menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zoete mais

Ga naar meest recente reactie

miosotis

Miosotis

Hallo,

Wij hebben het zoete maïs staan in onze groenten tuin. Hij is bijna rijp en nu is onze vraag hoe we heb moeten klaarmaken?

Heeft iemand daar een recept van? En hoe kun je hem het best bewaren?

Alvast bedank!

Groeten, Annelies.
donderdag 1 oktober 2009 - 13:48
cetinel

Cetinel

suikermais,moet je gewoon gaar koken in water.
gewoon voelen of ze gaar zijn,kan niet direct een tijd op plakken,maar ik vind dat het toch redelijk snel gaar is.
beetje zout op strooien en opeten vind ik het lekkerst,zus smeert dan weer een klontje boter overheen...
kolven dus pellen en koken...
bewaren kun je hoogstens een paar dagen,maar als je ze blancheert(2 minuutjes in kokend water) kun je ze prima invriezen en later gewoon koken.
overigens vrees ik dat mais geen "beestje " is en het hier beetje verkeerd staat
donderdag 1 oktober 2009 - 17:36
printemps

Printemps

Op TV gezien klaargemaakt op de BBQ

De kolven NIET pellen
1 uur in een emmer water leggen
Dan zo op de BBQ leggen,weet niet hoelang,misschien 20 minuten
Ze worden dan wel pikzwart vanbuiten
Maar ik vrees dat het ni niet echt BBQ weer is
Jammer


mvg
donderdag 1 oktober 2009 - 17:52
lentemode

Lentemode

Suikermaîs moet je in het 'melkstadium' oogsten.
Dat valt makkelijk te controleren: wanneer je je vingernagel in zo'n zachte maïskorrel duwt, moet er een melkachtig vocht uitkomen.
Deze fase in het rijpingsproces valt ook meestal te herkennen aan de vrouwelijke bloeipluimen die dan net beginnen te verkleuren.
Suikermaïs moet je zo kort mogelijk voor het eten oogsten !
Hoe ik dat doe ?
Ik snijd de kolven pas af als het water waarin ze zullen gekookt worden al op het vuur staat.
Tegen dat ik ze een beetje heb schoongemaakt in de keuken, kookt het water helemaal. Ze gaan tien minuten in de ketel. Op deze manier kan je pas echt genieten van ZOETE maïs, want de aanwezige suikers gaan onmiddellijk na het plukken dalen, maïs van enkele minuten oud bevat nog maar half zoveel 'zoet'.
Laat ze in een vergiet uitlekken.
Rasp Parmezaankaas over het hele oppervlak van een grote schaal. Snipper een vers rood Spaans pepertje gelijkmatig over de kaas. Elke van prikkertjes voorziene maïskolf wordt nu ingevet met een klontje boter en daarna door het kaaspepermengsel gerold zodat er rondom een laagje op komt.
Nog wat zout/peper/kruidenmengsel erover. Jongens, heerlijk cowboy-eten, bij een ferme steak... Knabbelen maar...

Ik had me in de tijd een ongeluk gezocht naar zo'n speciale vorkjes om aan weerszijden van de hete kolven te prikken.
't Is telkens een speciale maaltijd, ik voel me een beetje 'koe', maar wat is het lekker !!!

En nu komt de spijtige clou van mijn antwoordje:
dit jaar is de suikermaïs hier min of meer mislukt ! Veel te droog gestaan, denk ik !
Maar de ezel die in de wei achter onze tuin woont, vindt hem heerlijk en komt dagelijks enkele stengels bedelen...
donderdag 1 oktober 2009 - 19:58
leeuwtje

Leeuwtje

Ik kook ze ook gewoon. En daarna doe ik er scampi en garnalenkruiden overheen van Versteegen. Dat smaakt heerlijk.

Hier helaas geen mais dit jaar. Ik heb het tot 3 x toe proberen te zaaien en telkens was een muis me te slim af en werd mijn zaaibank binnen 24 uur leeggeroofd. Volgend jaar ga ik het weer proberen maar dan wordt er binnen in huis gezaaid en niet in de kas.
vrijdag 2 oktober 2009 - 11:21
printemps
dinsdag 6 oktober 2009 - 16:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon