menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaizaad en Pootgoed bestellen

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Het is een goede gewoonte van me om tussen Kerstmis en Nieuwjaar zaaizaad en pootgoed te bestellen.
De voordelen:
1e krijg je alles op tijd en er is nog veel keuze.
2e de voorpret begint dan alweer echt.

De meloenpeer stekken doen het prima en zijn al een keertje verpot.
Midden januari ga ik de paprika zaaien. Dat zaad heb ik zelf gewonnen.

Als de bestelling klaar is, dan plaats ik die wel op mijn blog:
http://www.jovandreumel.info
maandag 28 december 2009 - 10:32
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Je haalt het voorjaar naar je toe op die manier!
maandag 28 december 2009 - 10:36
lentemode

Lentemode

Hier zitten "de ECHTE", zie !!!

Sneeuw gesmolten en meteen een voorjaarsgevoel, hé Martje ...

Jo, kan je me raad geven ?
Mijn Pepino's zijn op dit moment al zo flodderachtig hoog uitgegroeid en beginnen blaadjes te verliezen. Ze staan nochtans in grote potten, op een werkbank in een frisse garage voor het raam en ik laat ze niet uitdrogen.
Op deze manier gaan ze de tuin niet halen, denk ik.
Welke temperatuur verkiezen ze eigenlijk tot in het voorjaar ?

Uitkijkend,
Mia
maandag 28 december 2009 - 10:51
JovanDreumel

JovanDreumel

Mia,

Dan denk ik, dat ze te koud staan en misschien hebben ze een keer nieuwe grond nodig en als ze te hoog uitgegroeid zijn, dan zouden ze wel eens te donker kunnen staan. Is dat raam op de zuidkant?
Bij mij staan ze in 9 cm pot op een ietwat verarmde slaapkamer (rond de 10 graden) voor een raam aan de zuidkant. Soms wordt er wel eens een blaadje geel, maar rekken doen ze niet. Wel heb ik ze een keer getopt om mooie vertakte planten te krijgen. Deze halen de tuin wel denk ik.
maandag 28 december 2009 - 11:28
leeuwtje

Leeuwtje

Ik ben bang dat mijn pepino's het niet halen. We hebben hier een stroomuitval gehad voor 4 uur op de ergste vorstnacht. Ze zijn helemaal bevroren. Ik hoop dat ze nog van onderen uit gaan lopen maar ik vrees het ergste.
maandag 28 december 2009 - 12:06
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Oei Leeuwtje, heb je schade aan je kuipplanten?
maandag 28 december 2009 - 12:11
leeuwtje

Leeuwtje

Ja Martje, heel veel. Wat ik gek vind is dat een deel van mijn grote planten allemaal bevroren zijn maar de kleine zaailingen niet. Ik had wel gedacht dat die bevroren zouden zijn. Ook had ik van Danny allemaal mooie stekken gehad van lantana's en ik vrees dat die allemaal dood zijn. Ik hoop dat ze nog weer gaan uitlopen want lantana's zien er vaker zo slecht uit dat het lijkt of ze doodgaan. Ik denk dat zeker een kwart dood is (als het niet meer is). Mijn mooie clerodendrum ugandense lijkt helemaal dood te zijn. Net als al mijn stekken van hanggeraniums en petunia's. Die probeer ik ieder jaar over te houden, zodat ik die al in ieder geval niet hoef te kopen. zucht. Ik hoop dat het snel lente wordt en ik toch nog veel dingen weer uit ga zie lopen.
maandag 28 december 2009 - 12:24
leeuwtje

Leeuwtje

zag ik jou nu trouwens staan als nieuw lid bij de oranjerievereniging? Ik dacht jouw naam te zien in de Parel.
maandag 28 december 2009 - 12:26
Detuinenindemen

Detuinenindemen

We zijn niet erg on-topic, moeten nodig bijpraten. Hopelijk valt de schade mee en ja, ik ben lid geworden.
maandag 28 december 2009 - 12:34
leeuwtje

Leeuwtje

Oeps, je hebt gelijk! Ik mail je deze week wel een keer!

Sorry Jo dat ik je onderwerp gekaapt heb!
maandag 28 december 2009 - 12:36
lentemode

Lentemode

Hallo Jo,

Ze staan voor een raam op het oosten, en ja, ik zie inderdaad wat vlekken op de onderste blaadjes. Dat kan wel eens te wijten zijn aan de lage temperatuur.
Ze zijn tussen 30 en 35 cm hoog.
Kan ik ze nu nog toppen ?

Uitkijkend,
Mia
maandag 28 december 2009 - 16:22
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik zie dat niet meer staan Marianne. Hoe zou dat kunnen?
Aan de druiven moet je nu niks meer doen. Aan het plaatje te zien heb je leren skiën.

@ Lentemode. Het best is om ze nu terug te snoeien en er onderaan een paar blaadjes aan te laten zitten en in het licht te zetten.
maandag 28 december 2009 - 16:43
JovanDreumel

JovanDreumel

Met een beetje aaizaad over je knie en dan komt het goed En je kunt de krukken snel weggooien
maandag 28 december 2009 - 17:12
JovanDreumel

JovanDreumel

Volgens mij hebben de vogels geen honger meer. Als je ziet dat er hallen vol voer meegenomen worden.
maandag 28 december 2009 - 18:23
Rita1960

Rita1960

e meloenpeer stekken doen het prima en zijn al een keertje verpot.


Jo, da's mooi voor je!
die 4 van mij zijn ter ziele

Maar geen nood.. heb nog zaad van vorig jaar 'k weet niet wat er verkeerd is gegaan 't leek zo goed te gaan na 4 weken..

Besteld heb ik ook al dit jaar van 3 leveranciers.

ennuh de vogels hier kunnen in deze barre tijden steeds hun buikje vol eten

@ Marianne,

shame on you Vandaag "even" naar het tuincentrum geweest met mijn man om wat vetbollen en pindanetjes te halen.
en nu maar hopen dat die man van je nu echt verstandig wordt

groetjes,

Rita
maandag 28 december 2009 - 19:35
danny2

Danny2

@Mia, zou ze nu niet snoeien en gewoon laten, als de kopscheuten weer wat groei vertonen kan je deze best stekken voor half februari en bekom je alsnog mooie en goede planten om in je tuin te zetten.
|@Jori, spijtig voor je planten maar heb er wel vetrouwen in dat ze niet helemaal bevroren zijn en weldra terug zullen uitlopen, de stengels of steeltjes kunnen meestal wel iets meer verdragen dan de bladeren.
Hoe zit het met je dalemchampia, heb zelf eentje verloren maar de winter moet eigenlijk nog beginnen.
@Jo, je moet geen zaaizaad voor de vogeltjes bestellen hoor, ze vinden nu overal eten, merk dat de mezenbollen nauwelijks aangeraakt worden, 10jaar geleden had ik om de 4dagen een nieuwe nodig, nu kom ik een ganse winter toe met een setje. Trouwens pepino lusten ze wel en appels ook, maar dat zijn niet de insekteneters, merels, lijsters een vink en soms een ekster.

groetjes danny
maandag 28 december 2009 - 20:12
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb nog een busje zaad en dan smelt ik een beetje plantaardige margarine en men het zaad er doorheen. Ze komen wel eten, maar echt honger hebben ze niet. Vetbolletjes koop ik ook al jaren niet meer. De Pepino's eten we nog steeds zelf. We maken er ook smoothies mee en even met de staafmixer er door en drinken maar. Dat is ook heel lekker. B.v gemengd met sinaasppel of een overrijpe peer en zo bedenken we nog wel meer. Maar wat een vruchten krijg je van een paar planten. De vruchten kun je dus heel lang goed bewaren (in een koele schuur)
maandag 28 december 2009 - 20:40
lentemode

Lentemode

@Danny & Jo,

Dank voor de wijze tips !

[afbeelding verwijderd niet-https]
Mia
dinsdag 29 december 2009 - 13:46
an

An

hoi Jo

meloenpeer:
mijn stekken gaan ook niet zo goed moederplant staat in de schuur gaat ook niet zo goed wanneer kan je pepino weer zaaien?

bedankt voor je tip dan ga ik ook paprika zaaien.
gr an
dinsdag 5 januari 2010 - 13:29
JovanDreumel

JovanDreumel

gezaaid heb ik ze nooit, maar alleen gestekt.
dinsdag 5 januari 2010 - 13:45
leeuwtje

Leeuwtje

Danny, de dalechampia die lijkt het wel overleefd te hebben. Die stond nog in zo'n plastic wandkasje binnenin mijn kas. Die had dus dubbele isolatie. Alleen het blad heeft het niet overleefd maar de stengels zien er nog erg mooi groen en fris uit.

Ik had afgelopen zomer van jou alleen een stek meegenomen van een soort vetachtig plantje met paarse bloemetjes. Ik had hem in een hangbak gedaan en die heeft zo schitterend gebloeid. Deze is alleen helemaal kapot gevroren lijkt het nu. Bij de stam van de plant lijkt het nog hard dus ik hoop dat hij hier weer gaat uitlopen maar anders zou ik daar graag weer eens een stek van hebben.

Onze afdeling van de oranjerievereniging gaat 15 t/m 18 juli een kuipplantententoostelling organiseren op het terrein van de abdij Mariënkroon in Nieuwkuijk. Het wordt best wel een grote hapening zoals het ernaar uit ziet. Misschien ook iets voor jou (en anderen misschien) om dan te komen kijken. Tegen die tijd zal ik hier nog wel een berichtje daarover plaatsen.
dinsdag 5 januari 2010 - 14:18
danny2

Danny2

@Leeuwtje, heb de data al op de kalender aangeduid.
Dat vetplantje, vermoedelijk streptocarpus saxorum, is inderdaad helemaal niet wintervast en spijtig zal ook niet meer uitlopen, alleen wegrotten. Is wel een veel voorkomend plantje in het voorjaar en ook makkelijk te stekken.

groetjes danny
dinsdag 5 januari 2010 - 18:12
leeuwtje

Leeuwtje

Leuk dat jullie willen gaan komen!

Jammer dat hij niet meer uit zal gaan lopen. Ik bedoelde inderdaad dat plantje. Het onderste stukje is toch nog echt helemaal groen. Zou het dan misschien toch niet nog wel gaan uitlopen. Ik wacht het gewoon af anders zie ik wel weer ergens een stekje te bemachtigen. Ik vond het een schitterende plant. Mooie bloemen die lang bloeien.

Sorry Jo voor het wederom kapen van je bericht. Dat doe ik vaker geloof ik
dinsdag 5 januari 2010 - 18:30
JovanDreumel

JovanDreumel

Er blijft niets meer over van het bericht. Misschien was ik te vroeg.
dinsdag 5 januari 2010 - 18:35
Thanja

Thanja

Wat heb je allemaal besteld, Jo?
dinsdag 5 januari 2010 - 19:14
Rita1960

Rita1960

Hi Jo,

Open maar een nieuwe topic over je bestelde (z)aai- en pootgoed
Lijkt me beter
ga ik ook even meedoen

groetjes,

Rita
dinsdag 5 januari 2010 - 19:33
Thanja

Thanja

Ik ook!
dinsdag 5 januari 2010 - 20:27
JovanDreumel

JovanDreumel

Zaaizaad en pootgoed voor 2010
Voor 2010 heb ik het volgende besteld voor de groentetuin: Broccoli Fiesta F1 Stamslabonen "Safari" Tuinbonen "Vectra" Doperwten "Charmette" Doperwten "Markana" Boerenkool "Reflex F1" Koolrabi "Korist F1" Prei "Blauwgroen Winter-Forrest" Kropsla "Clarion" Yssla "Saladin" Tomaten "Tolstoi F1" Plantuien "Centurion" Wortelen "Amsterdamse bak2-ABK" Wortelen " Bergen F1" winterwortel Pootaardappelen "Solist28/35" Pootaardappelen "Jelly28/35" Pootaardappelen "Anushka A28/35" Peterselie ""Moskrul2-Petra" Snijselderij "Amsterdamse struik" Bieslook Fijne Ook heb al zaden voor roodlof: 1e Radichio = Cicoria 'Palla rossa' 2e Cicoria 'Rossa di Treviso
De zaden van slaboontjes ga ik later halen.
dinsdag 5 januari 2010 - 20:32
Thanja

Thanja

Als aanvulling heb ik voor dit jaar besteld:
* Babyleafmix (sla)
* Sla Lolla Bionda
* Rode Amsoi (kan worden bereid in salades en in roerbakschotels, mosterdachtig van smaak)
* baby-paksoi
* sugarsnaps

Nog een paar leuke groentes die ik zeker dit jaar ga telen:
* kleine watermeloen (hoe klein, dat weet ik niet, kwam met een ruil binnen)
* mexicaanse mini-komkommer (melothria scabra): wat een heerlijk vruchtje! Dit jaar zeker weer!
* meloenperen: mijn stekken hebben het niet overleefd. Ik zal in januari opnieuw zaaien (van de zaden van vorig jaar). Ik had maar twee vruchten, en ik vond de smaak heel erg goed.
* verschillende tomaten, paprika's en een enkele soort aubergine.

dinsdag 5 januari 2010 - 21:46
Thanja

Thanja

Van de zaden die jij hebt besteld heb ik ervaring met
* boerenkool Reflex F1: goede ervaringen mee. Ik heb nooit een andere boerenkool gehad, dus ik kan het niet vergelijken, maar ik vond dat hij goed groeide en goed bleef staan met de strenge vorst van vorig jaar.
* IJssla Saladin: lekkere knapperige ijssla, maar vormt een kleine krop. Wij zijn maar met z'n tweeën, dus voor ons is een krop genoeg. Hij maakt wel heel laat een krop.

De zaden van de roodlof daar heb ik over getwijfeld of ik die ook zou bestellen, naar aanleiding van jouw positieve ervaring. Volgend jaar waarschijnlijk.
dinsdag 5 januari 2010 - 21:51
Rita1960

Rita1960

Mijn lijstje van bestelde zaden: slasoorten: lollo bionda, tasty&tender, aardbeisla,Little Gem, misticanza (snijsla) en de red salat bowl en de salat bowl; Rode Bieslook; radijzen Eiszapfen en Bamba; Duplex schorseneren; Ching Choi mosterdsla; Marketmore, veldkomkommer; Goldana herfstknol; Rode biet "Cylindra"; Peulen Norli, oregon sugar en de grijze roodbloeier; stamslabonen, Prelude, argus Purple Queen en de was od boterboon Berggold; tuinbonen, driemaal wit, giant exhibition longpot, aquadulce; courgette de black beauty; Sturon, plantui; en boerenkool Westlandes winter.

Er zitten voor mij wel een aantal nieuwe sla, (tuin-)bonen en peulsoorten bij en deze boerenkoolsoort is ook nieuw (heb ook nog de Westlandse herfst), dus ik ben benieuwd wat die brengen het komend seizoen.

groetjes,
Rita
woensdag 6 januari 2010 - 15:19
Ed50

Ed50

Rita, wat bedoel je met aardbeisla?
woensdag 6 januari 2010 - 17:01
Gina

Gina

Mijn lijstje, merendeel al in bezit.
Zal wel nog niet volledig zijn.


Aardappelen, Eersteling / Ajuin Gele, Mammoth / Ajuin Rode, Mammoth / Ajuin, Elody / Ajuin, Kelsae / Andijvie, Geante Maraichere Lekkere / Andijvie, Geante Maraichere Samy / Andijvie, Tres Fine Maraichere Krul / Andijvie, Wallone Despa Krul / Annanaskers, Goldenberry / Bloemkool, Belot / Bloemkool, Concept / Broccoli, Naxos / Courgette, Gold Rush F1 / Kervel, Gewone / Komkommer, Birgit / Komkommer, Meloenkomkommer / Komkommer, Sandra / Komkommer, Savanna / Koolrabi, Wener Blauwe / Mangetout, Gele / Meloen, Cezanne F1 / Meloen, Lunabel F1 / Mergkool, Angeliter / Onderstam, Caddy F1 / Onderstam, Ficifolia / Onderstam, Resistar F1 / Paprika, Colossal / Paprika, Corno Di Toro Rood / Paprika, Four Star / Paprika, Planet / Peper, Fresno / Peper, Penispeper / Pompoen, Atlantic Giant / Pompoen, Marina Di Chioggia / Pompoen, Potiron Rouge Vif Etampes / Pompoen, Pottimarron Red Kuri / Prei Winter, Parton F1 / Prei Zomer, Striker / Prei, Mammoth / Princessen, Fijne / Princessen, Mechelse Tros / Raap, Goudbal Geel / Raap, Milanese Witte Roodkop / Radijs, Noba / Rode Kool, Negerkop / Savooi, Wirosa / Schorseneren, Nietschieter Duplex / Selder Roze, Mammoth / Selder Witte, Bejo / Selder Witte, Mammoth / Sla, Arctic King / Sla, Assam / Sla, Kaboutersla Rood / Sla, Klein Duimpje / Sla, Little Gem / Sla, Lollo Bionda Groene Krul / Sla, Lollo Rossa / Sla, Meikoningin / Sla, Mini Eikenblad Groen / Sla, Pompom Groen / Sla, Vier Jaargetijden / Snijbonen Struik, Roma II / Spinazie, Viking / Spinazie, Vroege / Spinazie, Winter / Spinazie, Winterreuzen / Spruiten, Dominator / Struikbonen, Valdor Gele / Tomaat, Agora F1 / Tomaat, Ausonio F1 / Tomaat, Black Ethiopian / Tomaat, Borsalina / Tomaat, Coeur De Boeuf / Tomaat, Dona F1 / Tomaat, Giant Roma / Tomaat, Lancelot F1 Lange / Tomaat, Marmande V.R. / Tomaat, Montfavet / Tomaat, Roma V.F. / Veldsla, Groene Van Cambrai / Veldsla, Grote Noordhollandse / Voederkool, Emerald Giant / Voederkool, Rode Cavalier / Watermeloen, Jenny F1 / Watermeloen, Sky Glory / Watermeloen, Sugar Baby / Witloof, Totem / Wortelen, Amsterdamse Bak / Wortelen, Berlanda / Wortelen, Flyaway / Wortelen, Nantes
woensdag 6 januari 2010 - 17:56
Rita1960

Rita1960

Da's een oude slasoort die zo genoemd wordt. Het is een botersla die kleine kropjes vormt ( net als de Tasty&Tender) vroeger onder de naam "Sanguine améliorée en heeft wat rood-bruinachtig/ groen blad. Aldus het Vlaams Zaadh..s.
Dit jaar voor het eerst besteld. Vorig jaar de Tasty&Tender al geprobeerd en die heeft het hier heel goed gedaan en met een heerlijke smaak!

groetjes,
Rita
woensdag 6 januari 2010 - 18:03
Thanja

Thanja

Ik vroeg me al af wat de Tasty & Tender voor soort was, maar het lijkt me een lekkere slasoort, als ik dat zo lees.

@ Gina: Zo te zien heb je een ruime tuin! Ik ben benieuwd hoe je paprika's, pepers en meloenen het gaan doen.
Voor welke planten ga je de onderstammen gebruiken?
woensdag 6 januari 2010 - 20:21
Gina

Gina

Thanja, ja zeer groot althans denk ik, de groentetuin een 800m2.
En dan nog de dierenverblijven niet meegerekent.
De Resistar en Caddy voor tomaten en pepers en paprika.
De Ficifolia voor komkommers en meloenen.
donderdag 7 januari 2010 - 06:52
Jorg

Jorg

Yes, nog eventjes en we kunnen al weer beginnen met zaaien.

Ik moet alleen nog aardappelen bestellen.
donderdag 7 januari 2010 - 17:09
ev121a

Ev121a



Devoorjaars kriebels zijn echt begonnen de eerste sla is gezaaid
en de plannen liggen er voor de maand januari .
Alles is bestelt heb zaad nog over van vorig jaar dat is nog te gebruiken
dit jaar. Voor de bloemen tuin begin ik in januari met zaaien van de vaste
planten.
De groenten zijn de tuinbonen en peulen het eerst aan de beurt die zaai ik al
voor in potten in de kas of thuis.
Hier foto van afgelopen jaar van de kas in april

addie

Groenten

zaterdag 9 januari 2010 - 17:13
ev121a

Ev121a



Dit zijn de uien die ik in eind januari in de kas geplant zijn
Dit doe ik voor dat ik vroege uien kan oogsten en ze zonder vocht
langer goed blijven. Ruimte in de kas heb ik volop.

addie
zaterdag 9 januari 2010 - 17:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon