menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

In hoeverre zijn jullie met groenten zelfvoorzienend

Ga naar meest recente reactie

FransNL

FransNL

De (groente)tuin is een leuke en populaire hobby en daar is dit drukbezochte forum wel het beste bewijs voor. Het lijkt me leuk eens te weten in hoeverre men zelfvoorzienend is wat de groenten betreft. Zelf heb ik inmiddels geen groenteboer meer nodig want alles wat ik nodig heb haal ik het hele jaar door uit mijn eigen tuin vandaan .
donderdag 4 februari 2010 - 13:44
printemps

Printemps

Ik zou meer groenten willen planten

Maarja ik moet ook nog gaan werken enzo
En mijn tuin is niet zo groot (terras en tuin samen is 41m²)(en heb ook geen voortuin)
Heb er dus geen plaats voor


mvg
donderdag 4 februari 2010 - 13:58
andre

Andre

Alle jaren kan il leven van mijn groentetuin die is ongeveer een 300 m2.
Maar helaas is het nu gedaan ,een knie die niet meer werkt heeft een stuk van mijn leven verandert.

Groeten
andre
donderdag 4 februari 2010 - 15:53
Jorg

Jorg

Nagenoeg zelfvoorzienend met groente maar koop nog wel iets als ik zin heb in die groente. Lekker eten gaat bij mij voor zelfvoorzienend
donderdag 4 februari 2010 - 16:22
Mandy

Mandy

Ik kom aardig rond gedurende het jaar.
-- aardappelen meer dan genoeg voor mij en de kips ( ongeveer 10 verschillende soorten)
-- groenten: best wel een grote afwisseling van tijdgebonden groente zoals sla, andijvie, spinazie, courgette etc en groenten die lang in de grond kunnen blijven zoals wortels, pastinaken, turnips ed.

fruit: nog niet genoeg. Veel rode en zwarte bessen, kruisbessen, bramen ed.

Dit jaar een stuk aanbreien denk ik........ heb nogal wat groenten op mijn lijstje staan die erin moeten...... had niet genoeg uien ( ik heb er nog maar een stuk of 12 nu ) en knoflook ( daar hangen er ook nog maar 4 bollen van ), helaas dus dat wordt weer spitten......
donderdag 4 februari 2010 - 19:26
Thanja

Thanja

's Zomers kan ik mezelf aardig voorzien (en ook vrienden/familie), maar mijn tuin is te klein om het hele jaar door ons van eten te voorzien.

donderdag 4 februari 2010 - 19:40
hugo

Hugo

ook ik ben zelfbedruipend,, haal alles voor een volledig jaar uit de tuin

groentetuin 500m² + een serre van 24m²
fruittuin (appels, peren,pruimen, etc) 36 laagstambomen die over een langere periode afrijpen
kleinfruit (stekelbes,framboos,aardbei, etc) 250m²

en de rest is bostuin

groetjes
vrijdag 5 februari 2010 - 06:54
JovanDreumel

JovanDreumel

Ook wij halen alle groenten uit de groenteteuin(en) inclusief de aardappels voor het hele jaar. Tot eind mei/begin juni. Dan een paar keer rijst en frites en dan zijn de nieuwe aardappels er. Mits alles via plan verloopt. Ook de dochter met haar gezin eten veel groenten mee. Normaal heb ik een groentetuin van 260 m2. Maar op het complex blijft 1 tuin liggen en die mag ik er van de gemeente dan bij gebruiken. Daar zet ik dan aardappels, bonen, ananaskers, kiwano en meloenpeer op. Ook heb ik 200 aardbeiplanten en die eten we zoveel mogelijk vers en van de rest maken we jam. Zo ook van de ananaskers (ook wel vermengd met gekochte ananas) maken we jam. Het hele jaar door eigen jam. Verder gaat er ook veel in de diepvries. Maar nu eten we nog boerenkool, wortels en prei van de eigen tuin. Voor de afwisseling heb ik nog een paar aspergeplanten. Ik zet wat chrysantenstekken voor de snijbloemen. De siertin bij huis brengt ook af en toe een bloemetje binen.
vrijdag 5 februari 2010 - 11:27
garfield

Garfield

Wij zijn nog niet geheel zelfvoorzienend. De tuin is er in principe groot genoeg voor (300m2) We verbouwen nog niet iedere groente die we willen. Er zijn altijd wel groenten die we niet verbouwen maar wel eens willen eten. En aardappelen lukt ook nog niet het hele jaar rond. Als je 1op 4 doet met aardappelen heb je toch niet meer dan 65 m2. Nu hebben we ze trouwens nog lang niet op. Fruit en bloemen komen er te weinig, zodat zeker het fruit gekocht moet worden. Maar qua groenten zijn we zeker 80 % zelfvoorzienend.
vrijdag 5 februari 2010 - 21:57
Mandy

Mandy

Hai Garfield: hoeveel kilo aardappelen haal je dan van 65 m2???
vrijdag 5 februari 2010 - 22:38
Ed50

Ed50

met mijn kleine 50 m2 kan ik in de zomer wel behoorlijk rond komen maar de rest van het jaar lukt het natuurlijk niet. Er staat dan ook nog een serre op van 2,5 op 3,5 meter die ons in de zomer een overvloed aan tomaten geeft. Ik heb de vorige jaren altijd een beetje vroege aardappelen gezet maar daar ga ik dit jaar mee stoppen omdat dat toch te lang mijn al klein lapje grond in bezit neemt. Heb dit jaar heel wat nieuwe groentesoorten gekocht en meer verschillende variëteiten van bepaalde groenten (sla, bonen, erwten) en dan heb ik natuurlijk ook meer ruimte nodig daarvoor. Uitbreiden kan ik hier voor de rest niet want ons perceeltje is maar klein. Wel wat aanpassen tegen vroeger toen ik een heel groot stuk in gebruik had en veel aardappelen kon zetten en ook veel soorten pompoenen. Die laatste schieten er nu ook helemaal aan over, spijtig genoeg!
Maar met ons tweetjes lukt het in de zomer wel om heerlijk verse groenten te eten.

Groetjes,
Eddy
zaterdag 6 februari 2010 - 11:14
garfield

Garfield

Hai Garfield: hoeveel kilo aardappelen haal je dan van 65 m2???

Daar heb ik geen antwoord op. Ik heb dat niet gewogen. Ik zal nu nog zo'n 40 kg over hebben. En we zijn behoorlijke aardappeleters met nogal wat visite (die ook meeeten.
zaterdag 6 februari 2010 - 18:42
Mandy

Mandy

OEI, dan zit er niets anders op om straks uit de winkel te halen........

Ik weeg mijn aardappelen per ras , voor in de toekomst, dan kan ik in de gaten houden welke ras veel/ weinig opbrengst heeft of dat het misschien eenmalig goed/ slecht is...
zaterdag 6 februari 2010 - 18:48
bfunfun

Bfunfun

mijn groeten tuin is ongeveer een 110 vierkante m
waarvan er 100 vierkante m gaat naar het kweken van 1 reuzepompoen
de overige plaats komen dit jaar boontjes
i

zaterdag 6 februari 2010 - 22:32
Mandy

Mandy

Ja, dat klopt wel zo ongeveer.........

De ruimte die nodig is hangt weer af van welke pieper je zet........ een earlie heeft minder ruimte nodig dan een maincrop.........

Als ik zo'n 350 kg van een 60m2 haal is dat dus niet zo slecht.......
zaterdag 6 februari 2010 - 23:32
garfield

Garfield

Ik probeer ook zo veel mogelijk opbrengt te krijgen van mijn aardappelen. Daarom zet ik late aardappelen van rassen zoals Eba en Suprise. Dat scheelt gewoon veel met andere rassen. De opbrengstgegevens zijn gewoon bekend en op internet te vinden. Bv bij www.vanderwalzaden.nl
zondag 7 februari 2010 - 00:27
Ellenn

Ellenn

Afgelopen jaar zijn wij naar een nieuwe volkstuin verhuisd, de tuin moest nog helemaal ontgonnen worden (300m2). Ongeveer 200m2 hebben we ingericht als moestuin. Afgelopen zomer hebben we onzelf, onze 50 cavia's en 10 kippen van groenten kunnen voorzien. Nu voor de winter is de tuin leeg omdat we hem nog een keer goed door willen spitten, onkruid vrij maken en bemesten. Komend seizoen hoop ik jaar rond zelfvoorzienend te zijn, op de aardappels na.
Ik zet eigenlijk nooit aardappels, dus die kopen we altijd. Dit jaar wil ik wel een rijtje vroege aardappels zetten.
Met fruit zijn we nog niet zelfvorzienend daar zijn onze fruitbomen nog veel te klein voor

Groetjes Ellen
zondag 7 februari 2010 - 08:09
ev121a

Ev121a



het afgelopen jaar hebben we er goed van geoogst aardappelen, boontjes,
sla en nog veel meer.
Alleen de zomerkolen zijn niet goed gegaan in verband met de droogte,
de boerenkool en voorjaars bloemkool hebben we gegeten.
In de plastic kas was het een goed jaar we hebben er veel tomaten, paprika en
komkommer gegeten en de tomaten in de vriezer ook hebben we snijbonen
tuinbonen,bieten in de vriezer daar eten we nog van.
Alles bij elkaar een vruchtbaar jaar geweest.

addie
maandag 8 februari 2010 - 14:09
greener

Greener

Hier 300m2

Bij lange na niet genoeg om rond van te komen...
Hoe dat zo zul je denken? Ook ik heb de wedstrijd Pompoenenziekte
Zie avatar.

Sebas
zondag 14 februari 2010 - 18:14
greener

Greener

ja klopt, was ik alweer vergeten
Het mag van mij weer gauw zomer worden.
zondag 14 februari 2010 - 18:56
Mandy

Mandy

Fijn dat je zoveel grond hebt om die pompoenen te kweken.......



Zijn die hele grote eigenlijk nog wel te eten? Of zijn het zowoezo geen eetbare??
zondag 14 februari 2010 - 18:59
greener

Greener

Alle pompoenen en kalebassen zijn eetbaar, alleen over smaak valt niet te twisten.
Aan de reuzen zit vrij weinig smaak dus lekker, niet echt.
En persoonlijk heb ik een hekel aan de smaak van Pompoenen

Sebas
zondag 14 februari 2010 - 19:35
bfunfun

Bfunfun

inderdaad veel smaak zit er niet in als je weet dat een pompoen vooral uit water bestaat
de laatste weken drinkt deze wel tussen de 20 en 50 liter per dag
van mij staan er hier ook ergens foto's op het forum

hier de link
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&tid=28992&hl=pompoen
zondag 14 februari 2010 - 19:43
Desire

Desire

Hoy Garfield,
In verband met aardappelen, ge kunt er namelijk al jonge hebben begin mei wij eten ieder jaar rond de 5de mei jonge aardappelen. Maar half februari plant ik altijd 30 planters in potjes dat ga ik morgen doen en als ze zo'n 10 cm struik hebben plant ik ze in de tuin dat is half maart, als het weer het toelaat natuurlijk.
Maar ik span er dan wel nog flies over want het kan dan nog altijd vriezen.
Erwten plant ik ook nu in potjes om later dan uit te planten, met erwten moet men zeker vroeg zijn om geen maden erin te hebben. Ik heb er nu in de tuin staan die zo 'n 5 cm hoog zijn, die heb ik geplant 15 oktober (zoals ieder jaar ) die bevriezen niet en liggen nu onder de sneeuw.Ik heb sla op de vensterbank staan dat ook al 5 cm hoog is .
Ik moet zeggen wij hebben hier goeie grond en bemesten met duivenmest ( mijn man is duivenliefhebber) .

Groetjes desire
maandag 15 februari 2010 - 22:01
garfield

Garfield

Hoi Desire,

Ik wil dit jaar ook wel wat gaan voorpoten en zaaien. Tot nu toe heb ik nog niets gedaan. Ik heb ook het zaadgoed nog niet, omdat ik dat voor de eerste helft van maart heb besteld. Zo gauw ik het heb ga ik een 10 tal aardappelen voortrekken en in potjes zetten. Verder denk ik met tuinbonen en erwten nog wel wat te kunnen doen. En prei wil ik ook zo snel als mogelijk al zaaien binnen. Dat zaad heb ik iig nog. Gewoon om het te gaan proberen. Vorig jaar heb ik geexperimenteerd met aardappelen om die deels vroeg te poten. De eerste ook +/- half maart. En dan iedere week daarna weer een rijtje. Echter de piepers van de eerste week waren even ver als van de 5e week. Mislukt dus. Ik heb trouwens niet zo goede grond. Te vochtig en te veel schaduw.
dinsdag 16 februari 2010 - 22:30
Desire

Desire

Hoi Garfielg,

Dat voorpoten zoals u dat zegt is een heel goed idee, men weet nooit welk weer we gaan krijgen en het ziet er tot nu toe belange niet droog uit om in de tuin te werken . Ik doe dat ieder jaar, vandaag heb ik 30 vroege aardappelen in potjes gezet, 70 potjes erwten, 15 tomaten ( zaadjes )gezaaid, en ook een bakje sla.
Want als het nog veel regent kunnen we nog lang wachten om in de tuin te werken. En zo kan alles al groeien.
Ik heb voor het moment nog 30 struiken spruiten staan die ik niet kan plukken door de vorst,sneeuw en regen, ik kan geen voet op de grond zetten.

Groetjes en tot nog eens
Desire
dinsdag 16 februari 2010 - 22:56
Desire

Desire

Ja ik denk dat het hier ook hetzelfde zal zijn , we zullen ze niet meer moeten plukken denk ik.
dinsdag 16 februari 2010 - 23:13
Sarah

Sarah

@vraagje voor jullie over de aardappelen,

Welke aardappelen gebruiken jullie dan en hoe groot zijn die potjes waar jullie ze in zetten?

Dit jaar ga ik voor het eerst proberen aardappelen te telen.
Welke? Vroeg, middel vroeg en laat misschien en wat friet aardappelen, maar ik heb werkelijk geen idee welke de "beste" zijn.
Natuurlijk heeft iedereen zo zijn eigen smaak en idee daarover maar dan weet ik in ieder geval een beetje wat er is.

gr. Sarah
vrijdag 19 februari 2010 - 11:51
Desire

Desire

Hoy Sarah,
Van gewoonte neem ik altijd voor vroege aardappelen LADY CHRISTEL dit zijn vaste en zeer goed voor koud in blokjes met mayonaize, om op te bakken en gewoon gekookt ik heb er ook al fritten mee gebakken .
Voor de tweede soort heb ik NICOLAS en voor de late zijn het DESIREE's.
Dit zijn allemaal vaste soorten, maar als je graag aardappelen eet die bloemen en gemakkelijk voor puree dan zijn de BINTJES het meer geschikt, maar dit ras vind ik is meer onderhevig aan ziekten.
Voor fritten zet ik geen speciale soort, je kunt misschien denken dat de frit van de bintjes het beste zou zijn, maar voor mij niet ik vind die van bintjes te droog.
Dus fritten maak ik van de dikste aardappelen eender welk ras,van de drie rassen dat ik zet die is altijd goed.Wat betreft de potjes: die neem ik van de eenjarige bloemen die ik koop om te planten, dat zijn meestal van die zwarte plastieke potjes zo'n 10 cmboven aan de rand dat is zeker groot genoeg,want nu had ik er geen genoeg enheb dan ook kleiner genomen die ik nog liggen had.Maar u moet wel zorgen dat ze niet droog komen te staan want dan kunnen ze geen pezen vormen.Zeker ook niet te nat want dan kunnen ze rotten.Ik heb al gezien dat mijn man ze bespoeit met zo'n handsproeierke. Veel succes, tot later Desire
vrijdag 19 februari 2010 - 14:41
Sarah

Sarah

Hoi Desire,

Bedankt voor je snelle antwoord, ik ga vanmiddag kijken wat er bij ons verkocht wordt, er zal altijd wel iets bijzitten.

Laterssss Sarah
zaterdag 20 februari 2010 - 12:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon