menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meloenpeer Solanum miuricatum

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Dit jaar kweek ik een aantal planten op van de meloenpeer 'Pepino Gold'.
Er zitten wel wat vruchten aan. Maar ik heb plaatjes gezien, waar de planten vol met vruchten hangen. Af en toe schud ik wel eens aan de planten en sindsdien komen er wel een paar meer. Ze bloeien wel. Maar hoe kan ik meer vruchten krijgen?[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 26 juli 2009 - 12:28
miriam

Miriam

toch niet slecht jong
zondag 26 juli 2009 - 14:10
verbena46

Verbena46

in het voorjaar kunstmest geven wat rijk is aan stikstof en kalium
bevordert groei en bloei

grt Verbena
zondag 26 juli 2009 - 17:20
Thanja

Thanja

Wat kan ik doen om de bloei te bevorderen? Bij mij zit er nog geen bloem in! Ik heb drie planten staan. Twee in volle grond en één in pot.

zondag 26 juli 2009 - 21:25
JovanDreumel

JovanDreumel

Heb je ze teveel stikstof gegeven? Bij mij bloeien ze wel zowel in de volle grond als in de pot. Maar heb dus nog weinig vruchten.
zondag 26 juli 2009 - 21:40
Thanja

Thanja

Elke keer als ik hier een antwoord schrijf, word ik eruit gegooid...

In het najaar heeft dat vak basisbemesting gehad, in het voorjaar een beetje compost en in juni een scheutje MiracleGrow.

In pot heeft de plant potgrond en ook in juni wat MG gekregen.

Ik heb mijn moeder twee planten gegeven. Eén ervan staat rijkelijk te bloeien, maar daar komen geen vruchten aan.

Ik wacht gewoon nog ongeduldig af...
maandag 27 juli 2009 - 21:59
JovanDreumel

JovanDreumel

Ze moeten regelmatig water hebben. De mijne hebben even met stikstofgebrek gestaan en is nog een beetje te zien aan de gelige bladeren. Ik kan me bij ze planten voorstellen als ze teveel stikstof krijgen, dat ze teveel blad maken.
maandag 27 juli 2009 - 22:21
wouda

Wouda

Hallo Jo,

Voor het eerst heb ik meloenpeerplanten, 5 planten in de vollegrond, 2 planten in een grote pot en twee planten in de kas!
Van de buitenplanten heb ik één vrucht, van de kasplanten niets! De twee in pot hebben ca 16 vruchten! Nog geen bemesting gegeven, misschien dat het nu nodig is!

Aachh, kijk al zo lang naar dit forum, dat ik mezelf vergeet om voor te stellen!

Je leest hier een moestuinfan, een hobby of een obsessie?!!

Gr Wouda
dinsdag 28 juli 2009 - 22:17
JovanDreumel

JovanDreumel

Dit is er ook zo een. Kijk maar eens bij: http://www.jovandreumel.info

Welkom hier en geniet er van.
dinsdag 28 juli 2009 - 23:01
danny2

Danny2

Niet teveel zorgen maken om jullie pepino's. Ben ook jaren geweest dat het lang duurde eer er bloemen verschenen, doch is elk jaar weer goed gekomen. Momenteel zes plantjes in volle grond en 1 in pot. In volle grond zijn er twee dikke vruchten en een vijftig kleine. Vorige week was er nog geen kleintje te zien. In de pot zijn er een zestal vruchten van ong. 6cm en een tiental kleintjes.
Ze zijn merkelijk later dan vorig jaar maar ben toch vrij zeker dat er in oktober minstens 150 geoogst worden.

groetjes danny
woensdag 29 juli 2009 - 21:50
Thanja

Thanja

@ Danny2: Dan wacht ik vol ongeduld af tot de eerste bloemen (en misschien vruchten) komen!

donderdag 30 juli 2009 - 09:29
bartvds

Bartvds

Ik heb 1 pepinoplant staan in een pot (de eerste keer dat ik dit heb) en daar hangen 2 grote vruchten aan.
zaterdag 1 augustus 2009 - 18:37
JovanDreumel

JovanDreumel

En wanneer zijn ze rijp? En kun je die gewoon eten?

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 1 augustus 2009 - 20:23
yvonne64

Yvonne64

Hallo,

Ik zal mij even voorstellen, ik ben Yvonne 44 jaar en ik heb sind ruim een jaar een moestuin en moet zeggen het is verslavend...

Nu een antwoord op de vraag: Ja natuurlijk je kunt meloenpeer eten, veel geduld want hij is pas goed als de schil wat gelig gaat verkleuren.
Ik had vorig jaar 2 planten (buiten) maar ik vond de smaak niet echt geweldig maar smaken verschillen. Daarom was het voor mij eenmalig. Ik vond het wel een hele mooie vrucht om te zien!
Groetjes,
zondag 2 augustus 2009 - 12:35
JovanDreumel

JovanDreumel

Zo te lezen lijkt dat wel wat op Kiwano, die vrucht is ook wel te eten, maar zit vol met pitjes. Ik heb nog 4 Kiwano's op een schaal liggen, die zullen intussen wel rijp zijn. Ik zal ze nog eens proberen. Maar mooie vruchten zijn het en dat heeft ook wel wat.

Jo
zondag 2 augustus 2009 - 12:50
danny2

Danny2

Bij ons worden ze wel gebruikt. We eten ze gewoon in stukjes gesneden bij een boterham(sommigen voegen er wat fijne suiker toe), er wordt ook confituur van gemaakt en er belanden er een aantal in fruitsalades.
De vruchten die bij de eerste nachtvorst nog aan de planten hangen worden geplukten in kistjes bewaard(koel) niet in frigo. Deze rijpen geleidelijk af en worden dan gebruikt. Meestal hebben wij vruchten tot eind maart, hoewel ze dan toch inboeten aan smaak.

groetjes danny
dinsdag 4 augustus 2009 - 21:11
JovanDreumel

JovanDreumel

Oh, dat lijkt goed.
dinsdag 4 augustus 2009 - 21:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon