menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Electrische deken om kiemen te versnellen

Ga naar meest recente reactie

Semie

Semie

Ik lees dat er electrisch verwarmde matjes worden gebruikt (propagator het dat, geloof ik) om het kiemen van zaadjes te bevorderen.

Zou je daarvoor ook een electrische deken onder de potjes kunnen leggen, of zou de temperatuur dan te hoog zijn? Ik vraag dat, omdat ik toch nog wat paprika's wil zaaien en dat volgens mij eigenlijk te laat is.

Groet,
Yvon
maandag 8 maart 2010 - 16:45
FransNL

FransNL

Als je het van belang vindt dat zaadjes i.p.v. bijvoorbeeld zes dagen in vier dagen kiemen dan moet je zo'n electrisch verwarmde propagator aanschaffen Yvon. Persoonlijk vind ik zoiets pure onzin. Zet je zaadbakjes gewoon op een warme plaats , bijvoorbeeld op de radiator van je verwarming maar dan wel met iets er onder dat isoleert zodat het niet te warm wordt. Zelfs zo'n extra warm plekje gebruik ik niet eens want bij mij staan kweekbakjes gewoon boven op de keukenkastjes tot de zaden ontkiemd zijn maar daarna gaan ze wel direkt naar een zo licht mogelijk plaatsje bij een raam om fileren zoveel mogelijk tegen te gaan.

En te laat voor paprika's ben je ook nog niet. Bij mij staan de eerste exemplaren pas een paar dagen boven de grond. Als je nu pas zaait is die achterstand maar relatief. Paprikaplantjes die volgende week boven de grond gaan komen geven echt niet veertien dagen later hun eerste rijpe vruchten dan mijn plantjes die zich de afgelopen week voor het eerst lieten zien. Laat het misschien een weekje schelen , daar valt mee te leven toch ?
maandag 8 maart 2010 - 17:27
Semie

Semie

Dank je wel FransNL. Ik had al paprika's gezaaid, maar van de 3 zaadjes is maar één opgekomen, ondanks dat ik deze dus op de verwarming had gezet met een donkere doek erovereen (wel plastic gespannen met gaatjes erin geprikt).

Volgens jou kan ik dus maar beter gewoon afwachten tot ze opkomen? Ik hoorde namelijk dat dit soms wel tot 4 weken kan duren, vandaar dat ik dacht dat het dan te laat zou zijn.

Groetjes,
Yvon
maandag 8 maart 2010 - 17:45
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Paprika kiemt niet erg regelmatig dus je kunt nog meer verwachten. Ik geef er de voorkeur aan verwarmd te zaaien in een broeibak met warmtekabels in de grond.
maandag 8 maart 2010 - 18:00
FransNL

FransNL

Als dit jaar de paprikamarkt instort door een te overvloedig aanbod zal dat in ieder geval niet jouw schuld zijn Yvon met je drie zaadjes .

Zoals mijn voorgangster al opmerkte , die andere twee komen er waarschijnlijk nog wel aan. Bij mij lieten dit jaar de eerste plantjes na ongeveer anderhalve week hun kopjes zien en nu , alweer bijna een week later , melden zich nog steeds nieuwe plantjes.
maandag 8 maart 2010 - 18:28
Semie

Semie

FransNL:

Deze poging was een probeerstel, omdat ik al had gehoord dat paprika's wel eens moeilijk konden kiemen. Ik had na zorgvuldige bestudering in het Tuincentrum een paprikasoort uitgezocht die me wel wat leek. Eenmaal bij de kassa "mocht" ik voor dit zakje zaadjes €4,99 afrekenen Je snapt dat ik zuinig ben op dit zakje!

Maar morgen ga ik echt los. Volgens de kosmos zaaikalender is dit een van
dè dagen om tomaten, paprika's en komkommers te zaaien. Ik vind het gewoon leuk om dit eens uit te proberen.

Groetjes,
Yvon
maandag 8 maart 2010 - 19:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon