menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe woekeren van aardpeer vermijden

Ga naar meest recente reactie

detuinkabouter

Detuinkabouter

Ik ga dit weekend een paar aardpeerknollen planten.
Ik heb gehoord dat deze nogal kunnen woekeren.
Hoe gaan jullie het woekeren tegen, of op zijn minst inperken, van deze aardpeer?

Bedankt,

donderdag 8 april 2010 - 22:53
andre

Andre

Tijdens het rooien zo weinig mogelijk knollen laten zitten

andre
donderdag 8 april 2010 - 23:00
charelke

Charelke

Daar raak je nooit meer van af,het kleinste bolletje dat blijft zitten na het rooien vermeerderd zich weer.
groetjes
Charelke
donderdag 8 april 2010 - 23:19
Jorg

Jorg

Zit niks anders op dan het stukje waar de aardperen staan goed bij te houden. En zoals gezegd ervoor zorgen dat bij het oogsten zelfs de kleinste knol uit de grond wordt gehaald.
donderdag 8 april 2010 - 23:37
detuinkabouter

Detuinkabouter

Heeft het zin een soort rand, vb een boord in plastiek of met plastiekzakken in te graven? Om het uitzwermen tegen te gaan dus?
donderdag 8 april 2010 - 23:45
charelke

Charelke

Natuurlijk heeft een afboording zin als het zeker 2 spaden diep geplaatst wordt en liever iets harder of steviger als plastiekzakken.
groetjes
Charelke
vrijdag 9 april 2010 - 00:32
detuinkabouter

Detuinkabouter

OK Charelke.

Bedankt!

De tuinkabouter
vrijdag 9 april 2010 - 08:35
leeuwtje

Leeuwtje

Zijn deze ook goed geschikt voor bloemenplukken. Ik wilde ze daarvoor aanplanten.
wie heeft ze ook daadwerkelijk geproeft en wat vond je van de smaak?
vrijdag 9 april 2010 - 09:29
printemps

Printemps

Rhizoombegrenzer nemen
Zoals bij de bamboe

mvg
vrijdag 9 april 2010 - 12:59
charelke

Charelke

Leeuwtje, ze groeien hier wel 3 tot 4 meter hoog en erkomt een klein geel soort van zonne bloempje aan eerder margriet achtig ,de smaak is naar mijn smaakpapillen gelijk een raap (flauw).Hier staan ze als windbreker en voor het terras van de oude caravan om deze uit het zicht te houden en voor consumptie ,zie bij recepten-vergeten groenten- is goed voor suikerpatienten en geeft er ook veel weg aan behoeftigen zoals vandaag is het hier open garage verkoop en veel klanten vooral zij die het weten dat er hier altijd bij staan samen met ander prullaria.
groetjes
Charelke
zaterdag 10 april 2010 - 08:06
detuinkabouter

Detuinkabouter

En dit is dan het resultaat:
Ik heb uiteindelijk beslist om mijn 10 knolletjes te verdelen over 3 vrij grote bloempotten en dit in de grond te planten.
Vandaag mijn eerste pot 'geoogst'.
Hij stond letterlijk bol van de knollen.
Hieronder de foto's.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
Nu nog iets lekker er mee koken.

zondag 14 november 2010 - 23:00
Rita1960

Rita1960

Bloempotten toch te klein...

en nu... bakken, frituren of toch maar koken...

eet smakelijk!

groetjes,
Rita
donderdag 18 november 2010 - 20:24
detuinkabouter

Detuinkabouter

TuinFairy,

Zou inderdaad zo moeten werken.
Ik kan nog niet uit ervaring spreken, want heb maar dit jaar (deze winter) mijn eerste oogst gehad.

maandag 31 januari 2011 - 17:05
Rita1960

Rita1960

Marianne, ik zou zo zeggen proberen... ik weet niet hoe ze zich verhouden op de klei daar bij jullie.. maar hier op het zand... eens aardpeer altijd aardpeer

volledig winterhard en een stukje laten zitten is volgend jaar weer opbrengst.. of mooie bloemen.. gelijkend op kleine zonnebloemen..

maandag 31 januari 2011 - 19:16
cee

Cee

Ik heb een toffe handleiding aardpeer kweken gevonden,

Voor al wie het interesseert!

http://edepot.wur.nl/51678

Ik ga ook eens aardpeer zetten, maar wil niet dat het m'n tuin massacreert!
Dus ga ik eerst worteldoek gaan halen.
vrijdag 11 februari 2011 - 10:42
spicegirl

Spicegirl

Vandaag heb ik voor het eerst aardpeerknollen een plekje gegeven. Ik ga ze in een grote plastic pot telen, om te voorkomen dat ik er nooit meer vanaf kom. als de teelt me bevalt kan ik ze altijd nog in de vollegrond doen
vrijdag 11 februari 2011 - 16:43
Gehenna

Gehenna

Vermassacreerd is naar de vaantjes helpen.
vrijdag 11 februari 2011 - 22:37
Gehenna

Gehenna

Ik zou ze nooit meer zetten tenzij in een metserskuip. Je kan inderdaad 1 knolletje in 4 kleine stukjes snijden en in de grond steken. Groeien doen ze!
De beste manier om er vanaf te geraken is ze opeten voor je ze plant
dinsdag 15 februari 2011 - 21:35
detuinkabouter

Detuinkabouter

Hi tuinfairy,

Ik heb er twee dingen mee bereid.
Ik heb van de eerste oogst soep gemaakt.
Daarvoor had ik dit recept gevolgd:
http://receptenboekje.skynetblogs.be/archive/2006/10/14/aardpeersoep.html
En van mijn tweede oogst heb ik aardpeer op provencaalse wijze, uit 'ons kookboek' van de kvlv.
http://www.kvlv.be/Default.aspx?tabid=5913

Ik vind het eerste recept persoonlijk niet zo fantastisch, omdat de smaak van de aardpeer wat verdwijnt in die van de melk.
Het tweede recept is wel geslaagd vind ik. Omdat de smaak van de aardpeer er meer naar boven komt. En daar is het ons bij een eerste kennismaking met deze groente toch om te doen, niet?

Van de tuin naar het gerecht is het wel geen vluggertje vind ik, want er kruipt toch wat tijd in het schoonmaken en het schillen, omdat de vorm zo grillig is. Als je dit vergelijkt met pastinaak bvb. Dan is pastinaak toch gemakkelijker. Maar ja dat is een beetje appelen met euh ... (aard)peren vergelijken zeker.
donderdag 17 februari 2011 - 20:38
cee

Cee

Als je aardpeer vroeg oogst (eind augustus, begin septemer denk ik) dan heeft ie maar een heel dunne schil die je er gerust aan mag laten. Eind september/oktober is de schil al veel harder en heb je veel werk om die te pellen.

(Massacreren komt van het franse en engelse massacre,zoals in de film "the texas chainsaw massacre" en wil letterlijk zeggen een bloedbad aanrichten.)
vrijdag 4 maart 2011 - 14:16
pthomass

Pthomass

ik heb mij aardperen besteld. In de tussentijd wil ik voorbereidingen treffen om deze te kunnen planten.
Ik had gedacht aan een houten bak.Ik heb nog houten balken liggen van 20cm op 5cm. Ik wou daarmee een bak maken van 1m breed op 50cm diep en 40cm hoog. (binnenafmetingen). Is dat voldoende voor aardperen? Hoeveel aardperen zou ik daarin planten in het voorjaar? Want als ik die bloempot hierboven al zie na één seizoen...
vrijdag 6 januari 2012 - 11:28
minouke

Minouke

1 à 2 zal zeker genoeg zijn.
Zo 1 knolletje geeft je na 1 seizoen al een groot aantal knollen en van die zult ge volgend jaar nog een groter aantal hebben.
vrijdag 6 januari 2012 - 11:54
pthomass

Pthomass

how, dat is niet meer woekeren. Dat is overmeesteren
misschien een idee om in de beekwand te steken, dan is die in no time vastgegroeid
vrijdag 6 januari 2012 - 12:02
minouke

Minouke

ja, ik had er 3 jaar terug 1 in de grond gestoken en deze zomer had ik al een serieus dik pak dat ik ze moest weggeven.
Wat ik wel raar vind is dat ze soms 5€ vragen voor 1 knolletje
(in vrijbroekpark Mechelen op zo een standje)

Vind ze als voedsel niet veel zaaks maar dat is smaak hé, maar ze geven wel mooie bloemen
vrijdag 6 januari 2012 - 12:16
pthomass

Pthomass

ik heb 6 bollen bij Vlaams zaadhuis voor 5 of 6 euro...
ik ga er 2 gebruiken in die bak, en zien wat ik met de rest doe.
vrijdag 6 januari 2012 - 12:25
jdcoster

Jdcoster

Mijn konijnen eten ze graag, zowel het loof als de knollen. Als er ergens staan waar ik ze niet wil dan trek ik ze in de zomer uit en voer ze aan de konijnen.
Ikzelf eet ze ook niet zo graag.



woensdag 11 januari 2012 - 22:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon