menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladluizen in de serre bestrijden met zoutwater

Ga naar meest recente reactie

zico

Zico

Heb horen zeggen dat je bladluizen kunt bestrijden met zoutwateroplossing;
Heb problemen in de serre met ijsbergsla, ik had mooie gevormde kroppen en heb daartussen jonge plantjes in potjes gezet, kwestie van alles in één keer te kunnen gieten. Sinds vorige week ziet mijn ijsbergsla er vreselijk uit, de kroppen zijn misvormd en ze zitten vol met luizen. Nu ik spuit niets, en zeker geen sla, ik weet als je luizen hebt op buxus dat je dan kan spuiten met dreft of een ander middel, maar op sla kan je toch geen dreft ofzo spuiten. Nu heb ik horen zeggen 2 l water en een vijfde van een pakje zout 1kg goed schudden en dan overvloedig spuiten.
Heeft iemand anders een ervaring met deze of andere middelen.
groetjes zico
dinsdag 5 mei 2009 - 13:00
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik zou het niet durven, want ik denk, dat het zout zal zorgen voor ex-osmose en dat je het water uit de bladeren trekt en dat die verbranden (=verdrogen). Maar je kunt het proberen met een krop en als dat goed gaat, dan een paar meer. Het resultaat kun je snel zien. Het probleem zal ontstaan als de bladeren opdrogen of niet .... Laat het hier eens weten.
dinsdag 5 mei 2009 - 16:48
andre

Andre

Dit zou ik ook niet durven, dan nog liever een zeepoplossing ( bruine zeep verdund met water of netelgier ).

grt andre
dinsdag 5 mei 2009 - 17:48
JovanDreumel

JovanDreumel

Hoe smaakt dat Andre? Als het niet te erg is, dan kun je de bladluizen gemakkelijk verwijderen met het schoonmaken van de sla. Is de sla nog niet helemaal goed dan kun je spuiten met Spruzit van Ecostyle. Die heeft maar een veiligheidstermijn van een paar dagen.
dinsdag 5 mei 2009 - 18:07
Matabish

Matabish

als je vroeger je sla afspoelde om de 'beestjes' te verwijderen vóór het klaarmaken, verlepte die véél vlugger!
Ik zou ze dus ook niet durven besproeien met zout water.
Kan je ze niet gewoon een keertje flink afspoelen, da's ook dodelijk voor die vervelende zuigers?
Of haal wat 'Lieveheersbeestjes' in je serre!
dinsdag 5 mei 2009 - 18:41
zico

Zico

Ik heb vandaag de verkrulde bladeren verwijderd, en met een straffe straal zoutoplossing gespoten, ongeveer 15 kroppen. We zullen nu een paar dagen aanzien, wat het geeft lukt het dan hebben we weer iets bijgeleerd, valt het tegen dan heb ik nog 8 kroppen die niet besmet zijn. Zou het kunnen dat de bladluis door de droogte in de serre zit, men zegt dat van mieren ook. Het is de eerste keer dat ik het meemaak, ik ben ook bezig met rucola. Ik heb rucola in de serre, buiten en ik heb rucola in zwarte plastiek gepland, zoals men met plantajuin doet, gewoon maar om te kijken wat het beste werkt.
groetjes zico
dinsdag 5 mei 2009 - 20:46
JovanDreumel

JovanDreumel

In een warme serre vermenigvuldigen ze zich sneller.
dinsdag 5 mei 2009 - 21:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon