menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Prei

Ga naar meest recente reactie

Fliejoor

Fliejoor

Goeiemorgen,

ik heb enkele weken terug een bakje zomerprei gekocht op de markt. Het is een bakje met afmetingen 25x15x7(lxbxh). Het staat helemaal vol met preizaailingen. Ik heb gelezen dat je de prei moet verplanten in volle grond als ze zo dik zijn als een potlood. Maar ik vind dat er niet echt vooruitgang is qua grootte. De wortels komen onderaan al uit het bakje. Voorlopig hou ik de grond goed vochtig.
Ik vraag mij af of ik ze gewoon mag laten staan of moet ik ze intussen nog eens verplanten? Ik vrees dat als ze allemaal een potlood dik moeten worden dat hiervoor geen plaats is.
Heeft er iemand hier ervaring mee?

Groetjes!
vrijdag 24 april 2009 - 09:26
andre

Andre

De grootte speelt niet zo veel rol, voor de zomerprei wordt het stillaan tijd om uit te planten in de vollegrond

grt andre
vrijdag 24 april 2009 - 10:45
willievanniel

Willievanniel

Goede middag,

Ik zou ze ruimer opzetten in goede grond en dan, indien dik genoeg, oprooien zonder de wortels al te veel te beschadigen om ze daarna op de definitieve plek te zetten. In dat bakje van U zullen ze inderdaad erg dun blijven. Een prima manier om ze uit dat bakje van U los te krijgen is, de hele handel een paar uur in een bak met water zetten en ze dan uit/los te spoelen, de wortels beschadigen dan bijna niet.

Wil
vrijdag 24 april 2009 - 16:23
verbena46

Verbena46

hallo Fliejoor


dat ze dik moeten zijn als een potlood staat ook hier in mijn tuinboek
dus dat zou ik al in acht nemen
en je kan ze met schone wortels in de volle grond planten, 15 cm afstand tussen de plantjes (rij)

grtVerbena
zondag 26 april 2009 - 16:45
cetinel

Cetinel

herfst en winterprei moeten potloddik zijn,zomerprei word vaak veel kleiner uitgeplant.
maandag 27 april 2009 - 09:57
Fliejoor

Fliejoor

Bedankt voor de tips! Ik zal ze een van deze dagen eens uitplanten.

Groetjes!
maandag 27 april 2009 - 12:40
JovanDreumel

JovanDreumel

Ook ik heb ze vrij dicht bij mekaar gezaaid in 2 ijsbakjes (van schepijs bij de ijscoman). Daar blijven ze nog in staan tot begin juni. Ze lijken dan niet veel te groeien, maar dat gaat wel goed. Doe dit al voor het 3e jaar. De mijne zijn echt niet potlood dik als ik ze uitplant. Dan spit ik de grond en maak met een pootstok een gat en zet ze daar in. Beetje water geven en het plantgat verder open laten, dat gaat geleidelijk aan wel dicht. Bemesten met stikstof en kali en je krijgt mooi prei mag je hopen.
dinsdag 28 april 2009 - 18:51
Fliejoor

Fliejoor

Ik heb ze eergisteren uitgeplant. De grond wat los gemaakt met de riek en dan ook met een pootstok een plantgat gemaakt en de plantjes daarin gezet.
Ik ben dus in blijde verwachting.
Ik heb ook iets gelezen over eventueel aanaarden van de prei om zo langere witte stukken te hebben. Heeft er hier iemand ervaring mee? Of zou ik er beter gewoon afblijven als het plantgat dicht is?
woensdag 29 april 2009 - 13:13
andre

Andre

Voorlopig het plantgat niet dicht maken .Na enkele weken kan je beginnen met aanaarden om wat meer wit te bekomen en eventueel onkruid te verwijderen.

grt andre
woensdag 29 april 2009 - 17:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon