menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Watermeloenen

Ga naar meest recente reactie

swerts29

Swerts29

Hallo, zou eens watermeloen in openlucht willen telen,
welke soort zou het best lukken in een niet te grote tuin,
ook als er mensen zijn die nog zaadjes van watermeloen
over hebben .......wil wel eens proberen .(ruilen andere zaden)
zaterdag 27 februari 2010 - 22:45
craeghsjo

Craeghsjo

Daar heb ik ook zin in dit jaar,
heb Cantaloupe zaden bewaard maar ben eens curieus of er vruchten aan zullen komen...
zondag 28 februari 2010 - 10:33
Thanja

Thanja

Als de omstandigheden goed zijn, moet het kunnen lukken met een kleinere soort watermeloen. Maar dan moet het wel een hele mooie, lange zomer worden met niet te vaak hagelbuien en harde regenbuien. Verwacht niet meer dan 1-2 meloenen per plant.

Ik neem geen risico: ik kweek ze in de kas, een kleine soort.
zondag 28 februari 2010 - 11:19
FransNL

FransNL

Ik heb ze nog nooit gekweekt maar toevallig heb ik dit jaar meloenzaden besteld. Het zijn zaden van de Oranje Ananas , een oud soort , dat bij een beetje redelijke zomer ook buiten gekweekt kan worden. Ik heb nog wel ergens een beschut plekje waar de hele dag de zon bij kan en daar ga ik het dit jaar eens proberen.
zondag 28 februari 2010 - 12:10
Thanja

Thanja

Watermeloenen vormen vruchten aan de stam. Andere soorten meloenen vormen hun vruchten op de zijranken. Ik dacht dat het ook wel los zou lopen met de gewone meloenen. Bij komkommers wordt er ook geadviseerd om te toppen en dat doe ik ook nooit (en dat komt ook altijd goed).
In juli heb ik de meloen Charentais toch maar getopt en ik kreeg direct zijranken met mannelijke en vrouwelijke bloemen. Ik heb er 1 met de hand bevrucht en in oktober kon ik mijn eerste meloen oogsten. De rest heeft niet meer af kunnen rijpen.

Gewone meloenen groeien trager dan watermeloenen. Gewone meloenen zou ik zaaien in maart en toppen zodra ze vier echte bladeren hebben.

Watermeloenen zaaien in april en niet toppen.

zondag 28 februari 2010 - 12:59
swerts29

Swerts29

Deze morgen naar de zondagsmarkt geweest , bij twee zadenhandelaars geweest
en geen watermeloenzaden in stock volgende week nog eens proberen zegde ze
wandt zou nog te vroeg zijn om die te zaaien.
Ga buiten alles goed vastleggen .....begint hier noggal hard te waaien.

groetjes
zondag 28 februari 2010 - 13:51
Eve

Eve

Ik had success met een stuk doorschijnen plastiek over de plant te spannen om een microklimaat te creeeren. Anders is het meestal toch niet warm genoeg.
Succes,
woensdag 3 maart 2010 - 19:20
an

An

Hoi Thanja wat voor kas heb jij.
mijn meloenen zijn vorig jaar ook mislukt aan de meloen peer niet.
ik had vorig jaar kleine zoete en watermeloenen geplant kwamen bloemen alles aan maar geen meloen .
heb ze getopt toen dat we het er overhadden vorig jaar toen met die komkommers weet je nog heb 4 a 5 komkommertjes gekregen aan mijn plant
eigelijk te weinig maar voor de eerste keer is het beter iets als niets,
alles buiten in de zon.

dit jaar wil ik ook eens meloen in kas doen (dat kasje wat ik heb) en een komkommer.
gr an
donderdag 4 maart 2010 - 13:49
Thanja

Thanja

Hoi An,

Ik heb een glazen kas van 2x2x2. De watermeloen komt er wel in, de komkommers niet: die gaan naar buiten.

donderdag 4 maart 2010 - 15:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon