menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Prei

Ga naar meest recente reactie

annemiek123

Annemiek123

vandaag wat prei plantjes gekocht, die heb ik nu in de tuin geplant, maar vraag me af of het diep genoeg is, ik heb ze eigenlijk net zo diep geplant als hoe ze in de tray bij de tuinder stonden....das zeker nie diep genoeg???
zaterdag 17 april 2010 - 18:52
JovanDreumel

JovanDreumel

Nee, je mag ze gerust zo diep zetten, dat de spruit net boven de grond komt. Hoe dieper je plant des te langer wordt het witte deel. Je kan ze later ook nog aanaarden, maar dan wordt schoffelen minder makkelijk.
zaterdag 17 april 2010 - 19:36
annemiek123

Annemiek123

bedoel je dat al dat groen ook onder de grond mag?? het hele "ding"is nu zo'n 22cm ofzo, dus als 10cm boven de grond uitsteekt is dat beter?
zaterdag 17 april 2010 - 20:38
JovanDreumel

JovanDreumel

De spruit zijn de binnenste bladeren (het jonge schot), die moeten net boven de grond uitkomen. Ik poot ze met een pootstok en dan hangen de buitenste bladeren tegen de rand. Daarna groeit hij vanzelf wel verder naar boven.
zaterdag 17 april 2010 - 20:49
FransNL

FransNL


Ik maak eerst sleuven en poot mijn prei dan in de bodem van zo'n sleuf. Naarmate de prei groeit schoffel ik iedere keer de sleuven steeds een beetje verder dicht . Na verloop van tijd zijn de sleuven dan gesloten en heb je een flink deel van de prei onder de grond staan wat later een mooi lang wit deel oplevert.
zaterdag 17 april 2010 - 21:16
annemiek123

Annemiek123

oke dan ga ik ze morgen dieper planten. denk dat dat wel nodig is.


zaterdag 17 april 2010 - 21:21
goofy

Goofy

weet er soms iemand wat ik moet doen om mooie dikke prei te krijgen,
heb vorig jaar ook prei geplant maar deze was maar redelijk dun uitgevallen...?
zaterdag 24 april 2010 - 15:12
JovanDreumel

JovanDreumel

Om dikke prei te krijgen zul je aardig diep moeten planten en extra bemesten met kalirijke meststof (Patentkali) en ook van stikstof voorzien. En om ze extra lang wit te krijgen. Diep planten of later aanaarden. Ook zorgen, dat je geen last krijgt van preivlieglarven.
zaterdag 24 april 2010 - 19:40
Calliope

Calliope

Helemaal eens met JovanDreumel + niet te dicht op elkaar plaatsen, ongeveer 10cm uit elkaar.
zaterdag 24 april 2010 - 20:50
bfunfun

Bfunfun

een prei planter gebruiken (indien je die hebt of kan lenen)
de plantjes er in zetten en die worden vanzelf aangeaard als het regent
zo heb je het juiste gat (diepte en diameter) meer hoef je niet te doen buiten af en toe te bemesten
zaterdag 24 april 2010 - 21:06
Rita1960

Rita1960

hoewel ik helemaal niets met prei heb.. in tegenstelling tot mijn vader vroeger...

en die heeft altijd gezegd.. onder de prei..kippenmest en niet te zuinig..
en hij oogste altijd echte dikke preien..
deed ze ook altijd eerst in sleuven planten ( die plantjes van een potlood dikte) en deed ze stukje bij stukje aanaarden en in de late herfst/vroege winter oogste hij de preien met een doorsnede van 5 tot 6 cm.... en een witte schacht van zo'n 25 tot 30 cm lang..

tja, ik doe het hem niet na... ( ik ben n.l. niet gek op prei)

groetjes,

Rita
zaterdag 24 april 2010 - 21:26
JovanDreumel

JovanDreumel

Batdah zo doe ik het dus ook.
zaterdag 24 april 2010 - 23:12
goofy

Goofy

thanks,
zal eens proberen k'zal laten weten hoe ze waren
zondag 25 april 2010 - 02:11
annemiek123

Annemiek123

Vandaag de prei eens bekeken, een aantal zijn dubbel geknakt, omdat ....hoe leg ik dat uit....het groene gedeelte door een ander blad steekt, en zo klapt het geheel dubbel. Snapt iemand wat ik bedoel. Ik heb het uit elkaar getrokken...maar weet niet of het nog goed komt. Zou ik ze te diep hebben gezet?
zaterdag 5 juni 2010 - 21:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon