menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Toms in teeltplan

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Naar aanleiding van Anja's vraag over het teeltplan wil ik graag weten WAT is de plaats voor:

Tomaten
Paprika's
Aubergines
vrijdag 27 november 2009 - 11:58
Rita1960

Rita1960

Hoi,

Tomaten behoren tot de Lycopersion en dat is wederom familie van de Solanaceae
(Nachtschade soort)

Paprika (Capsicum annuum) is eveneens een Nachtschade soort,
en dit geldt ook voor de Aubergines.

Aardappelen behoren ook tot dezelfde (nachtschade) familie.. dus ik zou bovenstaande genoemde soorten op het 2e perceel voor de nachtschadesoorten zetten.

groetjes,

Rita
vrijdag 27 november 2009 - 17:43
Mandy

Mandy

Bij het overzicht van welke groentensoorten bij elkaar kunnen, elkaar dus gunstig of niet gunstig beinvloeden, staat dat aardappelen NIET in combinatie moeten met tomaten.......


Bedoel je dat met het 2e perceel? Wel dezelfde soort/ familie, dus horen ze bij elkaar maar toch weer niet TEdicht bij elkaar?
vrijdag 27 november 2009 - 19:31
JovanDreumel

JovanDreumel

Dit wetende zet ik toch (eigenwijs als ik ben) een rij tomaten langs de aardappels op. De rij aardappels zijn de heel vroege en worden snel gerooid. Je kunt de tomaten en de aardappels voorbehoedend bespuiten tegen Phytophtora en je komt niet in de knoei met je vruchtwisseling. De tomaten buiten doen het bij mij al jaren prima zo. Zie:
http://jovandreumel.info
Daar kun je ze naast mekaar zien staan. Ook de aardappels hebben daar geen last van.
De theorie niet doen is wat voor te zeggen, maar in de praktijk gaat het ook goed.
vrijdag 27 november 2009 - 22:20
Rita1960

Rita1960

Met het 2e perceel bedoel ik idd een perceel waarop in de vruchtwisseling ook aardappelen aan de beurt zijn om daar gepoot te worden.

groejtes,

Rita
zaterdag 28 november 2009 - 08:50
Mandy

Mandy

Tot nu toe heb ik nog geen heel vroege aardappelen gezet, meestal de latere zodat ik ze goed de hele winter kan bewaren. Wil ik ze toch vroeg in het jaar verse aardappeltjes eten dan rooi ik vroeg wat ik nodig heb.

Goed idee dus om volgend jaar wat pootgoed te kopen voor de vroege oogst- de earlies: Swift, Rocket, Maris Band of Red Duke of York of zoiets..........

Ik ga het volgend jaar proberen: enkele rijen tomaten, paprika's en aubergines aan de zijkant naast een rij vroege aardappelen...... en daarnaast komen dan alle maincrop te staan......

[[ Krijg ik een NOG groter probleem want mijn stuk voor aardappelen is al veel groter dan elk ander stuk ]]
zaterdag 28 november 2009 - 12:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon