menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe groot zijn jullie pompoenen

Ga naar meest recente reactie

bfunfun

Bfunfun

ik zou graag weten hoe groot jullie pompoenen nu al zijn
mijn plant is wat laat begonnen groeien er komen nu maar pas vruchtjes op
zouden deze nog groot kunnen worden
zondag 12 juli 2009 - 22:24
Eve

Eve

Ja hoor, die groeien rap en ze hebben nog maanden te gaan.
zondag 12 juli 2009 - 23:06
Rudi

Rudi

Is overal zo.
De nachten waren te koud en ze zijn eind juni pas snel beginnen groeien.

Geen probleem hebben nog tijd genoeg

mvg
Rudi
maandag 13 juli 2009 - 11:24
lentemode

Lentemode

Oef zeg, ik had me al neergelegd bij mijn miezerige kleine pompoenplantjes die geen aanstalten maakten om mij mooie vruchten te schenken ...
Net dit jaar had ik wat speciale soorten gezaaid...
Ze hebben niet eens een eerste bloem gevormd... Is dat bij jullie ook zo ?

ER IS NOG HOOP, ER IS NOG HOOP !!!

Waarvoor DANK !


Groetjes,
Mia[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 13 juli 2009 - 11:41
matteke

Matteke

Oei oei, dan heb ik hier voorlopers !
Mijn eetpompoenen (geen idee welk ras) hebben al verschillende pompoenen van 30 cm doorsnede
maandag 13 juli 2009 - 11:58
suldrun

Suldrun

mijn pompoenen vroeg gezaaid hebben nu pompoenen ter grootte van grote knikkers.
Vorige jaar was ik later maar had ik toch nog prima pompoenen
maandag 13 juli 2009 - 12:22
lentemode

Lentemode

[afbeelding verwijderd niet-https]

'k Ga nog eens direct inspecteren zie !
maandag 13 juli 2009 - 13:47
greener

Greener

Mijn eerste pompoen is 8 dagen geleden met de hand bevrucht, en heeft nu al de grote van een voetbal.
Over een dag of 12 kan hij de 100 kilo al zijn gepasseerd.

Sebas
donderdag 16 juli 2009 - 09:52
suldrun

Suldrun

mijn pompoenen worden niet groter dan een voetbal haha.

Maar van mij kan je helaas geen koets maken om mee naar het bal te gaan
donderdag 16 juli 2009 - 11:26
zourky

Zourky

Welke soort is dat om op acht dagen de dikte van een voetbal te hebben,heb er al veel van gelezen van zulke dikke pompoenen,maar hoe noemen ze wat is de naam en koopt men ook dat zaad in de winkel.Nu heb ik er aan twee plante ieder een drie vruchten wat groter dan een voetbal maar niet rond zo wat afgeplat daarmee hebben we meer dan genoeg,de naam er van is (rouge vif d'etampes) de nederlandse naam is van het zakje gescheurd,maar ik zou volgend jaar ook wel eens zo een dikke willen
is hij niet goed om op te eten dan maak ik er een hondenhok van of een tuinhuisje voor kabouters
groetjes Richard
vrijdag 17 juli 2009 - 20:19
bfunfun

Bfunfun

pompoenen zijn atlantic giant ik heb zaadjes van de grootste van belgie die van vorig jaar was rond de 600 kg
groeit wel goed maar vereist wel veel werk om deze zo groot te krijgen je moet dan gaan denken aan 50 liter water per dag en op de volledige groeiperiode een 2 ton meststof en een grote serre en eventueel vloerverwarming dus je moet er wel wat voor over hebben de mijn is nu een voetbal en groeit wel maar niet overdreven snel ook al krijgt deze elke dag ong 50 liter water en zijn er druppel darmen voorzien
ik hoop dat ik toch nog een redelijke pompoen kan kweken met mijn late groei start
vrijdag 17 juli 2009 - 20:49
zourky

Zourky

ieder jaar zet ik mijn pompoenen in een grote compostbak een heel grote het was vroeger een vijvertje van de vissen zo 4X4( maar zonder wielen)alle groen gaat er in
van gras tot takken door de hakselaar enz gaat er in.
Ja volgens dat ik lees is het kweken van zulke pompoenen geen kinderspel ,het water is geen probleem de serre ook niet die is zes op zes,maar twee ton mest en bodem verwarming dat is er niet ,maar toch weer iets wijzer geworden bedankt.
groetjes Richard
vrijdag 17 juli 2009 - 21:10
greener

Greener

Het betreft idd de Atlantic Giant strain en met zaden van bv. het tuincentrum kan je met gemak de 100 kilo halen.
Wil je groter dan moet je naar genetisch beter zaad gaan kijken.
Ik ruil en krijg veel uit Amerika.
Bedenk wel dat als men een zaadje van de wereldrecordhouder wil bemachtigen, je ongeveer een 800 euro mag neertellen. Dan mag je echt balen als hij niet opkomt
Maar zoals ook eerder beschreven is heb je echt bizar veel uren in zo'n pompoen zitten. Ik zit elke dag te leiden, water te geven, en uitlopers uit te nijpen.
Maar ja, dat is mijn verslaving, grote groenete en fruit kweken.
Een leuke site voor Europese groeiers van grote groente en fruit is: http://www.freewebs.com/egvga/

Wie gek van alleen de pompoen is haalt hier alle info:
http://www.bigpumpkins.com

Succes!

Sebas
vrijdag 17 juli 2009 - 23:40
suldrun

Suldrun

even een vraagje over een ' gewone' pompoen. Moet je daar nog iets mee doen, want de planten worden echt enorm groo dus geen licht voor de vruvhten of is dat juist goed?
zaterdag 18 juli 2009 - 08:09
Ed50

Ed50

met een 'gewone' pompoen bedoel je een lekkere eetpompoen vermoed ik hé Suldrun en niet zo'n gigantische bol om mee naar een wedstrijd te gaan.
Eigenlijk hoef je daar niets aan te doen. Als die plaats genoeg heeft trekt die wel zijn plan. Water geven als het een tijdje droog is en voor de rest maar laten groeien en oogsten als hij oogstrijp is en dan een lekker soepje of iets anders lekkers mee maken. Licht zullen ze normaal gezien wel genoeg krijgen tenzij je veel planten op een kleine oppervlakte hebt staan en die allemaal door mekaar groeien. Dan moet je misschien opletten dat ze niet rotten als ze te lang vochtig blijven.

Groetjes,
Eddy
zaterdag 18 juli 2009 - 08:59
greener

Greener

Wat ook een flink probleem is voor een eetbare pompoen (alle pompoenen zijn eetbaar maar de 1 is lekkerder dan de ander) is water.
Pompoenen kunnen geen genoeg water krijgen.
Wil je weinig werk, een normale hoeveelheid pompoenen dan gewoon de natuur zijn gang laten gaan.
Wat wel helpt om de vruchten wat sneller en beter te laten rijpen, wat voller te krijgen en wat meer smaak te geven dan doe je het volgende:
De pompoen is een echte ranker.
Zorg dat de hoofdrank ongestoord zijn gang kan gaan.
Deze hoofdrank mag ook weer zijranken maken.
Maar de zijranken mogen dus niet nog een keer gaan ranken.
Wij noemen dit het kerstboom model.
De plant geeft op deze manier 50% aan voeding+water aan de ranken en de andere 50% gaat dan naar de pompoenen.
Dit resulteerd in een grotere en betere opbrengst dan als je het een wirwar laat worden. De plant gaat dan namelijk veel meer energie stopen in alle ranken ipv de pompoenen, en daar gaat het ons tenslotte om.
Succes,

Sebas
zaterdag 18 juli 2009 - 15:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon