menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aangevreten plantjes

Ga naar meest recente reactie

livarno

Livarno

hoi hoi,
Ik heb mijn voorgekiemde erwten, lathyrus en nog wat andere plantjes in het schuurtje gezet op de werkbank zodat ze wat kunnen afharden.

Heb op de meeste plantjes bekertjes gezet om te voorkomen dat er ongedierte bij komt en zo drogen ze ook minder snel uit. Een aantal pasten niet meer onder een beker en ik had wat bekertjes te weinig dus die stonden zonder bescherming.
En nu zijn die aangevreten .. of eigenlijk is de stengel doormidden... dus ik kan ze weggooien. Ik zag wat muizekeutels dus ik dacht dat het door muizen kwam. .... echter vanmiddag zijn mijn zwager dat muizen geen planten eten.... dat het iets anders moet zijn...volgens hem zit er een beestje oid in de grond.

Wat denken jullie ??

groetjes
Anja

zondag 14 maart 2010 - 19:41
Rita1960

Rita1960

muizen en geen planten eten???

alleen de spitsmuizen zijn insecteneters en de rest van de muizen eet .. jawel.. plantaardig materiaal dussssss ook jou erwten enz.enz. enz..

groetjes,

Rita
zondag 14 maart 2010 - 21:27
Mandy

Mandy

Muizen eten ook de jonge aanplant van erwten en boontjes als je ze heel erg klein meteen in de tuin zet............ wat jammer van al je mooie plantjes, maar je hebt nog tijd genoeg om opnieuw te zaaien..... kleine troost.......
zondag 14 maart 2010 - 22:34
leeuwtje

Leeuwtje

Die rotmuizen ook. haha. Ik heb hetzelfde probleem hoor. Ik heb vorig jaar speciaal een losse zaaitafel gemaakt waartegen muizen niet omhoog kunnen klimmen. Dit nadat ik 3x mais had gezaaid en dit al verdwenen was uit mijn zaaibak voordat het zelfs maar kon ontkiemen.
Ik hoop dat het dit jaar toch goed blijft gaan want ik heb erg veel gezaaid.
zondag 14 maart 2010 - 23:18
livarno

Livarno

Nou dus toch muizen... dacht ik wel... gelukkig waren het maar een paar plantjes. De rest heb ik nu weer binnen op een koude slaapkamer. Hoop dat ze daar veilig staan.
maandag 15 maart 2010 - 10:01
Mandy

Mandy

Ik hoop het voor je want het is zo teleurstellend, je hebt er veel werk aan gehad, ze doen het lekker en dan dat.....veel succes met de rest ervan.....
maandag 15 maart 2010 - 19:46
FransNL

FransNL

Ik heb ieder jaar last van de bladrandkever zodra de erwtenplantjes boven de grond komen. Bij een grote aantasting groeien de plantjes er niet door heen en wordt het niks. Bij zo'n grote aantasting grijp ik dan toch maar naar iets wat dood en verderf zaait.
Ik heb vorig jaar geen erwten gezet en ook dit jaar sla ik over. De reden is weer een andere engerd waar ik last van kreeg en die vroeger niet in mijn tuin voor kwam. Het is de erwtentrips die de erwtenschalen aantast zodat die misvormd raken en de oogst mislukt of magertjes wordt. Mijn dood en verderf zaaiend sapje wil ik niet gebruiken omdat je dan in een laat stadium moet spuiten als de erwten in hun schalen al tot ontwikkeling beginnen te komen. Ik heb geen zin om residuen van pesticiden binnen te krijgen . Door nu eens een paar jaar geen erwten te planten hoop ik van die trips af te komen. Volgend jaar probeer ik weer erwtjes, ik ben benieuwd.
maandag 15 maart 2010 - 22:39
FransNL

FransNL

Ik zet ze ook altijd onder netten. Mussen zijn ook van die lekkere jongens. Ze zijn dol op het vruchtbeginsel , het minieme schaaltje dat na de bevruchting van de bloemen begint te groeien.
maandag 15 maart 2010 - 22:53
jasjadenhe12

Jasjadenhe12

Zijn dit ook muizen? Ik zaai pompoen en siererwten. Een dag later heb ik gaten bovenin de aarde en geen zaden meer.

Groenten

maandag 14 maart 2022 - 19:18
elspeterse19

Elspeterse19

Dit jaar eten muizen of konijnen alle opkomende vaste planten af.
b.v. Aster alternifolium, Agastage, Campanula persicifolia, Achillea, Mischanthus, Panicum virgatum. Tulpenbollen liggen boven de grond.
Heel vervelend!!!
zondag 30 april 2023 - 14:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon