menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koolraap

Ga naar meest recente reactie

zourky

Zourky

Goeden dag iedereen,vroeger zaaide mijn vader raapkool of koolraap wij noemde het raapkool,en diende voor in de winter voor de konijnen het waren dikke geel de grote van knolselder,mijn moeder maakte dat ook klaar voor ons in stukjes gesneden en met een witte saus,ik vond dat supper.Het is nu niet mijn bedoeling om een nieuw kook programa op te starten.Wel had ik graag geweten waar men dat zaad nog kan kopen,het is ook voor de cavia's en voor mij......
groetjes Richard
maandag 1 februari 2010 - 11:23
printemps

Printemps

Volgens mij ook te koop bij Aveve ofzo

mvg
maandag 1 februari 2010 - 17:16
zourky

Zourky

De eerste maal dat ik met de wagen buiten kom rijd ik naar Aveve in leuven of Kampenhout.
Onze Hollandse vriend is bedankt om te antwoorden,maar dat is wel iets te ver.
bedankt en groetjes
Richard
maandag 1 februari 2010 - 17:35
Mandy

Mandy

Oh Heerlijk.... koolraap.... doet me inderdaad aan "vroeger" denken..... Koolraap schillen en in repen snijden en dan koken in water met wat zout zodat ze van grijs naar de kleur oranje gaan. Dan zijn ze zacht en dan een BOTERsausje erover.......mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm



.

Zou ik ook wel eens willen zaaien......... ook eens even snel langs Aveve gaan..... en hopen dat ze ze daar verkopen.........
maandag 1 februari 2010 - 21:40
zourky

Zourky

IK heb gezien op google en gevonden op afbeelding( koolrabi superschmelz van bakker,er stond zefs bij als ze staan in goede bemeste grond worden ze tot 10 kg.Die mijn vader vroeger zaaide hadden geel vruchtvlees,en ik vond het ook zo lekker,apart van smaak ik geloof ook je lust het of je lust het niet,mijn vrouw die lust het niet maar dat is niets dan eet ik die van haar ook op.
groetjes Richard
maandag 1 februari 2010 - 22:24
Mandy

Mandy

1 kilogram bedoel je toch zeker???????

Volgens mij is koolrabi toch iets anders dan koolraap....???


Koolraap of je mag ook knolraap zeggen hoewel dat eigenlijk niet de juiste naam is.......
maandag 1 februari 2010 - 22:42
zourky

Zourky

Neen neen er stond 10 kg zo dik moeten ze nu niet worden ,met 2 kg ben ik al tevreden
groetjes
maandag 1 februari 2010 - 22:58
Fons

Fons

koolrabi is een soort raap die in het voorjaar gekweekt word, is een bol die bovengronds op de wortel groeit, kan ook in het najaar gekweekt worden.
Rapen worden in het najaar gekweekt, er zijn rapen speciaal voor keukengebruik.
maandag 1 februari 2010 - 23:15
Mandy

Mandy

Ik heb nog nooit een koolraap gezien van 10 KG..........

koolraap of knolraap is een ronde knol , beige-paars, zonder die uitsteeksels die koolrabie heeft. Die is trouwens ook veel witter....

Het zijn volgens mij echt 2 verschillende planten/ groenten


.
maandag 1 februari 2010 - 23:31
FransNL

FransNL

Het zijn zoals Mandy zegt ook verschillende planten/groenten. De koolraap is een echte wortelknol en de koolrabi ontstaat door verdikking van de bovengrondse stengel. Ik heb de koolraap toen ik nog konijnen had een tijd als konijnevoer geplant voor in de winter maar als consumptieraap vond ik hem , net zoals Richard , ook goed smaken. Momenteel teel ik geen koolraap meer maar nog alleen koolrabi van het ras Superschmelz. Deze kunnen inderdaad zeer zwaar worden zonder hard te worden maar dat gaat dan wel ten koste van de smaak . Met anderhalf tot twee kilo hebben ze nog een prima smaak en vind ik ze zwaar genoeg . Superschmelz is prima geschikt om in te vriezen dus dan doe ik ze liever de diepvries in dan dat ik ze laat doorgroeien.

Maar wie kan het verschil tussen koolraap en koolrabi beter uitleggen dan Wikipedia ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolraap
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolrabi
dinsdag 2 februari 2010 - 01:18
zourky

Zourky

Bakker Hillegom B.V. Koolrabi Superschmelz - Groentezaad

Een boterzachte koolrabi voor de teelt in de vollegrond. Bij goede bemesting kunnen de knollen wel 10 kg zwaar worden. Er kan tot half april gezaaid worden. Kan goed bewaard worden.
_____________________________________________________
De fotostaat er niet bij wel bij google maar daarvoor ben ik niet slim genoeg.
Inderdaad Frans hierboven zaaide die ook voor konijnen,wij thuis toe noemde die ( ropkoel ) en de bladeren stonden over gans de knol verdeeld en ze stonden ook boven de grond.
nog een fijne dag iedereen hopelijk zonder sneeuw
groetjes Richard
dinsdag 2 februari 2010 - 08:06
printemps

Printemps

Die reclamekes van B..... daar moet je niets van geloven

Ze verkopen ook (soms) klimaardbei ?????


Ik persoonlijk koop daar NIETS meer



mvg
dinsdag 2 februari 2010 - 15:22
Mandy

Mandy

De plantjes die ik daar gekocht heb doen het niet bij mij..........

( maar dat kan ook wel aan mij liggen hoor)



.
dinsdag 2 februari 2010 - 18:56
zourky

Zourky

Ik heb er nog nooit iets gekocht wel al boekjes van gezien,maar als ge de prijzen ziet dan zet je overal gras.Deze namiddag zijn we naar Aarschot geweest en heb daar in een winkel een zakje zaden van koolrabi Superschemlz gekocht 1,30 €
Zeer smakekijke,boterzachte reuzen koolrabi van 2_4 kg
Door de grootte de vereiste plantafstand aanhouden
(dat stond op de achterkant van het zakje)
Wat moeten we nu nog meer hebben(foto's volgen later)
groetjes Richard
dinsdag 2 februari 2010 - 20:10
Mandy

Mandy

Hoop dat je koolrabie zaadjes goed zullen gaan groeien en dat je een mooie oogst zal hebben... Eet ze
dinsdag 2 februari 2010 - 20:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon