menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Knoflook telen

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Vorig jaar heb ik voor de eerste maal knoflook geteeld en ik heb nu een aardige bos knoflook hangen. In oktober wil ik weer nieuwe teentjes in de grond stoppen waarvan een gedeelte van mijn eigen tenen en een nieuw gedeelte van gekochte knoflook.
In de winkel zag ik deze week dat er alleen nog maar knoflook uit CHINA verkocht werd. Maar deze heeft hele kleine tenen en is uitgedroogd. Vreemd dat FRANSE of SPAANSE knoflook , die lekker sappig is, zo moeilijk te koop is
Hebben jullie dat ook gemerkt?
dinsdag 1 september 2009 - 14:33
Eliane

Eliane

Hallo

Kniflook telen??? Heb ik weliswaar nog nooit aan gedacht,terwijl ik IEDERE dag knoflook gebruik. (GEZOND)
Ik lees dat je in oktober al een teentje in de grond steekt?????

Mag ik een beetje meer uitleg?
- Volle grond?
- pot?
- wanneer zie je iets?
- hoe groot

Groetjes
Eliane
dinsdag 1 september 2009 - 16:19
leeuwtje

Leeuwtje

In de Groei en bloei van deze maand stond een stuk in over knoflook. Je kon via de hortus botanicus in Amsterdam verschillende soorten bestellen.
8 verschillende.
Ik heb ze zelf allemaal besteld omdat ik ook een echte knoflookfan ben!
dinsdag 1 september 2009 - 16:27
Mandy

Mandy

Eliane, ik zet knoflook ( het schijnt goed te zijn om een koude-periode te hebben) in oktober in de volle grond, zand met compost en goede drainage. Af en toe bijvoeden en in Juli heb je dan voor elke teen een hele bol terug... maat bij mij ongeveer 7 a 8 cm. heel makkelijk ging het dus. Je moet wel opletten dat je maar 1X per 6 jaar knoflook op dezelfde plaats zet ( aaltjes)
Je ziet heel snel na het planten een groene steel en dat wordt ongeveer 40 cm lang en 2 a 3 cm dik.

Is die knoflook duur als je hem bij de Hortus bestelt, Leeuwtje?
Is zeker speciale knoflook om te planten?
dinsdag 1 september 2009 - 16:29
leeuwtje

Leeuwtje

8 verschillende rassen voor 15 euro
Of 5 bollen voor 10 euro. Of de rassen afzonderlijk voor 2,50 per bol.
Je kunt dan zelf ieder jaar een bol overhouden voortaan om opnieuw op te delen. Je hoeft ze dus niet meer ieder jaar opnieuw te kopen.
dinsdag 1 september 2009 - 18:04
Mandy

Mandy

Ga eens bij de Hortus op onderzoek. Hoop dat er niet een speciale "BON" voor nodig is oid
dinsdag 1 september 2009 - 19:23
Rita1960

Rita1960

Hi allemaal,

ik zet al sinds een jaar of wat knoflook in de moestuin. Niet moeilijk doen..
koop bij de a..i nu een netje, let erop dat het mooie grote bollen zijn. Liever 4 bollen in een net dan 5. Doe ze direct in de groentela van de koelkast.. mooi laten liggen tot het moment dat je ze wilt gaan poten. selecteer van te voren de grootste tenen. Poot tegen 15 oktober of uiterlijk half november de tenen op een afstand van 10 cm in de rij en tussen de rijen zo´n 30 cm.
en je kunt heerlijk oogsten in het jaar daarop omstreeks juni-juli..
ennuh.. die knoflook uit China daar is niets mis mee, zolang ze maar vers zijn..

groetjes,

Rita
dinsdag 1 september 2009 - 19:45
leeuwtje

Leeuwtje

Maar zelf proef ik het verschil wel hoor!

dinsdag 1 september 2009 - 21:56
Mandy

Mandy

Ik wist niet dat ze eerst een maandje in de ijskast moesten.
Wat is de beste DIEPTE om te planten? Ik gebruik een cm of 10
dinsdag 1 september 2009 - 22:23
Rita1960

Rita1960

Niet in de ijskast! wel in de groentela van de koelkast, alhoewel ze idd ook behoorlijk goed tegen vorst bestand zijn. Zelf zet ik ze ook op zo'n 10 cm diepte.
woensdag 2 september 2009 - 07:43
Mandy

Mandy

OK Rita, bedankt...
woensdag 2 september 2009 - 20:06
Elrike

Elrike

Ik heb niet enorm veel ruimte in mijn tuin, maar rond de voet van mijn bomen kan ik nog wel wat kwijt, is dat wel een geschikte plaats voor knoflook?
Want dat lijkt me gewoon hartstikke leuk om knoflook uit eigen tuin te oogsten.
woensdag 2 september 2009 - 23:30
Mandy

Mandy

Krijgen ze dan onder de bomen wel genoeg water en voeding?
Ik heb er niet veel verstand van hoor, maar knoflook moet wel minstens 2X ( najaar en voorjaar) voeding krijgen en in een goede structuurgrond staan, dus grond waar je regelmatig mest door hebt gemengd, dat is wat ik heb gelezen en zo heb ik het vorig jaar gedaan.... maar je kunt het altijd proberen, toch
donderdag 3 september 2009 - 08:40
18anneke

18anneke

Ik heb dit jaar gewoon bij de Lidl een mooie grote knoflookbol gekocht. Daarnaast ook bij Garant Zaden knoflook besteld.

De gepote tenen van de Lidl hebben een super oogst opgeleverd!!

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 3 september 2009 - 16:19
Eliane

Eliane

Hoi Anneke

Whaww! wat een oogst!

Zou ik knoflook ook in potten kunnen telen?

groetjes
Eliane
donderdag 3 september 2009 - 16:32
18anneke

18anneke

Hoi Eliane,

Eerlijk gezegd, ik heb geen idee. Maar het is toch zeker het proberen waard! Heb je geen klein hoekje in je tuin? Want heel veel ruimte neemt het ook niet in beslag. Ik denk alleen dat je geen potgrond moet gebruiken. Ik heb dit jaar al heel vroeg in februari in de kas voorgezaaide bonenplanten in potten met potgrond gezet, maar die deden het echt niet. Wat in de volle grond in de kas stond, gaf eind eind mei al een eerste bescheiden portie.

En eerlijk gezegd ben ik ook geen 'grondexpert'. Gewoon proberen maar.

Groetjes hoor,

Anna
donderdag 3 september 2009 - 16:57
Mandy

Mandy

Dat is een geweldig mooie oogst.
Ik denk als je knoflook in een pot gaat telen je best wel een diepe pot nodig hebt, gezien het feit dat je de teen al 10 cm diep moet steken, daaronder wat zand en compost gemengd, denk ik, en aan de bovenkant nog wat ruimte voor water en voeding. Kan best lukken
donderdag 3 september 2009 - 17:34
18anneke

18anneke

Jij bent de expert Mandy! Goed advies
donderdag 3 september 2009 - 17:40
Mandy

Mandy

Haha expert, ik heb het pas 1 !!!!! jaar gedaan
Dus mocht het mislukken............
donderdag 3 september 2009 - 18:49
18anneke

18anneke

Tja zo zie je hoe je in korte tijd de titel expert kan krijgen
donderdag 3 september 2009 - 18:52
18anneke

18anneke

Tja zo zie je hoe je in korte tijd de titel expert kan krijgen
donderdag 3 september 2009 - 18:52
Thanja

Thanja

Mooie oogst zeg!

Zou ik knoflook ook in potten kunnen telen?

Volgens het boekje Groenten en kruiden kweken in potten en bakken van Nelly Tourmente kun je knoflook in een diepe, ruime pot kweken.

donderdag 3 september 2009 - 21:01
Mandy

Mandy

Toch een expert

Ik zei toch in een DIEPE POT en RUIM genoeg voor water en voeding. Haha
donderdag 3 september 2009 - 21:04
Thanja

Thanja

Drie keer hoera voor Mandy!
donderdag 3 september 2009 - 21:05
tomaat

Tomaat

hoera hoera hoera
dinsdag 8 september 2009 - 19:54
18anneke

18anneke

Tsja Mandy, nu kan je niet meer om het certificaat knofllok telen heen.

Gefeliciteerd.

Groet,

Anna
dinsdag 8 september 2009 - 22:34
Mandy
dinsdag 8 september 2009 - 22:40
evadepeva

Evadepeva

Ik heb een aantal bollen gekocht bij de natuurwinkel, dacht dat ze biologisch moesten zijn (en dat wil ik ook graag).
Mijn vraag is nu (beetje voorbarig) als ik een flinke oogst krijg, hoe bewaar ik de knoflook dan? Nu bewaar ik mijn bolletjes in de koelkast maar als ik er heel veel heb?? Ik zie op een foto prachtige strengen... blijven ze goed in de keuken?
donderdag 24 september 2009 - 10:50
Mandy

Mandy

Als je echt zo'n grote opbrengst zou krijgen dat je er weken of misschien wel maanden mee vooruit kunt zou ik denken dat je het beter op een koele en droge plaatrs kunt bewaren. Ik hang ze nadat ze buiten goed gedroogd zijn in de kelder.
zaterdag 26 september 2009 - 23:29
Lorie

Lorie

Ik heb laatst bio knoflook gekocht.
Uit Spanje geloof ik.
(China zou ik vermijden, er komt al genoeg uit China dezer dagen. Waarom niet dichter bij huis halen, om milieuredenen?)

Ik doe teentje knoflook in de soep en in de spaghetti-saus.
Waar gebruiken jullie het nog in?

Ga ook ff teentje in de grond planten binnenkort, zien wat het wordt.

dinsdag 6 oktober 2009 - 16:14
Mandy

Mandy

Helemaal mee eens, Lorie, ik wil ook het liefst knoflook uit Spanje en Italie gebruiken, deze was altijd sappig, vers en had grote tenen...... ik gebruik het best veel, geperst maar ook in plakjes gesneden, meebakken op de steak, 3 tenen gesneden op 2 gebakken (verse) eitjes vd kippen, als ik falafa-balletjes eet, dan pers ik wat voor tussen de sla en tomaat die in het broodje (turks/pita/hard bolletje) gaat, in alle indiaase gerechten die ik maak enz, enz.....
dinsdag 6 oktober 2009 - 21:20
Lorie

Lorie

Is eigenlijk behoorlijk veelzijdig é knoflook.
En zou heel gezond zijn, dus ik zou er s vaker moeten aan denken om het te gebruiken.

(ff off-topic, sprak dit weekend tegen een boer, en die zei dat er momenteel zelf bloemkolen ingevoerd uit China in de winkels liggen, stel je voor! Zoiets maakt me kwaad!)
woensdag 7 oktober 2009 - 09:23
Eliane

Eliane


Knoflook schijnt heel gezond te zijn !
Je kan het eigenlijk altijd gebruiken; in ieder soep, mee laten stoven met de groenten...tomaten met een beetje gesnipperde ajuin en uitgeperste knoflook..
Ik gebruik het iedere dag ergens in verwerkt.

groetjes
Eliane
woensdag 7 oktober 2009 - 09:32
Lorie

Lorie

Hoe pers je knoflook met apparaatje?
Ik snij altijd een teentje in heel kleine stukjes ...
woensdag 7 oktober 2009 - 09:41
cetinel

Cetinel

ik heb door de tijd heen verschillende apparaatjes gehad,maar ondertussen stuk voor stuk allemaal weggedaan,vond het ofwel veel te moeilijk om te kuisen,ofwel had het een inzetstuk(soort zeefje) die je dan weer verloor)etc...niks bleek volgens mij handig genoieg om te blijven gebruiken,behalve dan raspen op zo een klein raspje....
maar tegenwoordig als het echt fijn moet zijn: gewoon vijzelen met zout en anders snij ik ze in kleine stukjes..
woensdag 7 oktober 2009 - 09:43
Eliane

Eliane

Hallo Lorie

Ik gebruik altijd een knoflookpers.Je kan het zeker vinden bij Blokker. vb Brabantia
Het is van vorm zoiets dat je kan vergelijken met een doosopener.Dus niks groot gedoe.
Je legt het teentje in een ziftje, en je knijpt met je hand de twee handvatten tegen elkaar.
Ik vind het handig.
Groetjes
Eliane
woensdag 7 oktober 2009 - 10:00
printemps

Printemps

Ze beweren als je uw tenen niet pelt en dan in de pers doet uw apparaatje veel beter te kuisen is

Heb het zelf nog niet gedaan

Wat ook kan is de look pletten tussen een plank en een groot mes
En eerst zout op de plank en zout op de teen,mes erop leggen en dan op het mes slaan


mvg
woensdag 7 oktober 2009 - 13:43
Mandy

Mandy

De ( franse) knoflookpersen die je bij Bl.kk.er kan kopen zijn onder een harde straal water goed schoon te maken maar er zijn nog makkelijkere... ( wat een woord!!) vacuvin garlic press is echt het beste ivm schoonmaken, ze hebben er ook een crusher van, dan hoef je de teen zelf niet eens aan te raken ... even onder de kraan en het ding is schoon.

Wat ook heel erg lekker is : Vis met kruiden waaronder veel knoflook , geperst of lekkerder alleen in plakjes, in de aluminiumfolie op de BBQ, bv kabeljauw....

Gerookte knoflook smaakt ook fijn, koop ik als ik in of door Frankrijk rij..... blijft minstens een jaar lekker smakelijk, sappig en schimmelt niet.. dus kun je in EEN keer een paar strengen tegelijk kopen... oeoe heeeerlijk
woensdag 7 oktober 2009 - 17:46
Markoesa

Markoesa

Ik hoorde vandaag op de volkstuin dat er olifantsknoflook bestaat. Wie weet hier meer over en over de evt verkrijgbaarheid?
Vast bedankt
Ik frituur mijn knoflook mee met frieten. Heb al jaren gerookte knoflook op strengen die ik bij mijn groenten en fruit groothandel haal.
Ik vind het gewoon lekker
zaterdag 14 april 2018 - 21:13
facteurtje

Facteurtje

hoe weet je wanneer je knoflook mag uithalen?
is dit zichtbaar of gewoon in juni uithalen?
en wat als je ze laat zitten?
dinsdag 1 mei 2018 - 19:38
Markoesa

Markoesa

@Facteurtje: Als het loof gelig wordt en gaat hangen kan je voor de zekerheid ff naast de plant graven om te zien als je bol groot genoeg naar je zin is. Als je ze laat zitten heb je op 10 oktober genoeg plantg
Ik heb trouwens bij de Lidl en Agrimarkt van die olifantsknoflook gevonden. Ze zijn lekker pittig van smaak.
woensdag 2 mei 2018 - 17:30
verbena46

Verbena46

Tussen de knoflookplanten willen er nog wel eens enkele zijn die een harde en
spiraalvormige bloemsteel maken.(in centrum plant)
(allium sativum ophioscorodon)
Die moet direkt verwijderd worden om de grootte van de bollen te verhogen.

Beter ook de laatste weken geen water meer aan de planten geven.

gr verbena
vrijdag 4 mei 2018 - 14:21
frever

Frever

Ik pik even in op dit topic. Onze knoflook (aangeplant in oktober) krijgt nu voor het tweede jaar op rij kleine knolletjes in de steel op +- 10 cm vanaf de grond. Het is niet de spiraal die in het bericht hierboven beschreven wordt. Het ziet er meer uit als kleine knoflookteentjes en naarmate die bolletjes groeien doet het de stengel ook knikken.
Weet iemand wat dit is? Ik vind er nergens iets van terug.
dinsdag 12 juni 2018 - 20:21
verbena46

Verbena46

Dat Zijn broedbolletjes. Zijn secondaire tenen (geen zaden) die in het
bloemhoofd aan de bovenkant van de steel worden gevormd.
dinsdag 12 juni 2018 - 20:49
frever

Frever

Mogen deze dan gewoon blijven zitten of oogst ik de bol nu al? We willen immers niet dat er te veel energie gaat in die bolletjes ipv naar de knol
woensdag 13 juni 2018 - 14:50
verbena46

Verbena46

Vermoed wel dat het de "spiraal" is (die uiteindelijk gaat bloeien) en broedbolletjes
gaat vormen. Zou de bol direkt oogsten voor een betere groei van de knol..
Een volgend voorjaar direkt de spiraal uit de plant trekken of een andere soort knoflook
(zonder bloei) kopen.

.
woensdag 13 juni 2018 - 16:26
frever

Tekst aangepast

Frever

In 2 planten kwam er een echte spiraal die ik meteen eruit gehaald heb.
Ook had ik meteen enkele lookbollen gerooid, en nu is het loof gaan liggen van de rest.
Nog even een fotootje waarop de kleinere knolletjes te zien zijn.
Mocht ik volgend seizoen alsnog dezelfde variëteit zetten oogst ik wel meteen van zodra ik die bolletjes te zien krijg.

Groenten

dinsdag 3 juli 2018 - 13:27
dries944

Dries944

Het bovenste bolletje groeit boven de grond en kan men ook gebruiken om te consumeren.
Bij enkele planten was dit zo ,de meeste niet.

Groenten

vrijdag 30 juli 2021 - 18:19
pikachu12

Pikachu12

Thank you for providing information on this beautiful and very interesting topic. I will regularly update your next posts. paper io 2
dinsdag 7 september 2021 - 11:51
bobo

Bobo

Ik lees ook regelmatig dat je knoflookteentjes kan zetten in Februari, de winter worden ook steeds zachter.
dinsdag 1 februari 2022 - 12:30
Olantioc

Olantioc

Furthermore, the initial approval is contingent on the sincerity of the chosen issue, its social ramifications, and the proposed uk best essays practical worth. A defined format is necessary, which is outlined below and must be rigorously adhered to.
donderdag 17 februari 2022 - 11:00
Pomodori

Pomodori

Je kan knoflook prima nog planten in februari, ik doe dat altijd omdat ik in het najaar mijn tuinindeling voor het volgende jaar nog niet klaar heb. Het voordeel van planten in het najaar is dat de groei vast een kleine voorsprong krijgt, je kan dan dus iets eerder oogsten.
Knoflook groeit het best in een koele periode, in een normaal voorjaar gaat dat het best.
zaterdag 26 februari 2022 - 10:21
dries944

Dries944

Heb hier nog oogst van verleden jaar liggen,ligt in een niet verwarmd kot ma ze beginnen al te schieten! Hoelang kun je ze dan nog bewaren??
zaterdag 26 februari 2022 - 20:04
Pomodori

Pomodori

Dag Dries, je kan gekiemde knoflook nog prima eten maar de smaak kan wat minder worden. Zou ze wel niet te lang meer bewaren. Gewoon even ééntje pletten/ persen en als het nog sappig is en niet droog is het nog goed. Of misschien nog een leeg plekje in de tuin?
zondag 27 februari 2022 - 00:33
dries944

Dries944

Heb er in het najaar al geplant in de tuin. Echt gemakkelijk om te kweken deze groente.
zondag 27 februari 2022 - 00:39
Tombrownn1975

Tombrownn1975

Hey people! I know that's so tough to discover a excellent service for homework and essay so you can create it easy! Dont worry and just do unplagiarize my paper it my friend! Appreciate and get fun! Excellent luck!
donderdag 3 maart 2022 - 00:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon