menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

BODEMPROBLEEM

Ga naar meest recente reactie

PHILIP

PHILIP

Dag iedereen

ik heb nu sinds een jaar mijn eigen groententuintje waar ik dagelijks van geniet. Het enige probleem is dat mijn grond steeds vastregent na een fikse bui en dan steenhard wordt. Kan ik voor de winter iets toevoegen aan de grond teneinde dit probleem op te lossen

alvast bedankt

Philip
woensdag 13 september 2006 - 10:59
andre

Andre

Hallo Philip.

Zou de grond eens goed omspitten en compost of goed verteerde stalmest aan toevoegen en invendueel een groenbemester zaaien bijvoorbeeld snijrogge en in het seizoen veel schoffelen. Als je spit probeer ook de grond in de spitvoor los te maken met een spitvork

andre
woensdag 13 september 2006 - 12:28
Annemie

Annemie

Wij zitten hier ook met zo'n grond. Het is zware zandleemgrond. De bodem is nu keihard. We hebben verleden week aardappelen gerooid en er was veel aarde mee op de machine. Het heeft ook de hele meimaand geregend en dit heeft het meeste kwaad gedaan. Maar ja, wat doe je aan het weer.

Annemie
woensdag 13 september 2006 - 19:50
shewa

Shewa

Wij hadden verleden jaar voor de winter half verteerde compost open gestrooid , na de winter voor het spitten het onverteerde weggeharkt , en de structuur van de grond is heel veel verbeterd , nu gaan wij weer hetzelfde doen .
Ik zou zeggen als u zelf compost maakt , probeer het , het verschil merkt men .

Shewa
donderdag 14 september 2006 - 08:34
PHILIP

PHILIP

ok, bedankt aan iedereen , ik ga het zeker proberen met de toevoeging van compost
donderdag 14 september 2006 - 10:40
WillyT

WillyT

Philip,

Ik woon ook in een gebied met heel zware, maar uiterst voedzame leemgrond (van de aarde die men uitgehaald heeft voor onze kelder zijn zelfs bakstenen gemaakt !!)

Ik heb deze grond vermengd met pure bosgrond uit de kempen (of je zou ook simpelweg wit zand of metszand kunnen gebruiken. Goed gefreesd en nu is ie

- goed te bewerken
- goed drainerend

Daarnaast uiteraard compost toevoegen.

grtjs,
Willy
woensdag 27 september 2006 - 13:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon