menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is verspenen.

Ga naar meest recente reactie

CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hallo,
Ik ben vrij jong ben nog maar 13jaar. Maar ik hou van zaaien en verpotten en dergelijken. Maar ik mag geen tuinbouw doen in school van mijn ouders
Maar het is een hobby. Ik hou vooral van zonnebloemen en andere planten. Natuurlijk ook van groeten. Maar ik weet no altijd nit wat Verspenen is.

MVG
Cedric
zondag 21 maart 2010 - 16:34
annis

Annis

Hallo Cedric.
Leuk dat je al zo jong bezig bent met bloemen en planten.
Je kunt hier ook een mooie hobby aan hebben.
Wat is verspenen?
Verspenen
Na enkele dagen of weken (afhankelijk van het soort zaad), heb je mooie kiemplantjes.
Als de plantjes meer dan twee blaadjes hebben (2 kiemblaadjes) en er de eerste echte blaadjes aan verschijnen, is het tijd om te verspenen.

Benodigdheden:
- potgrond
- potjes
- stokje

Werkwijze:
Maak eerst de potje klaar met grond en maak er een klein gaatje in met het stokje. Neem dan de zaailingen en maak één voor één voorzichtig los met het stokje. Let wel dat je de plantjes enkel met de blaadjes vast neemt. Dus nooit met de stengel, die is nog te teer en kan makkelijk breken.
Laat dan het plantje voorzichtig in het gaatje zakken en druk lichtjes aan.
Plant iets dieper dan voorheen, de kiemblaadjes mogen net boven de grond uitkomen.
Geef daarna wat water.
Plaats de potje in het volle licht voor het raam, anders groeien ze te tenger en te slap.
Heb je kleine zaailingen kun jer er een drietal bij elkaar zetten maar zijn ze groot zoals bij de zonnenbloem kun je beter een in het potje zetten.
Ik hoop dat je het zo een beetje begrijpt. De tekst is van het net.

groetjes @nnis

zondag 21 maart 2010 - 17:09
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Annis,
Dankje voor de uitleg.
Maar ik heb ze gezaait in een potje geeft dat?
Had ik vorig jaar ook zo gedaan.

Groetjes Cedric
zondag 21 maart 2010 - 17:19
annis

Annis

Cedric dat is niet zo erg als ze in een potje staan. Als de plantjes dan maar voldoende ruimte hebben kun je ze in het potje laten staan en dan na de vorstperiode(ongeveer half mei) kun je ze in de volle grond plaatsen. Staan er veel plantjes in het potje zou ik ze toch verspenen.

groetjes @nnis
zondag 21 maart 2010 - 17:26
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Annis,
Ok:P
heb ze gisteren maar gezaait maar ik verarm ze met met gewoon warm water:P
Groetjes
Cedric
zondag 21 maart 2010 - 17:35
Thanja

Thanja

Niet verwarmen met warm water. Haal gewoon koud water uit de kraan en laat het een tijdje in dezelfde ruimte staan als waar je plantjes staan. Het water neemt vanzelf de omgevingstemperatuur aan. En dan kun je de planten zo nu en dan bewateren.

Begreep ik het goed dat je zonnebloemen heb gezaaid?

zondag 21 maart 2010 - 18:56
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

jah. Ik geeef ze geen warm water ik zet flesjes in mijn mini vensterbank serre
zondag 21 maart 2010 - 18:59
Semie

Semie

Cedric, heb je al eens gekeken op de website van Jelle? (www.makkelijkemoestuin.com). Hij is ook nog heel jong, 15 jaar.Hij zaait groente in bakken, in een speciale aardemix. Misschien kun jij ook wel een (kleine) bak maken en daar wat sla, radijsjes, spinazie en dergelijke in zaaien. Dat neemt maar weinig ruimte in. Misschien vinden je ouders dat wel goed.

Vorig jaar ben ik daar ook mee begonnen en ik heb heel wat maaltijden uit de bak gehaald.

Groetjes,
Yvon

Groenten

zondag 21 maart 2010 - 19:27
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Yvon,
Dankje ik ga zeker eens kijken naar de site.

MVG
Cedric
zondag 21 maart 2010 - 19:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon