menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Raketsla of rucola

Ga naar meest recente reactie

Jules

Jules

Op een pakje zaad van rucola las ik o.a. een advies van de verdeler over het gebruik van deze groente nl. 'NOOIT KOKEN'. Toeval wou dat ik dit las nadat ik juist een grote hoeveelheid rucola in mijn groetensoep had gedaan. Achteraf heb ik niets verkeerds geproefd, maar toch was ik niet 100% gerust in deze zaak. Vandaar mijn vraag: weet er iemand waarom raketsla nooit zou mogen gekookt worden?
dinsdag 8 juni 2010 - 23:00
Jorg

Jorg

Ben er niet bekend mee dat rucola niet gekookt mag worden. Een rucola stamppotje... Heerlijk.

Enige wat ik kan bedenken is dat ze bedoelen dat de smaak dan anders wordt / achteruit gaat. Ben nu ook nieuwsgierig.
dinsdag 8 juni 2010 - 23:07
cetinel

Cetinel

heeft inderdaad te maken met de smaak.
persoonlijk eet ik het ook altijd rauw.
dinsdag 8 juni 2010 - 23:43
Matabish

Matabish

Mag gerust ook gekookt gegeten worden hoor!

Op Internet gevonden:
“Eruca sativa” Rucola ook wel ‘raket’, 'roquette' of 'notenkruid.
Het is een slasoort met een pikante nootachtige smaak. Deze fijne bladgroente wordt in jonge toestand geoogst en veel gebruikt in de mediterrane keuken. Het is een onmisbaar bestanddeel van de Zuid-Franse 'salade mesclun'.
Gebruik: Rucola kan als spinazie worden bereid maar doorgaans wordt het als rauwkost gebruikt. Rucolablaadjes verwerkt u rauw in groene salades, aardappelsalade en tomatensalade. Ze smaken ook zeer lekker in koude en warme pastaschotels.
Gekookt en gepureerd kan u rucola aan soepen en sauzen toevoegen als extra smaakmaker.
Met rucola kan u ook een pestovariant bereiden.
Medische eigenschappen: Rucola werkt vochtafdrijvend en maagversterkend. Volgens kruidenkenners uit vroegere tijden verlicht rucola pijn.


Hartelijke groetjes,
Matabish.
woensdag 9 juni 2010 - 02:14
Invadoria

Invadoria

Kook gerust hoor....
Ik heb hier een recept dat ik af en toe is maak met rucola in de saus.... en ik leef nog dus..
woensdag 9 juni 2010 - 09:53
Jules

Jules

Beste forumvrienden bedankt voor jullie reacties. Ik had ondertussen ook de zaadhandelaar aangeschreven en die verklaart nu het volgende: " de vermelding 'NOOIT KOKEN' is een drukfout en zal er bij de volgende druk niet meer op verschijnen. Eet dus gerust rucola die gekookt is, er is geen enkel gevaar."
Voilà probleem opgelost. Nogmaals merciekes voor de antwoorden.
woensdag 9 juni 2010 - 12:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon