menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenbloemtros probleem

Ga naar meest recente reactie

Joth

Joth

Tien à vijftien jaren geleden heb ik tomatenzaad gekregen, het is een zeer zwaar ras, in de begin periode waren er toch tomaten van 1,2 à 1,8 kg 't stuk. Nu na zoveel jaar , en door telkens zelf zaad te hebben gewonnen is 't gemiddelde gewicht nog steeds tussen 0,5 en 1 kg 't stuk. De naam ben ik nooit te weten gekomen. Het is een echte vleestomaat met maar heel weinig zaden. De laatste (5) jaren heb ik echter het volgende probleem: de bloemtros vormt zich mooi, speent af en dan, als er zich een vruchtje van enkele mm gevormd heeft vergeelt het knobbeltje boven het vruchtje, verdroogt en valt af. Soms schiet er maar 1 vruchtje per tros over, en dit bij alle trossen. Er is voldoende verluchting in de serre, de vallen boven en opzij staan dag en nacht open. Men heeft me al verteld dat het botrytis zou kunnen zijn en dat behandeling met Roveral zou helpen. Tevergeefs! In dezelfde serre staan nog andere tomaten soorten en die hebben het niet! Wie kan me hierover info geven?
woensdag 19 augustus 2009 - 15:29
printemps

Printemps

Ik ben geen echte tomatenkenner
Maar misschien is de grond wat uitgeput

mvg
woensdag 19 augustus 2009 - 15:45
xerofyt

Xerofyt

Een mogelijke oplossing is uw oude tomatenras d.m.v. kopenting op een Resistar F1 onderstam op te kweken. Ook de teelt in potten (15 liter/30cm diam.) met speciale teelaarde zou voor verbetering kunnen zorgen omdat bodemmoeheid hier ook een negatieve factor kan zijn. Tekst en uitleg hieromtrent kan je genoeg op het internet vinden, o.a. op plantaardig.com Succes!

Groet, Xerofyt
woensdag 19 augustus 2009 - 18:32
FransNL

FransNL

Daar kan ik uit eigen ervaring met de volle 100% zekerheid NEE op antwoorden Ernestine . Ik gebruik alweer 14 jaar hetzelfde zaadvaste soort dat mijn vader daarvoor al tientallen jaren gekweekt heeft en waarvan vanaf die tijd ieder jaar weer , tot dit jaar toe , nieuwe zaden worden gewonnen . De foto zegt genoeg lijkt me .

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 22 augustus 2009 - 01:35
Boerke

Boerke

Vorig jaar had een collega van mij een tomaat mee voor mij. Ze woog ongeveer een 600 gr. Hij zei dat ik er zaad moest van houden. In die tomaat heb ik welgeteld 31 zaadjes gevonden. Hij noemde die soort: 'Russische tomaat'. Een vleestomaat maar met grillige vormen. Dit jaar heeft hij tomaten van een 750 gr.
Vandaag heb ik de eerste tomaat geplukt en gewogen:400 gr. Ik ben er erg blij mee. Hij zei me nog dat ik zelf een beetje moet zoeken om ze te kweken.
Wat het verminderen van het gewicht betreft bij Joth . Ik zou het ook niet weten. Ik hou zelf ook al enkele jaren zelf zaad en het gewicht blijft ongeveer hetzelfde. Wat ik wel zie,en dat geld voor alle groenten, dat ik geen twee jaar na elkaar dezelfde gewassen op dezelfde plaats zet.


Groenten

zaterdag 22 augustus 2009 - 17:52
Boerke

Boerke

Ik heb al op internet proberen te zoeken naar de echte naam maar tevergeefs.
Op bijgaande foto zie je er nog twee in wording. Je moet de plant goed ondersteunen voor het gewicht.

Groenten

zaterdag 22 augustus 2009 - 18:21
Joth

Joth

Elk jaar worden andere gewassen op de grond gezet.
De paprika's, komkommers, en soorten tomaat worden gewisseld van plek in de serre.
Inderdaad zoals je zegt, noemen wij deze grote tomaten ook 'Russische tomaten'.
Toch blijft bij ons de vraag rijzen hoe het komt dat de laatste jaren het gewicht bijna gehalveerd is.
De gewone tomaten blijven het jaar na jaar even goed doen.

Boerke; deze tomaat hebben we ook dit jaar staan, om uit te proberen.
Volgend jaar gaan we de Supersteak F1 ook eens proberen denk ik.
Weet je collega misschien niet hoedat dit zou komen?
Zeer goed voor tomatenpuree
zaterdag 22 augustus 2009 - 18:58
Boerke

Boerke

Als ik er aan denk zal ik het de komende week eens vragen.
zaterdag 22 augustus 2009 - 19:17
verbena46

Verbena46

de tomaat lijkt erg op het ras : "cuore de bue" vertaald : "runderhart"


grt verbena
zaterdag 22 augustus 2009 - 21:58
guy_fruit

Guy_fruit

Ik heb al op internet proberen te zoeken naar de echte naam maar tevergeefs.
De tomaat lijkt me een 'Coeur de Boeuf'-type (Osseharttomaat)
Het zou ook een Anna Russian kunnen zijn.
Deze dikke vleestomaten bevatten zeer weinig zaden en weinig sap. Het zijn echte vleestomaten.
Bij de planten kan ineens de kop ontbreken, zodat je een okselscheut (dief) moet laten groeien.

Guy
zaterdag 22 augustus 2009 - 22:02
Boerke

Boerke

Awel Guy , dat heb ik voor gehad. Bij al de planten ontbreekt na een tijd een mooie kop. De hoofdstam splitst in twee en dan wacht ik waar de eerste bloemen komen. De andere snij ik dan af. Wat ook opvalt is dat het blad een ietsje andere vorm heeft.Een beetje smaller.
zaterdag 22 augustus 2009 - 22:16
JovanDreumel

JovanDreumel

@Frans:
Waarom heb je een net over de tomaten?
zondag 23 augustus 2009 - 07:33
FransNL

FransNL

Dat net hangt er alleen maar over als er een serieuze dreiging van hagelbuien is Jo. Een aantal jaren geleden raakten mijn tomatenstruiken tijdens een hagelbui zwaar beschadigd en sindsdien gebruik ik een net om eventuele hagelschade zoveel mogelijk te beperken. De meeste hagelstenen raken altijd wel een draadje van het net en gaan niet precies tussen de mazen door zodat de snelheid eruit gehaald wordt.Bij een bombardement van hagelstenen ter grootte van duiveneieren zal het natuurlijk niet veel zin hebben.

Ik zet meestal maar een stuk of twaalf tomatenplanten en dan is zoiets maar een kleine extra moeite . Eenmalig een paar extra stokken in de grond rond de tomaten zetten en indien nodig heb je daaraan het net binnen een paar minuten met wat plantenclips bevestigd.
zondag 23 augustus 2009 - 10:38
JovanDreumel

JovanDreumel

Ok. Ik weet wat hagelschade is. Vorig jaar 22 juni stond de ene stok naast de andere en een van die stokken moest een tomatenplant zijn.
zondag 23 augustus 2009 - 11:33
Boerke

Boerke

Ik heb vandaag ook gezien wat hagel kan aanrichten. Mijn vrouw en ik hebben een wandeling gemaakt in Belgisch Limburg(vertrek te Thiewinkel,deelgemeente van Lummen). Daken volledig verwoest en de maïs , gewoon velden vol met enkel de stammen, die dan nog eens afgeknakt waren. Man,man,man, we konden onze ogen niet geloven. Op TV al dikwijls gezien maar nu in 't echt.
zondag 23 augustus 2009 - 13:44
Victor44

Victor44

Om even op het vraagje over de soort te antwoorden;buiten een Coeur De Boeuf tomaat kan het ook German Red Strawberry zijn,ook deze heeft deze vorm.
Grtjs
zondag 23 augustus 2009 - 17:40
Joth

Joth

het heeft helemaal niet deze vorm hoor, de tomaat waar ik het over heb.

Deze heeft meer de vorm van dit :

[afbeelding verwijderd niet-https]

maar dan wat groter
zondag 23 augustus 2009 - 19:27
Boerke

Boerke

Dat zijn echte vleestomaten. De juiste naam weet ik niet maar hier bij ons zegt men daartegen :" boenkers".
Effen in een zoekprogramma gestoken. Op seniorennet spreekt men van' bonkers' en boenkers zou een Brabants dialect zijn volgens deze site. Ik woon in Brabant dus kan de uitleg wel een beetje kloppen.
zondag 23 augustus 2009 - 22:07
Boerke

Boerke

Joth,

Ik heb het hem gisteren gevraagd en hij weet het ook niet. Hij heeft deze soort voor het 3 de jaar en het gewicht blijft ongeveer hetzelfde. Het zaad neemt hij steeds van zijn eigen tomaten.
Zeker geen twee jaar na elkaar op dezelfde grond maar dat doe je heb je geschreven . Wat hij ook doet en dat doen we allemaal denk ik; goed bemesten. In mijn tuin komt niks anders dan koeienmest zei hij nog.
Bij hem staan ze niet in een serre maar in openlucht. Hij dekt ze af met plastiekfolie.
dinsdag 25 augustus 2009 - 08:24
JovanDreumel

JovanDreumel

Is het niet Marmande?
dinsdag 25 augustus 2009 - 12:01
marc v

Marc v

beste ik lees hier reacties over over de tomaat coeur de boeuf en anna russian maar wat is het verschil tussen die twee rassen ik heb ook zo gelijke aarde tomaten staan maar welk ras het juist is weet ik niet, al dat ik weet ze smaken lekker het zijn mooi grote ik bemeste ze met netelgier door een tip van een vriend ze zijn grootere dan vorig jaar sinds ik bemest met de netelgier :
zaterdag 7 augustus 2021 - 12:01
Boerke

Boerke

@Marc v ; Dat is leuk om te horen. Ondertussen hebben we deze "extra zware" soort niet meer. We houden het meer bij de kleinere soort nu. Verder hebben we nog een 6-tal planten van de normale grootte. De kleintjes zijn ; https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/3824/kerstomaat-cherry-mix
zondag 8 augustus 2021 - 13:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon