menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostwormen

Ga naar meest recente reactie

annemiek123

Annemiek123

Gebruikt iemand hier een compostbak met compostwormen? Waar haal je zoiets vandaan en werkt het? Ik heb in mijn tuin nog van die grote kabouters staan...nog uit mijn kaboutertijd ....deze gaan nu uit de tuin en zouden een plek kunnen geven aan zon compostbak. Maar op internet vind ik ze best prijzig...Moet maar een kleintje zijn! en vooral niet stinken.

groetjes Annemiek
dinsdag 13 april 2010 - 17:26
printemps

Printemps

Bedoel je een compostbak voor in de tuin of een wormenbak die gebruiken ze meestal op een appartement
Want in een compostbak zitten ook wormen(ik weet niet of dat dan dezelfde zijn)
Een wormenbak moet je in de winter binnen zetten anders gaan de pieren dood en die verteren ook niet alle afval
Bij de meeste gemeentes kan je goedkoop een bak kopen
Waar je wormenbakken kan kopen weet ik direkt niet
Informeer eens in je gemeente sommige doen er wel aan mee
En meestal als de compostbak goed werkt stinkt het helemaal niet

mvg
dinsdag 13 april 2010 - 17:34
hugo

Hugo

Als je wat geduld hebt dan komen de compostwormen vanzelf in je compostvat. Belangrijk is dat het vat op grond staat. Liefst op enkele platte stenen met daartussen voldoend grote voegen (1 à 2 cm).
Niet alle wormen zijn compostwormen. Zo zal een regenworm die je in het compostvat gooit, daar nooit lang blijven. Die verkiest zand om in te overleven. De compostworm daarentegen leeft in strooisellagen in bossen en tuinen.

Als je de zaak wil versnellen haal je wat compost bij iemand anders om je compostbak te enten. Zo heb je niet alleen (jonge) wormen, maar ook andere micro-organismen die noodzakelijk zijn voor het composteren. Deze micro-organismen maken het groenafval week, zodat de compostworm het kan opeten. Een compostworm zal nooit vers groen tuinafval eten. Voorwaarde is dat je weet waar die oude compost van afkomstig is , liefst van een hobbyist met gevoel voor de natuur en voldoende basiskennis van de processen die zich in de hoop afspelen.

Je hebt mensen die maar van alles in die bak gooien zoals gekookte- of vette etensresten, volle stofzuigerzakken en dergelijke: begin daar liefst niet aan.

meMen verkoopt ook van die dure Amerikaanse superwormen,, laat u niets wijsmaken. Die supervreters zijn niets meer dan doodgewone strepelingen die u massaal in uw eigen tuin aantreft.

groetjes
dinsdag 13 april 2010 - 19:39
sky

Sky

Google eens op OSCR bin en je vind er een eenvoudig zelfgemaakt systeem.
Je kan volgens mij het best een basispakket compostwormen online bestellen bij de levende tuin want eer je voldoende wormen uit je composthoop hebt gevist voor een goedwerkende wormenbak, ben je wel even bezig. Je moet deze bak(ken)wel in de winter vorstvrij houden.

Ik heb over 2 maanden een zelfgemaakte wormenbak opgestart met oogstsysteem langs onder en verwarmingskabel in verwerkt zodat er een kweek/broedruimte is voor de wormen en zodat ik de bak ook in de winter kan buitenzetten.
De wormencompost gebruik ik voorlopig in mijn compostthee en binnen enkele maanden om als bijbemesting.

Als je wil kan ik binnen enkele dagen enkele foto's posten. I
dinsdag 13 april 2010 - 21:16
annemiek123

Annemiek123

Ja ben heel benieuwd! Het lijkt me wel wat om zelf zo,n systeem te maken met 4 kratten in elkaar, met gaten onderin....eens even uitzoeken op internet.
dinsdag 13 april 2010 - 22:12
sky

Sky

Bij deze de foto!
Het is niet het type wormenbak met stapelsysteem, maar een grotere houten constructie waar er langs de onderkant kan geoogst worden!
Zo'n 15 cm boven het oogstniveau is er 2 weken geleden een verwarmde (ongev.28°) broedzone geinstaleerd en ik moet zeggen dat er ondertussen veel wormeneieren aanwezig zijn.
Ik sta ook versteld van de hoeveelheid afval deze diertjes kunnen verwerken...als de populatie gaat toenemen zal ik waarschijnlijk extra paardenmest gaan toevoegen.
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 15 april 2010 - 23:14
annemiek123

Annemiek123

zo wat een prachtige constructie! Ik ben al op zoek gegaan naar bakken, maar de meeste zijn erg lichtdoorlatend, en heb gelezen dat die wormen daar niet van houden. En het moet ook een beetje low cost zijn....dus nog een goed zoeken.
vrijdag 16 april 2010 - 14:52
printemps

Printemps

@ Annemiek

Neem anders (je oude) kuisemmers ofzo
Of kijk een in een bouwmarkt

mvg
vrijdag 16 april 2010 - 14:55
dendrodan

Dendrodan

Ik heb mijn compostwormen gekregen van mensen die mijn advertentie op velt.be hadden gelezen. Had bij 2 mensen wat wormen gaan halen bij de eerste is achteraf wel terug die koude periode geweest daarom heb ik bij de 2de na de koude periode terug wormen gaan halen omdat ik de eerste niet meer zag in de compostbak.
Mijn compost vat heb ik gehaald in het containerpark.
De eerste persoon had haar compost bak gemaakt uit van die grote curvenbakken van 70l met bovenin verluchtingsgaten.
Dit ga ik in de winter ook doen met een deel van mijn compostwormen voor het geval ze in de winter doodvriezen.
Maar in Belgie kan je ook compostwormen krijgen bij compostmeesters, deze geven dan ook nog eens goede uitleg om u compostvat/bak op te zetten.
Ben met een compostvat begonnen omdat er in onze gemeente geen gft wordt opgehaald behalve groot snoeihout.( daarom ga ik ook een hakselaar kopen zodat ik houtsnippers heb om mijn borders af te dekken
zondag 18 april 2010 - 10:16
sky

Sky

Heb ondertussen mijn wormenbak moeten aanpassen !!

Doordat de verwarmingskabel op een stuk afspanningsdraad was bevestigd, droogde de wormencompost daar een beetje uit en zakte alles niet meer naar onder zodat oogsten niet meer mogelijk was!
Heb dus de bak leeggemaakt en de verwarmingskabel zodanig bevestigd dat er nu broedzones zijn die nog meezakken naar de bodem.

Tja, ne mens probeert vanalles, maar als het niet goed is moet je het ook kunnen zeggen hé
donderdag 6 mei 2010 - 05:46
Polplastron

Polplastron

Ik stel mij toch wel vragen bij het gebruik van een verwarmingskabel...
Mijn compostbakken buiten functioneren even goed en verbruiken daarvoor geen nutteloze energie. Waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan?

zaterdag 8 mei 2010 - 11:48
sky

Sky

Tijdens de tussenseizoenen wordt de verwarmingskabel met een timer slechts 8 u per dag opgezet. Dus aan verbruik aan 50 Watt valt dat best mee.
Door de kabel te gebruiken optimaliseer ik de biotoop van het eco-systeem en voorkom ik doodvriezen in de winter.
Er zijn op dit moment in de verwarmde zone een heleboel wormeneitjes te vinden en zullen dus ook sneller uitkomen.
Tevens zullen de diverse micro-organismes en schimmels beter hun werk doen.
Door de juiste omstandigheden te creeren is het mijn bedoeling metertijd 60 kg compost per maand te verwerken.
Als je rekent dat een composthoop bijna een jaar tijd nodig heeft om te verteren is dit bij een goed werkend wormenbak slechts 3 maanden.
Het is enkel de bedoeling om het eeste jaar de verwarmingskabel te gebruiken of tot de populatie compostwomen op peil staat. Daarna gebruik ik hem enkel in de winter. Ik vermoed dat het een jaar zal duren alvorens de bak op punt staat.

Het grote verschil met compostbakken is dat het eindproduct, in mijn geval vermicompost rijker is aan micro-organismen.

Over een 10-tal jaren heeft men hier ook industriele vermicompost op de markt gebracht, het succes bleef echter uit! Volgens mij had dit te maken oa. met het feit dat er veel micro-organisme in het product verloren gingen tijdens het distributieproces en dat de voeding van de compostwormen nogal eenzijdig was. Met verse vermicompost zoals in mijn geval, sterven er bijna geen micro-organisme af.
Er dient een juiste balans van warmte/vocht en zuurstof te zijn om deze te behouden.
zaterdag 8 mei 2010 - 16:29
Polplastron

Polplastron

Als je rekent dat een composthoop bijna een jaar tijd nodig heeft om te verteren is dit bij een goed werkend wormenbak slechts 3 maanden.


Op een gewone composthoop duurt het inderdaad erg lang. Met mijn compostbakken die erg regelmatig worden omgezet en waarbij veel gras wordt toegevoegd verkrijg ik ook na enkele maanden goede compost hoor!
zondag 9 mei 2010 - 18:43
sky

Sky

Inderdaad, bij het omzetten van compost zal je door extra zuurstof in te brengen het composteringsproces versnellen, maar aangezien je compost voornamelijk uit gras bestaat, is deze niet bepaald van een uitstekende kwaliteit!
Goede compost is compost die zo rijk mogelijk is aan diverse soorten micro-organisme en schimmels.
Dit bekomt men door een zoveel mogelijk diverse materialen te mengen in de composthoop met de juiste verhoudingen.
De bacterie die bv. een banaan moeten afbreken zijn er ander dan die bijv. verhakseld snoeihout of gras moeten afbreken.
Het zijn voornamelijk de aerobe micro-organisme die het bodemleven in de toplaag van de teeltaarde verrijken en door compost te draaien, zal men deze aerobe organisme extra activeren.

In een wormenbak is het luchtig maken door te draaien niet nodig omdat de wormen zelf daarvoor zorgen en zo ook het aerobe microleven activeren.

zondag 9 mei 2010 - 22:15
sennevb

Sennevb

Ik heb eens gegoogle op 'OSCR bin' en kan geen plan vinden voor de bak, kan je mij misschien de juiste link geven aub?
dinsdag 1 juni 2010 - 12:28
Jorg
dinsdag 1 juni 2010 - 18:30
sky

Sky

Het plan hierboven is een plan voor de OSCR-junior bin.
Het is de kleine plastic voorganger van de zelfde ontwerper.Het is een stapelsysteem in tegenstelling tot zijn grote broer.

Hier een interessante link naar de site van de ontwerper van de grote OSCR-bin en voor info over vermicomposting.
http://www.redwormcomposting.com/popular-vermicomposting-topics/

Als je even naar beneden scrolt vind je de nodige links.
vrijdag 4 juni 2010 - 16:10
nele18

Nele18

Ik bestelde eisenia fetida wormen bij de levende tuin, een organisatie die compostwormen/mestwormen verkoopt ten voordele van een vzw die hippotherapie geeft, vzw Andromeda. Je kon kiezen tussen zelf ophalen of laten bezorgen.
ik dacht levendetuin.be van link. Op hun site staat ook veel info over hoe de wormen te houden en waar op te letten.
donderdag 18 oktober 2012 - 10:35
nele18
donderdag 18 oktober 2012 - 11:18
timf

Timf

Hey Annemiek,

Ik heb m'n compostwormen gevonden op Duurzame Tuinartikelen. Was van goeie kwaliteit:
https://duurzametuinartikelen.be/composteren/compostwormen-kopen

Ze verkopen ook wormenbakken heb ik gezien. Hier heb ik geen ervaring mee, maar ik deel het hier even:
https://duurzametuinartikelen.be/composteren/wormenbak-kopen

Veel succes!
dinsdag 28 augustus 2018 - 23:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon