menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zonnebaden

Ga naar meest recente reactie

FransNL

FransNL

Plantjes gedijen het best in de zon dus als de zon schijnt wordt het iedere morgen en avond een heel sjouwwerk bij mij. De planten moeten vanuit de serre buiten worden gezet en 's avonds weer naar binnen. Het begint langzamerhand een soort minituincentrum bij me te worden. Op de bovenste foto staat de 'groentenafdeling' bestaande uit :
Paprika's , tomatenplanten , een paar meloenperen- en ananaskersplantjes, nog hele kleine gojibesplantjes , drie soorten koolplantjes , slaplanten en een bakje met nog hele kleine knolselderij. Binnenkort komen daar nog een twintigtal in potjes gepootte struikbonen bij maar die zullen eerst nog boven de grond moeten komen.

Op de onderste foto de bloemenafdeling die alleen maar uit hangpelargoniums en spaanse margrieten bestaat. Alleen de margrietjes gaan 's avonds nog naar binnen . De pelargoniums staan alweer een dag of tien dag en nacht buiten en alleen als er weer eens kans op nachtvorst zou komen gaan ze 's avonds weer naar binnen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 15 april 2010 - 23:50
matteke

Matteke

Zo erg is het bij mij nog niet
vrijdag 16 april 2010 - 00:10
FransNL

FransNL

Volgend jaar stek ik er meer en ga er dan meer in een bak zetten. Nu heb ik er te weinig over om de gaten te vullen en als ik maar een paar gaten vul ziet dat er helemaal raar uit. Toch groeien die bakken straks helemaal dicht en heb ik met vijf planten per bak ieder jaar een mooi resultaat. Ik zal nog wel eens een foto plaatsen tegen eind mei begin juni.
vrijdag 16 april 2010 - 00:21
Matabish

Matabish

Laat je niet vangen Matteke...FransNl doet dat niet voor de plantjes maar om zelf in vorm te blijven!!
vrijdag 16 april 2010 - 00:22
matteke

Matteke

Ik doe het voor de plantjes, want mijn lichaam is nog jong genoeg !
vrijdag 16 april 2010 - 00:24
Matabish

Matabish

Gelukzak!
vrijdag 16 april 2010 - 00:58
matteke

Matteke

Iedereen zal ooit wel 15 zijn geweest zeker?
vrijdag 16 april 2010 - 01:00
Matabish

Matabish

Ja hoor, héél lang geleden!
Maar mijn geest is dat nog altijd![afbeelding verwijderd niet-https]
Nu moeten mijn plantjes wel zèlf naar buiten stappen als ze willen zonnebaden!
vrijdag 16 april 2010 - 01:11
FransNL

FransNL

Toen ik vijftien was waren de Beatles populair bij mij en mijn leeftijdgenoten. Voor de ouderen waren vooral die lange haren toen een hele schok . Nou ja ... lang , voor die tijd dan wel.

Even een link ... klik die maar eens aan Matteke maar wel eerst beloven dat je niet gaat lachen

http://www.youtube.com/watch?v=h6TIEkB4_F8
vrijdag 16 april 2010 - 01:27
Matabish

Matabish

Ik werkte toen een tijdje in een 'platenwinkel'...
Heb toen hun allereerste 45toeren plaatje gepusht omdat de vertegenwoordiger mij verzekerde dat die jongens een succes zouden worden!
Was en is mijn genre niet echt, ze roepen te hard!
Vond ze beter elk apart, nadat ze uit elkaar gingen!

Idd. die lange haren vielen niet erg in de smaak van de ouders, maar amai toen de Rolling Stones er aan kwamen!! Beurk!!
vrijdag 16 april 2010 - 01:37
Jorg

Jorg

Je maakt er wel werk van Frans, maar vandaag kunnen ze zo te zien binnen blijven (bewolkt/regen). Die van mij staan sinds vorige week allemaal in de kas, ben vier dagen niet thuis geweest dus ben benieuwd hoe veel ze gegroeid zijn.
vrijdag 16 april 2010 - 08:59
lentemode

Lentemode

Heerlijke topic vind ik dit !

Eerst die fijn verzorgde plantjes op rijen, dan een boel jeugdsentiment én jong volk ertussen, hoe leer ik mijn plantjers lopen ? en dan dat Beatlefilmke nog !
vrijdag 16 april 2010 - 11:08
Semie

Semie

Kun je nog steeds zo "twisten" Frans? Als ik eerlijk ben, moet ik wel toegeven dat het er behoorlijk maf uitzag. Indertijd was ik nog een kleuter, maar weet nog wel de ophef die ontstond bij de buren, die puberdochters hadden die helemaal gek waren van die jongens en hun muziek.

Maar goed, even een vraagje: jij laat ze dus de hele dag buiten, ook al is het zonnetje weg? Ik vind mijn plantjes nog zo klein en durfde dat dus niet.

Heb jij trouwens die foto al van de klimconstructie voor de druiven? ben ik erg benieuwd naar.


Yvon
vrijdag 16 april 2010 - 13:02
Rita1960

Rita1960

Hoi Frans,

dat Plantjes gedijen het best in de zon dus als de zon schijnt wordt het iedere morgen en avond een heel sjouwwerk bij mij. De planten moeten vanuit de serre buiten worden gezet en 's avonds weer naar binnen. Het begint langzamerhand een soort minituincentrum bij me te worden. dat herken ik.

Kun je niet beter een mooi stuk plastic aanschaffen en die 's avonds over de planten draperen? scheelt je een hoop sjouwen.. of een verplaatsbare kleine/grotere/grotere plastic kas????

groetjes,

Rita
vrijdag 16 april 2010 - 18:41
FransNL

FransNL

@Yvon

Als het de hele dag of bijna de hele dag bewolkt blijft laat ik de koukleumen onder mijn planten gewoon binnen. Dat zijn de tomatenplanten en paprikaplanten. Daar horen nu ook een paar meloenperen , ananaskersplantjes en wat gojibesplantjes bij die ik dit jaar voor het eerst gezaaid heb. De slaplanten , kool- en selderijplantjes kunnen gewoon buiten blijven staan al zet ik ze als het 's nachts erg koud wordt liever binnen anders staan ze te lang stil.

De pelargoniums blijven , als de temperatuur maar boven nul blijft , gewoon dag en nacht buiten staan.

Ik zal die klimconstructie die ik voor mijn druiven gemaakt heb binnenkort eens laten zien. Ik denk dat ik dat dan beter in een apart topic kan doen dan hier ergens midden in dit topic plakken.

@Rita

Dat sjouwen valt wel mee eigenlijk. Het is ongeveer twintig meter van mijn serre vandaan en meestal hoeft maar een gedeelte van mijn planten verplaatst te worden. 's Nachts buiten laten met plastic over de planten doe ik liever niet want met een beetje wind loop je dan de kans dat er weinig van ze over blijft. Ik doe het op deze manier al jaren en dat voldoet goed in de praktijk .
vrijdag 16 april 2010 - 22:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon