menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke grond voor asperges

sky

Sky

Allen,
Ik ga asperges telen in verhoogde bakken, volgens het SFG-systeem! In mijn streek is er een zware kleigond!
Asperges hebben een losse zanderige grond nodig en vermits ik geen compost meer heb dacht ik mijn bakken te vullen met een mengeling potgrond en zand 50/50...of wat stellen jullie voor?
zondag 4 april 2010 - 09:38
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik denk, dat dat wel moet kunnen. Ze hebben niet veel voeding nodig. Ze moeten wel boven de grond geweest zijn en wel minimaal 3 jaar voordat je kunt oogsten. Of ga je het anders doen?
zondag 4 april 2010 - 22:19
sky

Sky

Ik dacht als volgt te werken;
Een verhoogd bed van 1.2m op 4.8m. op een hoogte gemaakt van 28 cm.
Op de bodem 5 cm.potgrond/zandmengeling en hierop een 45-tal asperge-wortelen verdelen. De rest vullen met zand/potgrond en heb ondertussen nog ergens compost in zak gevonden wat ik er ook kan ondermengen. Heb ook nog wat paardenmest van enkele maanden oud dat ik kan ondermengen.

De verkoper van de aspergewortels heeft mij de raad gegeven om de eerste 2 jaren slechts 30% te oogsten en de rest te laten groeien zodat de wortel kan sterken...of toch maar beter niets oogsten??

Als ik zie hoe het groeiproces van de asperge werkt dacht ik aan het volgende;
Vermits de aspergetoppen groen worden eenmaal ze bovenkomen dacht ik eraan om binnen 2 jaar bovenop mijn verhoogde bak een 14cm extra etage te bouwen waar ik zwarte plastic overspan.
Dit met de bedoeling om de oogst te vervroegen en, vermits het donker blijft,zullen de toppen wit blijven eenmaal ze bovenkomen ...of geeft de groene top juist een betere smaak!?
Kga er alleszins ne keer mee experimenteren...
zondag 4 april 2010 - 22:59
FransNL

FransNL

Als je zwart plastic gaat gebruiken om witte asperges zonder dekgrond wit te laten blijven ben ik bang dat als de zon wat meer kracht gaat krijgen het onder dat plastic veel te heet gaat worden. Het aspergeseizoen loopt immers tot eind juni. Er bestaan ook groene aspergerassen en het lijkt me handiger om een groen aspergeras te planten . Aanaarden is bij groene rassen niet nodig en onder zo'n met doorzichtig plastic bespannen kap van jou wordt de oogst dan toch wel vervroegd.

En dit is wat de kok van groene asperges zegt :

Het ‘witte goud’ kent ook een groene variant. Doordat groene asperges langer aan de wortel van de plant blijven en bovengronds groeien, zijn ze behalve krachtiger en kruidiger van smaak, ook rijker aan vitamines dan de witte exemplaren. Een ander groot voordeel van groene asperges is dat je ze niet of nauwelijks hoeft te schillen en dat ze vrijwel het hele jaar door verkrijgbaar zijn. Geen wonder dat die groene stengels wereldwijd geliefd zijn.
zondag 4 april 2010 - 23:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon