladeren zijn echt heel erg groot Frans....de plant is zeker 40 cm groot nu!!!
donderdag 10 juni 2010 - 17:01
cetinel

Cetinel

bloemkool groeit wel groot hoor,40µ cm is nog niet zo heel groot.
ik denk wel dat je nog bloemkolen van gaat hebben.
in de winkel word er heel wat afgesneden,en daardoor zie je niet hoe groot zo een plant wel kan worden.
je moet maar zo denken: de koolplant moet eerst volwassen worden en dan een bloem gaan vormen,en voor de bloemetjes opengaan oogst je je bloemkool,maar daarvoor moet je kool dus echt wel flink groeien!
donderdag 10 juni 2010 - 17:04
inge1963

Inge1963

PPPPffffffff wat een opluchting Frans...ben blij dat die wel goed gaan dus....wist echt niet dat ze zo groot werden...en ja in de winkel zie je dat idd niet ...fijn dat me hierover allemaal advies heb gegeven...bedankt daarvoor Gr Inge
donderdag 10 juni 2010 - 17:07
inge1963

Inge1963

Me planten van de bloemkool ..staan nu nog in een bak van opkweken...wel grote bak hoor....kan ik die nu nog verpoten, Frans?????
donderdag 10 juni 2010 - 17:09
cetinel

Cetinel

ik heet wel niet frans,maar ik zou ze toch maar in vollegrond zetten hoor!

heb je een foto(bloemkool)
hoe groot zestaan in die bak,waarom heb je eigenlijk zolang gewacht? als je ze koopt kun je ze best direct op zijn juiste plek zetten...
als je ze nu gaat planten,heel goed opletten dat je geen wortels kwetst.
veel succes!
donderdag 10 juni 2010 - 17:18
FransNL

FransNL

Planten die al 40cm hoog zijn vinden het niet zo prettig om nog verplant te worden. Het kan wel maar zorg er dan voor dat er zoveel mogelijk aarde rond de wortels blijft hangen. Dat kun je doen door eerst een plantgat te maken waar de kool moet komen. De grond rond de te verplaatsen kool maak je dan nat (het hoeft geen modderbad te worden ) en met een spade steek je hem voorzichtig uit. Kool met grond laat je voorzichtig op de spade liggen en bij het nieuwe plantgat schuif je het geheel weer voorzichtig van de spade af in het gemaakte plantgat. Op deze manier zal hij de minste last hebben van het verplanten en makkelijker verder kunnen groeien.
donderdag 10 juni 2010 - 17:18
inge1963

Inge1963

Oke bedankt Frans voor je advies van de bloemkool...ik probeer er 1 te verploten...en kijk dan ff of het goed gaat met deze plant




Cetinel...ik had ze eerst wel in de volle grond staan hoor...maar was zo bang dat ze opgevreten werden door de wilde konijnen....vandaar dat ik ze overgezet heb in me tunnelkweekbak...maar ze zijn nu zo groot geworden dat ik zoiets heb...van ja..beetje meer ruimte mogen ze wel hebben
donderdag 10 juni 2010 - 17:38
inge1963

Inge1963

hier de foto van de bloemkool(hopelijk)

Groenten

donderdag 10 juni 2010 - 18:28
Jorg

Jorg

Dat duurt nog wel even voordat er een bloemkooltje komt, no worry's. De plant wordt nog wel groter, of de foto moet een vertekend beeld geven.
donderdag 10 juni 2010 - 18:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon