menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Raapstelen groeien niet mooi. Help

Ga naar meest recente reactie

Kelakat

Kelakat

Hallo Allemaal,

Dit jaar heb ik voor het eerst raapsteeltjes gezaaid. Wegens gebrek aan ruimte heb ik dat in een bloembak gedaan met als vulling cocopeat.

In het begin groeide ze wel aardig maar nu lijkt de groei te stagneren. Ook zijn de bladeren niet meer mooi groen maar geel / rood verkleurd.

Ik heb min of meer hetzelfde probleem met rucola. Deze worden steeds donkerder van kleur.

Wie heeft de gouden tip?

Groene groetjes, Cindy
donderdag 22 april 2010 - 21:16
lam

Lam

Hallo Kelakat,
Ik gebruik ook cocopeat , maar alleen om in te stekken en te zaaien.
Er zit volgens mij te weinig voedingsstoffen in die peat, ik had nl. de zelfde ervaring.Er is ook cocopeatpotgrond te verkrijkgen, die zal wel beter zijn.
Voordeel van cocopeat is wel dat het heerlijk schoon is en niet aan de worteltjes van de stekken en plantjes blijft hangen, bij het oppotten en verspenen.
Veel geluk
vrijdag 23 april 2010 - 09:35
FransNL

FransNL

Wat jij een voordeel noemt Lam , het niet blijven hangen aan de worteltjes van stekken en plantjes bij oppotten en verspenen , zie ik juist als een nadeel. Voor een plantje is het bij het verspenen van belang dat de grond rondom zijn worteltjes zoveel mogelijk meeverhuist zodat het plantje makkelijker aanslaat en doorgroeit.

Ik gebruik nooit speciaal spul om te stekken en te zaaien. Ik gebruik gewone standaard potgrond waar ik wat zand doorheen meng zodat het niet te zeer kan inklinken. Voor het zaaien van het hele fijne spul zeef ik wel eerst even wat potgrond zodat het grove materiaal achter blijft.
vrijdag 23 april 2010 - 10:10
lam

Lam

Hoi Frans,
Leuke reaktie op mijn berichtje , voor het kiemen van zaad is de temperatuur en vocht belangrijk, de grond is van onder geschikt belang , die cocopeat is schoon en zonder ziektekiemen zoals smeul en zo, De worteljes van de te verspene plantjes blijven in takt tot de haarwortels aan toe .Klink is iets anders dan doorlatendheid wat jij bedoeld in je gebruikte grond. Maar geeft niet hoor, ik kweek pas 35 jaar, dus begin net. Ik zeef ook veel uit, vooral bij heel fijn zaad, het werkt fijner, dan zeef ik ook de cocopeat
vrijdag 23 april 2010 - 13:02
JovanDreumel

JovanDreumel

En ik gebruik ook al 40 jaar goede potgrond en nooit zaai- of stekgrond en ook dat gaat altijd goed. Ook met de doorgroei.
zaterdag 24 april 2010 - 19:45
Rita1960

Rita1960

ach, en bij tijd en wijle haal ik gewone grond van het land- wel de grond die door mollen is omhoog gewerkt- en daar zaai ik ook groente in.

en voor de rest ook goede potgrond(RHP-keurmerk) vermengd met zand..

groetjes,

Rita
zaterdag 24 april 2010 - 20:20
Calliope

Calliope

Ik heb de raapsteeltjes gezaaid in een bloembak met potgrond en ze zijn prima van kleur en smaak. Tegen de 35 jaar zaai-ervaring kan ik niet op, maar ik denk toch echt dat omgevingsfactoren een rol spelen bij de verkleuring en het niet lukken van raapsteeltjes: licht, vocht, grond en voeding.
zaterdag 24 april 2010 - 20:48
Kelakat

Kelakat

Hallo Allemaal,

Alvast bedankt voor alle reacties. Ik heb alleen nog niet echt een tip ertussen zien staan. Ik heb ook andere groentes zoals sugarsnaps, radijsjes, sla, worteltjes in bakken met cocopeat staan en dat gaat allemaal goed.

Heeft iemand nog een advies voor mijn roze/geel uitslaande raapsteeltjes en te donkergroene rucola. Is het raadzaam om bijv. wat gedroogde koemest te stooien of wat stikstof ook al is de cocopeat ook al bemest met compost?

Groene groetjes,

Cindy
zondag 25 april 2010 - 08:06
JovanDreumel

JovanDreumel

In cocopeat met compost zitten niet veel voedingstoffen. Veel mensen denken, dat in compost veel voedingstoffenvoor de plat zitten, maar dat is niet zo en het werkt ook (te) langzaam voor snelgroeiende planten, zoals raapstelen. Bijmesten met stikstof en dat hoeft niet zoveel te zijn zal de gele kleur doen verdwijnen en ze zullen harder groeien. Heb je de rucola al bijgemest met stikstof? Dat vraag ik me af omdat die een donkergroene kleur heeft.
Coompost is een waardevolle stof voor grondverbetering en alle voedinsstoffen zitten erin maar weinig en langzaamwerkend.
zondag 25 april 2010 - 09:26
Kelakat

Kelakat

Hallo Jovan,

Dank je wel voor je reactie. Hier kan ik wat mee. Ik heb zojuist de aarde rondom de raapstelen en rucola bespenkelt met bloedmeel van Ecostyle.

Ik heb geen idee hoeveel ik moest gebruiken dus ik heb het maar rustig aan gedaan. Als er nog meer tips of aanwijzingen zijn, graag. Ik moet nog veel leren.

Groene groetjes, Cindy
maandag 26 april 2010 - 19:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon