menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moestuin

Ga naar meest recente reactie

Angelleke

Angelleke

Hallo

Ik ben van plan volgend jaar een groot stuk van mijn tuin te besteden aan een moestuin. Ik vroeg me af welke groenten makkelijk te kweken zijn en makkelijk zijn voor beginnende tuinierders. We hebben reeds dit jaar al aardappelen gezet en pompoenen. Zouden jullie mij enkele tips kunnen geven ivm welke groenten ik het best kies?

mvg

Angelleke
maandag 18 september 2006 - 19:20
hugo

Hugo

tuinkers, sla, radijs, worteltjes, spinazie, bonen, koolsoorten, selder, aardappelen, erwten....

zomaar een begin, wie vult aan

groetjes
maandag 18 september 2006 - 19:43
Angelleke

Angelleke

Ik heb gehoord van koolsoorten dat je daarmee nogal problemen hebt met rupsen en dat bloemkool en dergelijke niet makkelijk te kweken is. We zijn nu ook niet helemaal beginners, mijn vriend komt uit een gezin die ook thuis eigen teelt doet. We zouden graag een schema opstellen met tijden wat geplant moet worden maar zijn niet echt op de hoogte wat wanneer moet geplant worden ook. Kan iemand ons daarvan mss interessante sites of tips geven?
maandag 18 september 2006 - 19:58
hugo

Hugo

als je kolen plant en je hangt daar een net of een gaasdoek over heb je daar weinig of geen problemen mee

voor teeltschem's
http://www.plantaardig.com/groenten_kalender_zaaien_planten_oogsten/

groetjes
maandag 18 september 2006 - 20:05
Anke

Anke

Voor mij was dit ook het eerste jaar en ik heb me eveneens laten bijstaan door de schoonouders. Dit heb ik gezaaid:
april: sla, rucola, plantuien, zomer- en herfstwortelen, aardbeien geplant, rode kool, sluimerwten (een aanrader!!!) en peulerwten. In kleine potjes binnen voorgezaaid: suikermais, courgette, komkommer.
Vanaf 15 mei: boontjes, voorgezaaide planten uitgezet, tomatenplanten gezet
Eind juni: broccoli (vieze rupsen inderdaad...) en spruitplanten gezet
juli: winterprei (is totaal mislukt, weet niet waarom maar ik vermoed de natte augustusmaand)

...En ondertussen gauw een grote vriezer gekocht die bijna vol zit!!

Succes!
Anke
maandag 18 september 2006 - 22:25
Angelleke

Angelleke

Dag

Bedankt voor de uitleg. We hebben nogal een grote tuin meer dan 1000 m² en kunnen dus een groot stuk aan groenten aanplanten. Zijn er eventueel interessante websites met plantafstanden van alle groenten want daar moeten we ook wel rekening mee houden. Ik heb dit jaar kruiperwten ook geplant we hebben hier wel wat problemen mee gehad. Het was nogal een wildgroei. Zijn de sluimererwten dan beter in toom te houden? Want we hebben wel draad gespannen en paaltjes gezet voor de erwten maar het duurde niet lang vooraleer ze dit totaal omgegroeid hadden.

mvg

Angelleke
dinsdag 19 september 2006 - 20:51
Anke

Anke

Ja hoor, die sluimerwten groeien in struikvorm en dat gaat perfect, net als de boontjes en peulerwtjes (de vogels lusten die laatste ook wel...). Ze groeien in struikjes van ong 50 cm hoog en breed. Onze tuin is ong. even groot, en we hebben 40 m² omgespit voor de moestuin. De plantafstanden vind je ook terug op de pakjes zaad. ik kocht ze bij aveve. Denk er vooral aan om bv al je sla niet in 1 keer te zaaien maar met tussenpozen van 2 à 3 weken, anders zit je daar plots met een heleboel sla die er langs je oren uitkomt!
Succes!
Anke
woensdag 20 september 2006 - 07:04
Bowie

Bowie

Dan maak je slasoep, het recept is Lacegarden en is te vinden bij 'koken uit eigen tuin'.
woensdag 20 september 2006 - 09:40
Tomateboer

Tomateboer

wortels zijn dan wel al iets moeilijker om te kweken,want je moet dan voor gaas zorgen zodat er geen aantasting kan gebeuren van een worm.
Vlinders leggen daar dan hun eieren op,en als ik me niet vergis is dat de koninginnepage die daar haar eieren op legt
groetjes
woensdag 20 september 2006 - 10:41
Angelleke

Angelleke

Wortelen heb ik horen zeggen moet je ook regelmatig uitdinnen. Zijn er eventueel websites die jullie weten waar je on line kan zaden bestellen. Aangezien we in grote hoeveelheden gaan zaaien zullen de kleine verpakkingen van in de winkel toch iets duurder uitkomen normaal gezien. We zouden ook groenten voor dichte familie en vrienden zaaien en zullen toch 200-300 m² bezetten.

mvg

Angelleke
woensdag 20 september 2006 - 17:25
andre

Andre

Angelleke

Betref de grote verpakking dit kan bijna bij alle zaadhuizen verkregen worden , mar voor een moestuin van ongeveer 2oo à 300 m2 is dit eigenlijk niet nodig want 1 gram zaad bevat al zeer veel zaden dit volgens de groote van het zaad, bijvoorbeels sla zaad bevat ongeveer 1000 z per g. Wat het zaaien van wortelen betreft moet je maken dat je zo dun mogelijk zaait want met uitdunnen trek je ook de wortelvlieg aan. Wat het online zaden bestellen aantreft tikt gewoon bij google eens zadenfrirma in dan krijg je er genoeg

andre
woensdag 20 september 2006 - 17:59
Angelleke

Angelleke

Je hebt tegenwoordig van zo een stukken verteerbare stroken met zaden in voor wortelen. Zou dit dan een handige oplossing zijn om het fijn genoeg gezaaid te krijgen? Want ik weet dat mijn schoonvader het altijd redelijk dik zaait en dan altijd uitdint. Het is ook wel de bedoeling dat er op niets gesproeit wordt of toch zo weinig mogelijk want we hebben dit jaar aardappelen gezaaid die niet moesten gezaaid worden (dit waren Hollandse) en de smaak hiervan is echt uitstekend en daarom zouden we willen zorgen dat er niet moet gesproeid worden. Voor veel soorten groenten zal ik zeker een probleem zijn zoals voor planten die door rupsen worden opgegeten? We mesten de grond altijd wel goed voor we zaaien zodat de groei optimaal is. Maar we hebben zowiezo een heel vruchtbare grond. We wonen in Staden en daar heb je een heel vruchtbare grond. Maar hebben ook heel wat rupsen bij ons in de buurt. Het is moeilijk deze te bestrijden zonder pesticiden zeker. Ik weet niet welke soort rupsen het zijn maar het zijn heel zwarte en ze vertoefen graag op netels.

mvg

Angelleke
woensdag 20 september 2006 - 19:02
andre

Andre

Er bestaat ook pillenzaad, daar kan je ook zaaien op de goede afstand en moet je niet dunnen. Ook geen mest gebruiken voor het zaaien van wortels ( stalmest ) Voor de rupsen : regelmatig na kijken en vangen met de hand ook bestaan er biologische spuitmiddelen. Nog beter is kolen telen onder insectengaas

andre
woensdag 20 september 2006 - 19:13
Angelleke

Angelleke

Ik weet dat biologische spuitmiddelen niets doen aan de planten en zo maar ik hou het liever puur natuur omdat mijn grootvader het vroeger ook altijd zo deed en het was altijd een festijn als ik daar mocht gaan eten lekker verse groenten uit de tuin en het smaakt allemaal veel beter. Dat pillenzaad is dat ook overal te verkrijgen omdat ik over deze methode nog niets gehoord heb ik feite.

mvg

Angelleke
woensdag 20 september 2006 - 20:05
andre

Andre

Ja dit is overal verkrijgbaar

andre
woensdag 20 september 2006 - 20:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon