menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kweekkas

Ga naar meest recente reactie

Semie

Semie

Volgende week heeft L...dl een kweekkas in de aanbieding. Ik voel daar wel voor om paprika's en tomaten in te zetten. Het geheel rust op een kunststof bak.

Heeft iemand al zoiets en bevalt het goed? Ik weet totaal niets van kweekkasjes van deze soort, dus a.u.b. hulp. Blijven de tomaten en paprika's de hele groeiperiode in dat kasje? Er zit een ritssluiting in (voorkant U-vorm). Wanneer moet dat dicht, onder welke omstandigheden? Wat zijn voor- en wat zijn nadelen van kweek in zo'n kas?

Bedankt weer voor al jullie geduld om vragen van onervaren nieuwelingen zoals ik te willen beantwoorden


Groet,
Yvon
donderdag 25 februari 2010 - 15:49
Lorie

Lorie

Ik kan je geen raad geven.
Maar heb ook de folder doorbladerd daarjuist.
Ik overweeg of die omheininig op pagina 15 mijn kipjes uit moestuinstukje zouden houden...

Ziet er interessant uit é, dat kastje?
donderdag 25 februari 2010 - 16:16
Maxession

Maxession

Ik bekijk nu juist de online folder,welk bedoel je juist? Er is namelijk 1 plastiek kweekkas,1 glazen kweekkas en 1 serre...

De serre heb ik hier staan sinds september(?).
Voor de prijs is het best wel iets degelijk, je hebt er wel wat ruimte in, dus als je geen echte glazen kunt veroorloven...
Houd er wel rekening mee dat het tijdens de winter even koud in word als buiten, maar beschermt wel wat tegen sneeuw/regen/wind.
Ook kan het er best wel vochtig in worden als je niet regelmatig verlucht.
Het grote minpunt vind ik het rits-systeem van de deur, deze was beter maar aan 1 kant en horizontaal doorlopend bovenaan...elke keer oprollen is prutswerk.
donderdag 25 februari 2010 - 17:59
Semie

Semie

Wel bliksem, ik vis al achter het net! Vanaf vandaag begon de verkoop al, en vanmiddag was alles al uitverkocht bij de plaatselijke vestiging.

Dus denk ik dat ik maar ga voor die groene kas, te koop via de shop. Het gaat mij alleen om de teelt van paprika's, tomaten en misschien pepertjes.

De bedoeling is om een smalle bak te maken, te vullen met die aardemix (compost, turfmolm en vermiculiet), daar de planten in te zetten en de kas als beschutting er om heen. En dan maar hopen dat het goed komt!


Groetjes, Yvon
donderdag 25 februari 2010 - 19:01
Thanja

Thanja

@ Maxession: De L... geeft verschillende folders uit. Het kan dus zijn dat er bij jou een andere wordt aangeboden. In onze folder zijn er maar 2, de tomatenkas en een iets grotere plastic kas.

donderdag 25 februari 2010 - 19:21
wim1970

Wim1970

in de LI*L in belgie komt het kweekkasje vanaf 1 maart in de winkels tegen een iets hogere prijs, nl 54,99 euro.

Maar idd ook mijn ervaring, ze zijn ontzettend snel weg
donderdag 25 februari 2010 - 21:16
jdcoster

Jdcoster

Volgens mij is dat weinig duurzaam en te klasseren bij 'speelgoed'. Met een flinke windvlaag kwam het serretje van mijn buurvrouw eens bij mij aanwaaien. Zij heeft het hersteld, verzwaard, vastgebonden aan piketten en tenslotte moedeloos en tomatenloos met het grof vuil mee gegeven.
Het is een beetje cynisch van mij, ik weet het maar je bent al vast gewaarschuwd ... .
donderdag 25 februari 2010 - 23:19
evadepeva

Evadepeva

Ik heb er vanmorgen een aangeschaft. Om 10 uur lagen er nog zo'n 8.
Voor 50 euro kan ik me geen buil vallen dacht ik zo...
Hij zat vrij snel in elkaar en oogt redelijk stevig. Natuurlijk is zo'n prachtige glazen serre van een paar duizend beter, logisch. Ik wil het een beschut plekje geven in de tuin, om er komkommers in te kweken. En misschien wat tomaten.
vrijdag 26 februari 2010 - 00:34
evadepeva

Evadepeva

Het was bij mij echt een gevalletje impulsaankoop!!
Maar ben er wel blij mee..
Welke kas bedoel je van tuinadvies? Ik heb wel gekeken, maar zag dezelfde ongeveer voor 100 euro, heb ik de verkeerde gezien?
Ik zoek een leuk plekje en zet er vast in wat ik voorzaai.
Kan dat eigenlijk (als het niet vriest natuurlijk)? Want de vensterbank raakt aardig vol.. (en manlief vindt het niet zo leuk als ik)
vrijdag 26 februari 2010 - 12:41
Lorie

Lorie

Waar zie ik momenteel nog volle vensterbanken , hm
Ja, hier dus.
vrijdag 26 februari 2010 - 13:16
printemps

Printemps

In de L..L moet je de avond voordat de folder begint gaan kijken

Door tijd- en plaatsgebrek staat alles al in de winkel dan
En de folderprijs is dan ook al van toepassing


mvg
vrijdag 26 februari 2010 - 13:21
printemps

Printemps

Ik denk dat het deze is (van Tuinadvies)



http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=534



mvg
vrijdag 26 februari 2010 - 13:26
Semie

Semie

YES Het is gelukt! Ik heb mijn kasje. Ik heb hem bij een andere vestiging, aan de andere kant van de stad vandaan. Op de heenweg heb ik een verschrikkelijk nat pak gehaald en de terugweg moest ik lopen met de fiets aan de hand, omdat het pakket zo groot was. Maar ik ben hartstikke blij!

Bij mij komt de kas ook op een beschutte plek, dus ik ben er niet bang voor dat hij zo maar weg zal waaien.



En nu, dit gaat dus door voor een koude kas? Moet de rits dicht bij kou, of bij flinke regen? Vanaf wanneer kunnen de tomaten en paprika's e.d. er eigenlijk in?

Veel vragen, ik hop dat jullie me weer iets wijzer kunnen maken.


Yvon
vrijdag 26 februari 2010 - 15:11
Thanja

Thanja

Zo'n plastic kas werkt heel erg goed als de zon schijnt. Het wordt er sneller warm. Maar als de zon weg is, dan zal de temperatuur in de kas heel snel gelijk worden met de buitentemperatuur. Als het in april nog vriest of rond het vriespunt is, dan is dat in de plastic kas ook zo.

De laatste twee jaar (misschien daarvoor ook wel, maar toen had ik nog geen kas) is het weer vanaf april goed genoeg geweest om de planten al in te zetten. Ik zou er niet van uitgaan dat dat jaarlijks kan (al hoop ik dat natuurlijk wel!).

Als het regent kun je de rits dichtdoen om zo de tomatenplanten zoveel mogelijk te beschermen tegen de regen.

vrijdag 26 februari 2010 - 20:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon