menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bonen na de radijs

Ga naar meest recente reactie

Verdura

Verdura

Beste allemaal.

Door ruimte gebrek, moet ik wat verschuiven.
De radijsjes zijn geoogst, mijn vraag is : Kan ik op dat stukje grond mijn
voorgezaaide bonen zetten ?
Dit in verband met wissel teelt ??

Alvast bedankt !

Verdura
vrijdag 8 mei 2009 - 11:34
Polplastron

Polplastron

Ik volg zelf het systeem: 1) koolgewassen, 2) blad-of vruchtgewassen, 3) wortelgewassen, 4) peulgewassen. Dus inderdaad na radijs volgt logischerwijze bonen! Heel goed!

EDIT: FOUTJE: RADIJS IS EEN KOOLGEWAS! Het kan dus best na de boontjes, niet ervoor!
vrijdag 8 mei 2009 - 12:08
Thanja

Thanja

Ik weet niet hoe anderen het doen, maar met de teeltwissel houd ik geen rekening met radijs. Die zaai ik overal waar een plekje is. Ik had begrepen dat door de korte teeltduur dat ziektes die bij de kolen horen, nauwelijks kunnen toeslaan.
Ik heb verder geen kolen in mijn teeltwissel staan.
vrijdag 8 mei 2009 - 19:16
garfield

Garfield

Net als anderen antwoorden ligt het aan je teeltwisselplan. En in de meeste vruchtwisselplannen past zoiets niet. Een radijs is namelijk een kruisbloemige en hoort dus in het koolveld te staan. Als je helemaal geen kool verbouwd heb je de kruisbloemigen ook niet in je plan staan.
In mijn teeltplan van 4 jaar: nachtschadigen /blad en wortelgewassen/ kruisbloemigen/ vlinderbloemachtigen past het dus niet.
Ik heb mijn radijs dus bij de kool staan en op het radijsveldje komt straks ook kool te staan.
vrijdag 8 mei 2009 - 21:20
Rita1960

Rita1960

Net wat Garfield zegt, bij mij komen de kolen NA de bonen/peulen en Niet ervoor.
radijs is voor wat mij betreft hierop een uitzondering, maar daar ga ik ook 'gepast' mee om. dus geen bonen na radijs maar wel bijv sla..

groetjes,

Rita
vrijdag 8 mei 2009 - 22:07
garfield

Garfield

Rita, jij hebt een iets ander plan, zodat jij ze net andersom hebt dan ik. Maar de essentie van mijn bericht is dat je in een jaar op een bepaald stuk,alleen maar bv. kruisbloemigen moet hebben staan en niet wat anders. Het volgende jaar moet de volgende groep er staan.
Zeker met radijs als kruisbloemige zou ik voorzichtig zijn. Die zet je snel bij de wortelgroenten. Een knolvoetbacterie kan misschien net weer jaren overleven als er toch tussendoor een kruisbloemige wordt geplaatst. En het duurt je weer 8 jaar voor dat de grond weer schoon is.
zaterdag 9 mei 2009 - 09:48
Polplastron

Polplastron

Euh sorry! Ik had weer iets te snel getypt! Radijs hoort inderdaad niet bij de wortelgewassen, maar bij de koolgewassen! Tijdens je pauze gauw antwoorden op een forum is dus niet aan te raden: je antwoordt dan vaak net iets te snel! Mijn excuses!
zaterdag 9 mei 2009 - 20:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon