menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Doorschieten sla

Ga naar meest recente reactie

jos01

Jos01

Hallo iedereen,

Ik heb nogal veel sla gezet, maar ik heb wederom hetzelfde probleem als vorig jaar: mijn sla schiet altijd door. Ipv een mooie krop te vormen, groeit men sla in de hoogte en schiet deze door.
De sla is daardoor niet eetbaar meer, veel te bitter.
Ik vraag me af hoe dit komt?
Is er eigenlijk iets aan te doen?
zondag 19 april 2009 - 17:17
lam

Lam

Hallo alleen ,

Veel sla zetten tegelijk is weinig zinvol , regelmatig zaaien is beter.
Let wel op wat u zaait , er zijn vele sla soorten met verschillende gebruiks periode.
Een vuist regel is elke maand een andere soort of varieteit.
Vroege soorten schieten door in de zomer.
Het is een schone zaak rond de kerstdagen de zaadkranten en catalogie s door te zien en de goede soorten te kiezen .
Er is nu nog vol op keuze !

Veel plezier in de komend maanden .

lam
zondag 19 april 2009 - 18:07
jos01

Jos01

zaadkranten en cataogie?

Ik ben een redelijke leek, ik weet niet eens wat dat juist is of waar je dat kan halen.


zondag 19 april 2009 - 19:31
Thanja

Thanja

Sommige slasoorten zijn geschikt voor de voorjaars-, zomer- of herfstteelt. Bij de meeste slasoorten staat dat vermeld op het zakje. Als de sla doorschiet, dan is de slasoort niet geschikt voor deze periode.

Als de sla geen krop vormt, maar na een tijd gaat bloeien, kan het ook zijn dat het geen kropsla is, maar snij- of pluksla.

Met een zaadcatalogus wordt een boekje bedoeld, uitgegeven door een zaadhandelaar, waar alle zaden opgenoemd staan. Er zijn ook online zadenlijsten, google maar eens op groentezaden belgie .

En... Welkom op dit forum, allebei!
zondag 19 april 2009 - 20:10
piet1

Piet1

Bij de aankoop van het zaad opletten kies voor een soort waarbij vermeld is 'traag doorschietend'. Bespaart je veel zaaien en planten. En ja je hebt 'lentesla' en 'zomersla'. Groetjes.
Piet
zondag 19 april 2009 - 21:27
Thanja

Thanja

Je hebt zelfs wintersla! Ik heb de laatste twee jaar Winter Butterkopf gezaaid in augustus/september: oogstklaar in februari en schiet door in maart/april.
zondag 19 april 2009 - 21:37
cetinel

Cetinel

het kan ook dat je gewoon veel te dicht opeen hebt gezaaid,in combinatie met onvoldoende voedsel schiet je sla dan in zaad,ongeacht welk ras....
tis nu natuurlijk aan jou om aan de hand van de antwoorden hier,uit te vissen wat bij jou het probleem is
sinds een paar jaar zaai ik sla in potjes ten eerste omdat je dan niet ineens enorme hoeveelheden hebt,ten tweede omdat je op die manier je slaplantjes hebt zonder dat die gelijk overwoekerd worden door onkruid(niet zo simpel om onkruid te wieden tussen net opgekomen zaailingen)ten derde zijn je plantjes al beetje gegroeid en worden niet direct door de vogels opgesmikkeld,ik zet mijn potteke met zaad gewoon op de vensterbank buiten,zodat ze ook de juiste temperatuur hebben....
maandag 20 april 2009 - 09:26
guillaume

Guillaume

zou het ook niet kunnen zijn dat er teveel meststof is gestrooid of gespoten waardoor ze dan te vlug groeien en niet de tijd hebben om een mooie krop te vormen?
maandag 20 april 2009 - 19:35
cetinel

Cetinel

dan verbranden ze eerder en gaan kapot dan dat ze opschieten volgens mij.
dinsdag 21 april 2009 - 07:36
jozefleon

Jozefleon

Gegroet.

Mag ik nog eens aansluiten bij deze oude vraag ...

Kan men het doorschieten mischien vertragen door de centrale stam af te knippen.
Ik bedoel hiermee de stam die de bloem draagt (zal dragen).


Iis er dan een kans dat de groente toch nog eetbare bladeren blijft aanmaken ?

Hartelijk dank op voorhand voor elke reactie.
woensdag 9 juni 2010 - 10:09
cetinel

Cetinel

dat zal niet veel uithalen want dan gaat de plant gewoon opnieuw zaadstengels aanmaken,meerdere dunnere deze keer.
woensdag 9 juni 2010 - 14:39
phili

Phili

hoi, hoi,
van sommige slasoorten kun je de stengel van de sla schillen net als een asperge, je kunt hem dan gewoon opeten.
groetjes catootje
donderdag 10 juni 2010 - 22:31
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik zaai sla altijd voor in een potje. 1 zaadje per potje. Dat doe je zo: Schud wat zaadjes op een schoteltje. Maak een aantal (5-10) potjes klaar en duw met een mespuntje een zaadje op de potgrond. Even aandrukken met de vingertop. 1 mm grond erover en vochtig houden met plastic zakje erover of met een plastic kap erover. Die paar kroppen daar kun je al van gaan eten als er iets krop is en de laatste heb je opgegeten voordat hij doorschiet. (Ysbergsla schiet minder gauw)
vrijdag 11 juni 2010 - 09:37
evadepeva

Evadepeva

Ik las in een oude Groei & Bloei een artikel over een jonge tuinier, die o.a. sla verbouwde. Hij sneed de buitenste grote bladeren van de sla en at deze, zodat de krop nieuwe bladeren kon maken, zo kon hij meerdere keren van een krop eten.
Ik ben dat nu zelf ook aan het doen, van ongeveer 13 plantjes snij ik telkens de grote bladeren af, nu ongeveer sinds een week, en ze groeien keurig aan. Het voordeel is dat je niet in een keer 13 kroppen sla hebt... Ik ben benieuwd hoelang dit door kan gaan..
Voor de zekerheid ga ik wel wat nieuwe zaaien.
zaterdag 12 juni 2010 - 19:57
jozefleon

Jozefleon

Hartelijk dank voor alle antwoorden.

Het gaat eigelijk niet alleen om sla, maar ook om :
-lavas, peterselie, spinazie en mischien komt straks wel da andijvie ...

Ik ga de boven aanbevolen methodes eens uitproberen,maar zo moet je er natuurlijk elke dag mee bezig zijn.

Dus waarschijnlijk wordt het :
-diepvries voor de groenten en
-drogen voor de kruiden.
Hopelijk gaan er zo niet te veel vitaminen enz. verloren - maar er ziiten nog altijd geen pesticiden op.
Want pesticiden is waarom ik het allemaal doe : il plant bvb geen wortels maar koop ze.
Maar ik probeer niet te veel sla (en andere grote bespuitbare oppervlakten) in de Delhaize te kopen ...

nogmaals hartelijk dank.
maandag 14 juni 2010 - 11:10
cetinel

Cetinel

als er meerdere groenten gaan doorschieten is er toch wat mis,ik denk toch aan te weinig voedsel in dit geval,mischien in combinatie met onvoldoende vocht? heb je een foto van je plantjes?
maandag 14 juni 2010 - 11:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon