menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buitentomaten uitgeplant

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

De tomatenplanten uitgeplant. Op de lange termijn wordt er geen nachtvorst meer verwacht. Dus zou het al moeten kunnen. Een beetje slecht weer kunnen ze wel verdragen als ze goed aan de groei zijn. Ze staan in een rij langs de aardappels op. Tomaten en aardappels wisselen zo mooi met elkaar op. Wel weet ik dat je besmetting met phytophtora (aardappelziekte) groter is, maar daar moet je toch de strijd mee aanbinden op zo'n volkstuinen complex. De een doet er wat aan en de andere niet en wij respecteren dat van elkaar. Door ze in een rij te zetten kan het gewas sneller opdrogen. Als het gewas te lang nat blijft, dan is het veel vatbaarder. Dus ook nooit over de bladeren sproeien of gieten. Dat is dus al de eerste maatregel die ik tref tegen phytophtora. De 2e is nooit met de planten bezig zijn, als ze nat zijn. (aanbinden, dieven, blad verwijderen)
Nu maar hopen, dat het mooie tomaatjes worden buiten. Ze zijn wel lekker en gezond.
Doordat ik er bij het verpotten altijd meteen osmocote bij doe zouden ze nog wel langer in de pot kunnen blijven, want anders worden ze snel potziek (krijgen voedselgebrek door de snelle groei van de planten). Dat zou dus moeten als er nog nachtvorst verwacht werd rond de "ijsheiligen".
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 7 mei 2009 - 18:00
andre

Andre

Dit is mooi plantgoed en zeer veel tomaten toegewenst

grt andre
donderdag 7 mei 2009 - 19:06
Jorg

Jorg

Handige tips om phytophtora te voorkomen/verminderen. Ga dit ook zo maar proberen. Bedankt voor het delen.

Mijn tomatenplanten gaan morgen of van het weekend de vollegrond in. Ik zet wel alleen vlees en tros tomaten omdat die volgens de beschrijving het minst vatbaar zijn voor de ziektes die op het moestuincomplex in de grond zitten. Als de tomaten uit de vollegrond mislukken is er nog niks aan de hand want ik mijn kas staat ook nog een behoorlijk aantal (niet op het moestuincomplex maar bij mijn huis).

Als ik ze uitplant morgen raad je dan aan om er nog iets over doen van vliesdoek of iets anders. Er zitten vanwege de droogte nogal wat aardvlooien(maatregelen als humus en water werken al goed) of tasten die de tomaten planten niet aan?
donderdag 7 mei 2009 - 19:18
JovanDreumel

JovanDreumel

Aardvlooien komen op tomaten niet voor, maar wel op radijs en raapstelen. Vliesdoek zou niet helpen, omdat de vlooien vanaf de grond naar de planten springen. Het vliesdoek zou dan eerder onder de planten moeten liggen lijkt me. Op tomaten heb ik ze nog nooit gezien.
Naast de paar tips, die ik al gegeven heb volgen er hier nog een paar. Vrij snel de onderste bladeren verwijderen en daarna de bladeren onder de gezette trossen verwijderen. Eventueel aangetaste delen, na een natte nacht, meteen verwijderen als het gewas droog is. De tomaten groeien gewoon door.

@ André bedankt voor het compliment en de goede wensen.
donderdag 7 mei 2009 - 19:36
Jorg

Jorg

Heb mijn tomatenplanten vandaag in de volle grond geplant. Helaas is het wel erg droog in de moestuin, het mag wel eens een nachtje lekker gaan regenen.

vrijdag 8 mei 2009 - 15:19
JovanDreumel

JovanDreumel

Zo te zien hebben die ook mooi de ruimte. Wij hebben gelukkig zoveel regen gehad (dat was ook hard nodig) dat ik ze niet hoefde aan te gieten. Mooi ingedeelde tuin trouwens. Ben benieuwd wat er onder het gaas zit?
vrijdag 8 mei 2009 - 15:41
Jorg

Jorg

Ik vind het als beginner makkelijk dat alles goed is ingedeeld zodat ik nog een beetje het overzicht kan houden, overal goed bij kan en het teeltplan gevolgd kan worden. Hier nog wat foto's:

Afbeelding 1


Afbeelding 2



Onder het vliesdoek zit nu sla en andijvi. Ik moet nog redelijk wat dingen uitplanten die ik gezaaid heb. Kolen plant ik komende week. Daar doe ik dan gaas over. En aan de hand van de tips op dit forum ook over de wortels en uien. Weet niet precies meer hoeveel ik van gaas en vliesdoek heb liggen maar volgensmij haal ik dat wel.

Komen overigens nog 3 tomatenplantjes bij die de achterbuurman van het moestuintje overhad.
vrijdag 8 mei 2009 - 16:40
Thanja

Thanja

Mooie moestuinen! En het ziet er erg overzichtelijk uit!

Mooi hoor, Jo, die tomatenplanten op een rijtje!
vrijdag 8 mei 2009 - 19:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon