menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenplanten verpotten in hun definitieve grote pot

Ga naar meest recente reactie

Nootje77

Nootje77

Ik denk dat het tijd wordt om ze in hun grote pot te gaan zetten, maar mag ik dan de kiemblaadjes in de grond verstoppen om de plant nog meer wortelkans te geven of niet ?
vrijdag 16 april 2010 - 16:48
printemps

Printemps

Ik heb het Mark Demesmaeker ook zien doen op TV
Zelf was ik het al vergeten te doen met mijn 1 kerstomaatje
Als het straks droog blijft ga ik hem dieper planten(dan is die kale stengel uit men zicht in mijn hangpot)

mvg
vrijdag 16 april 2010 - 17:20
hugo

Hugo

die mag je tot bijna tegen het eerste blad in de grond zetten, zo doe ik het in de serre ook

groetjes
vrijdag 16 april 2010 - 17:57
printemps

Printemps

Wel raar hé

Andere planten en bomen mag je niet dieper zetten of je hebt problemen en met tomaat kan dat zo maar
Raar,echt raar

Zouden er nog zulke uitzonderingen zijn ??


mvg
vrijdag 16 april 2010 - 18:14
Calliope

Calliope

Heb je er plek voor om ze nu al in hun definitieve pot te zetten? Vannacht krijgen we hier nog nachtvorst. Maar vanaf eind volgende week gaan de nachttemperaturen flink omhoog. Ik verpot de grootste tomatenplanten dus ook volgende week. En dan hopen dat er niet alsnog nachtvorst komt
vrijdag 16 april 2010 - 19:53
Nootje77

Nootje77

Ik heb ze nu verpot, maar ze staan nu binnen, in de koelste plek in huis. Overdag kan ik ze dan al in hun grote pot buiten zetten en 's nachts nog binnen.
vrijdag 16 april 2010 - 21:09
charelke

Charelke

Bij het uitplanten naar een grotere pot leg ik de plantkluit ook iets wat schuins in de potbodem om meer wortelvorming te krijgen,zo deed mijn vader dat vroeger ook maar dan in de volle grond en dat was voor meer wortelvorming zei hij toen.
groetjes
Charelke
vrijdag 16 april 2010 - 21:38
an

An

mijne zijn nog niet zo ver als die van jullie mijne hebben net hun echte blaadje
jullie zijn snel

gr an
vrijdag 16 april 2010 - 22:09
FransNL

FransNL


Wanneer ben je dan begonnen An ?
vrijdag 16 april 2010 - 22:13
an

An

hoi Frans ik ben 18 maart begonnen met tomaten,
en 5 febr met paprika(maar die ik van jou had gezaaid heeft die muis kapot gevreten kon de meeste van jou bol paprika en punt op mijn buik schrijven en van die meiden alleen ook nog maar steeltjes over (paprika)
van jou punt paprika nog maar 2 over
er zijn 26 paprika zaailingen op gevreten alleen nog steeltjes over ,
[afbeelding verwijderd niet-https]
Kijk maar een naar de foto afgevreten paprika,zie tomaten staan recht voor je op de foto gele stok er bij,
in die aarde werk bruine potten zijn van de meiden die haden bij action gekocht en alles in een pot gegooit en zie resultaat wil zondag alles verpoten en sterkste houden en dan voor 5 mei wat bewaren als het lukt om te verkopen die kersetomaatjes van action die van de meiden,
gr an
ondertussen alles verzet en verandert dit is een foto van 1 1/2 week terug zal morgen even een nieuwe foto maken
Heb zo'n pech door die rot muis
vrijdag 16 april 2010 - 23:00
leeuwtje

Leeuwtje

O An, ik ken het probleem. Maar gelukkig blijft de muis hier wel van mijn tomaten af. Hier hebben de lathyrussen het moeten ontgelden. Er is er geen één overgebleven.
vrijdag 16 april 2010 - 23:13
an

An

Hoi Leeuwtje ze zitten niet aan mijn tomaten maar aan mijn paprika ,zaten ze maar mijn lathyrussen had ik veel liever gehad want die kan je nu nog zaaien of straks in de volle grond maar ik kan nu geen paprika meer zaaien
heb er missechien nog 5 over gooi nu van elende snacht maar die kap er op en smorgens er gelijk af.(maar wat als ze groter worden en die kap kan er niet meer op,(heb een hoop extra gezaait vorig weekend om de schade te beperken,)
gr an
vrijdag 16 april 2010 - 23:21
leeuwtje

Leeuwtje

De paprika's en pepers staan er ook naast maar daar blijven ze hier gelukkig ook af. Vorig jaar was ik mijn mais ook al zo snel kwijt. Ook eet de muis hier alle jonge takjes op van de mandeville. Die staat dus maar weer binnen in het kantoor.

Ik hoop dat jouw laatste paprika's het gaan redden.
vrijdag 16 april 2010 - 23:24
an

An

hoi Leeuwtje
Hoop het ook die andere kan ik wel weg gooien denk ik wat heb jij er mee gedaan?
gr an
vrijdag 16 april 2010 - 23:39
leeuwtje

Leeuwtje

Nou van mijn lathyrussen was gewoon helemaal niets meer over. Ze haalden ze helemaal uit de grond en aten alles inclusief kiemblaadjes op. Ik heb de lathyrussen Eergisteren in water gezet om alvast voor te weken. Vanmiddag ga ik ze weer oppotten maar nu komt er zo'n kap overheen binnenin mijn kas. Moet toch wat hè.
Maar als van jouw planten de groeipunt nog heel is zou ik ze laten staan. Dan lopen ze nog wel weer uit.
zaterdag 17 april 2010 - 08:15
an

An

deze paprika zet ik nergens meer onder dus geen bak er op
maar zo zien mijn afgevreten paprika's er uit zullen die het nog gaan doen denk je?(zie foto)26 afgevreten paprika's hier zie je een deel er van.
[afbeelding verwijderd niet-https]
en de foto hier onder zie je hoe ik de rest bescherm met bak er op dat deed ik voor heen niet (nu moet ik wel en dan overdag haal ik ze er af)

[afbeelding verwijderd niet-https]
dus ja je moet wat
gr an

JIj ook heel veel succes met je lahtyrus.
zaterdag 17 april 2010 - 17:34
FransNL

FransNL

Je hebt nog kans dat ze nu ze 'onthoofd' zijn versneld okselscheuten zullen maken An van waaruit ze verder kunnen groeien. Ik zou ze voorlopig nog maar even laten staan maar omdat ze zo klein zijn zullen ze het daarmee in elk geval moeilijk hebben . Om nu nog nieuwe te zaaien is het te laat dus je hebt weinig keus.
zaterdag 17 april 2010 - 17:43
leeuwtje

Leeuwtje

Ik denk wel dat ze het zullen gaan redden hoor. Gewoon geduld hebben.
zaterdag 17 april 2010 - 21:16
an

An

dan laat ik ze gewoon staan ,ik heb iedergeval nog twee punt paprika en 2 decora paprika en 1 mini paprika ,maar ik had mij zo verheugd op de paprika's van frans de bol paprika's en de punt paprika's

het is nu afwachten
zaterdag 17 april 2010 - 21:46
FransNL

FransNL

Heb je nog zaden overgehouden An om volgend jaar te kunnen gebruiken ? De kiemkracht gaat bij paprikazaden wel vrij snel achteruit maar je moet ze volgend jaar nog best kunnen gebruiken. Heb je er geen meer dan wil ik er straks van de nieuwe oogst wel weer wat sturen. Wat nu met je plantjes gebeurd is valt bij mij namelijk onder garantie
zaterdag 17 april 2010 - 21:53
Nootje77

Nootje77

Bij deze een foto van hoe mijn groep planten nu dagelijks een portie zon, wind en frisse lucht krijgen te verduren. 's Avonds gaan ze wel gewoon nog binnen en als de zon te hevig schijnt dan gaan ze naar een schaduwplekje.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 18 april 2010 - 11:11
an

An

Hoi Frans niet veel meer zaadjes heb ik meer hooguit van elk een stuk of 4 .
en ik baal als een stekker ,hoopte juist op een goede opkomst.(verheugde miij er zo op,nou moet ik misschien weer een jaar wachten als ze niet aan slaan maar dat is jou garantie niet dat zijn die stomme beesten)
gr an
zondag 18 april 2010 - 15:09
charelke

Charelke

Hoy Nootje
Ze doen het goed éh maar let wel op dat ze niet teveel licht krijgen want dan krijg je van die opgeschoten stengels vooraleer je ze verpot of verplant. Ja nog niet buiten laten staan als de zon weg is,planten terug binnen.<<< groetjes
Charelke
zondag 18 april 2010 - 20:36
Nootje77

Nootje77

Ik denk dat mijn tomaten in het algemeen iets te gerekt zijn geworden, maar toch ga ik ze groot proberen krijgen. Ik ga wel op een markt eens een gedrongen tomatenplantje kopen om dan te vergelijken. Een van mijn tomatenplanten heeft trouwens iets teveel zon gezien de laatste dagen en ziet nu super bleek. Ik houd het nu nog, maar ik denk dat het een verloren zaak is geworden.
Maar al bij al, voor een eerste keer, vind ik het toch al vrij goed gelukt allemaal.
zondag 18 april 2010 - 21:10
Calliope

Calliope

@ Nootje: je planten staan er goed bij, hoor! Straks goed ondersteunen. Maar dat hebben alle stamtomaten nodig.
zondag 18 april 2010 - 22:16
spooky

Spooky

Hallo allemaal,

ik ben opzoek naar enkele zaadjes van de decora. Wij hadden deze staan tot in 1994 en toen wilde de zaadjes niet uitkomen.
We hebben ze nergens gevonden tot ik hierover las op dit topic. wij noemden het vroeger een tulppaprika, vandaar dat wij deze plant misschien nooit hebben teruggevonden.

Hopelijk kan iemand van jullie mij helpen

groetjes
woensdag 12 mei 2010 - 14:45
Calliope

Calliope

Vreeken heeft ze in het assortiment.
woensdag 12 mei 2010 - 20:15
spooky

Spooky

hallo,

ik heb ze gevonden maar ik woon in België en niet in Nederland. Blijkbaar is dat niet zo evident die zaden op te sturen

groetjes
woensdag 12 mei 2010 - 20:47
Nootje77

Nootje77

Vreeken vraagt een voorafbetaling als je vanuit België besteld. Wanneer ze je bestelling verwerken krijg je een mail met vraag tot voorafbetaling op een Belgische rekening van het bedrijf.
Sos is het chter lang wachten op je bestelling. Ik bestelde begin februari. Na 8 weken nog niets te hebben ontvangen vroeg ik uitleg. Toen kreeg ik, net als heel hun klantenbestand denk ik, een mail dat het te hectisch was en dat de bestellingen wel zouden worden afgewerkt, maar dat ze niet konden zeggen wanneer. Jammer voor de tuinders, maar helaas, zo kwam het over.
Vandaag, 3 maanden na mijn bestelling en een paar weken nadat ik heb geannulleerd, krijg ik een mail om een voorafbetaling te doen. Mijn annuleringsmail hebben ze dus gewoon genegeerd. Uiteraar laat ik de bestelling niet doorgaan. Ik vind het geen manier van doen.
woensdag 12 mei 2010 - 20:52
spooky

Spooky

oei dat is inderdaad geen goeie reclame?

gaat het om 1 zakje zaad over te laten komen? ik moet zeggen amai wat een mooie tulpen hebben ze op dieje site staan! (heb er al veel in het winkelkarretje geplaatst voor als we het geschikte huis gevonden hebben )

groetjes
woensdag 12 mei 2010 - 21:00
Calliope

Calliope

Ik heb ook niet gezegd dat Vreeken de beste zaadleverancier is, enkel dat hij deze zaden in het assortiment heeft.

Als je zeker weet dat je ook meer zaden wil bestellen, dan zou ik een bestelling plaatsen van juni-september. Grote kans dat je de zaden voor de winter in huis hebt.

Als je alleen deze zaden wil, misschien is er iemand van het forum die toch bij Vreeken gaat bestellen, om deze zaden mee te bestellen en dan via de post naar jou te versturen.

woensdag 12 mei 2010 - 21:11
spooky

Spooky

hallo,

dat is wel een goed idee van het meebestellen bij iemand die bestelt bij Vreeken.
Ik ga nog even wachten want momenteel zou ik het toch uit het oog verliezen, maar nu weet ik waar ik eventueel zaden kan vinden

groetjes
woensdag 12 mei 2010 - 21:24
charelke

Charelke

Ellen,
Ik dacht dat ik ze zag staan in de gids van -het vlaams zaadhuis- uit Waarschoot. Zal nog eens opzoeken in de loop vd week.
groetjes
Carlo uit Ham
woensdag 12 mei 2010 - 21:48
Nootje77

Nootje77

Ik zeg ook niet dat Vreeken een slechte handel draait, maar ik snap echt niet dat ze hun probleem dat blijkbaar al langer bestaat) niet aanpakken. Ik wil er gerust nog iets bestellen, maar dan zou ik dat inderdaad net voor het najaar doen. Maar als ze weten dat het in het voorjaar echt storm loopt dan moeten ze hun leveringstermijnen aanpassen op hun site zodat mensen weten dat het erg lang kan duren. Nu heb ik 8 weken gewacht voor niets uiteindelijk. Als er had gestaan dat het 3 maanden zou gaan duren dan zou ik nu niet bij hen hebben besteld, maar dan was ik wel nog fan gebleven van hun assortiment. Het is maar hoe je het bekijkt... eerlijkheid duurt het langst.
En dan eerst wel reageren op mijn vragenmails, maar mijn annuleringsmail gewoon negeren en de bestelling alsnog proberen te laten doorgaan, dat klinkt voor mij ook niet echt "proper"... leuk vind ik het niet.

Maar dus alsnog: hun assortiment is groot, vandaar ook hun succes. Maar ze moeten mijns inziens hun klanten beter op de hoogte houden van de immense drukte in het voorjaar.
woensdag 12 mei 2010 - 22:32
ws87

Ws87

Ik heb inmiddels van alles gelezen, maar wat raden jullie nu aan?
Blaadjes onder of boven de grond?

Mijn plantjes zijn intussen al erg groot geworden en wil ze in hun grote potten gaan zetten.

Bedankt alvast!

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 19 mei 2011 - 17:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon