menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pijpajuin

xerofyt

Xerofyt

Ik kreeg onlangs de vraag of er een verschil is tussen pijpajuin en zilverui.
Eigenlijk nog niet zo gek en dus leuk om dat eens uit te spitten. Na heel wat over en weer zwerven op het www kon ik het volgende distilleren en in een vorm gieten.

Wij Vlamingen gebruiken de benamingen door elkaar, tot zelfs op de groentenveilingen toe (http://www.reo.be/ndl/producten/product.asp?prod=zilveruien ). Nederlanders kennen onze pijpajuin als bosui(tjes). Bos in de betekenis van 'bundel' (zoals een bos bloemen).
Verwant hiermee is de sint-jansui (Allium fistulosum var. bulbifera), die zoals knoflook "tenen" ontwikkelt.
De zilveruitjes kennen de Nederlanders als geen ander omdat ze de grootste producent (meer dan 70%!) ter wereld zijn.
De wetenschappelijke naam voor pijpajuin (ook stengelajuin, grove bieslook of lente-ui en dus ook bosui) is Allium fistulosum. Voor zilverui (ook inmaakuitjes) is dat Allium cepa var. proliferum.
Wist je dat prei ook tot deze familie behoort, nl. Allium porrum. En een sjalot is dan een Allium ascalonicum.

Mochten er mensen zijn die hier op- of aanmerkingen bij hebben dan hou ik mij ten zeerste aanbevolen.

Groet,
Xerofyt
donderdag 30 juli 2009 - 19:45
Rita1960

Rita1960

Hoi Xerofyt,

een (1) opmerking.. hier is grove bieslook, geen pijp- stengel juin, lente-ui, of bosui.

Grove bieslook is evenals de fijne bieslook een meerjarige plant en geen 1 of 2 jarige.

groetjes,

Rita
donderdag 30 juli 2009 - 20:35
xerofyt

Xerofyt

Het zij zo !

Het ga je goed.

Groet,
Xerofyt
vrijdag 31 juli 2009 - 15:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon