menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenplant opbinden maar HOE

Ga naar meest recente reactie

Matabish

Matabish

Net als verleden jaar heb ik ook nu weer tomaten gezaaid, die het totnogtoe heel goed doen.
Maar...verleden jaar heb ik héél veel tomaten verloren doordat ze gewoon dóór hun stengels
zakten vanwege het zware gewicht van de vruchten!
Ik heb er toen losse koordjes tussen gehangen om daar de plant rond te leiden.
Ik heb bamboestokken gezet om ze aan op te binden en ik heb er kippendraad bijgezet om ze recht te houden.
Niks hielp!! Door het gewicht zakten ze door en knakten de stengels dubbel waardoor het sap niet meer door kon!
De takken die ik opbond, sneden zichzelf gewoon over aan het draadje.
Ik dacht dit jaar 'tomatenspiralen' te kopen, maar doordat ik ze in speciale tomatenzakken plant kan ik die spiralen daar niet doorduwen en zou ze dus schuin moeten zetten, wat ook niet goed gaat, denk ik.
HOE moet ik het doen om zo'n mooie rechte planten te krijgen zoals ik op jullie foto's zie??

Hoopvolle groeten,
Matabish.
zondag 15 maart 2009 - 14:55
depauws

Depauws

Matabish
Tomatenspiralen zijn echt wel goed, dus even nadenken hoe je kunt gebruiken.
Mogelijkheid: de spiraal recht in de grond zetten met de plant ernaast en naar de spiraal mikken.
Van zodra de tomaat de spiraal bereikt wordt verder de spiraal gevolgd naar boven.
Wat is er zo speciaal aan die tomatenzakken?
Groeten
Silvain
zondag 15 maart 2009 - 16:20
rialle

Rialle

Hoi Matabish,

Kun je geen rek van hout of ijzer achter je zakken zetten, of je zakken langs een schutting zetten zodat je ze meteen als ze beginnen te groeien kunt opbinden. En blijven opbinden zolang de tomaat groeit.

Voor het opbinden kun je ook reepjes stof nemen, dat snijdt zeker niet in.

Groetjes Rialle
zondag 15 maart 2009 - 16:26
verbena46

Verbena46

zodra wij de tomaten plantjes in de grond zetten (april) binden wij ze direkt
aan bamboe stokken vast met breed plastic draad (worden hier special voor verkocht)
ze klimmen snel omhoog en om de paar dagen binden we ze weer vast en dit gaat door tot de plant volledig is gegroeid met vruchten
zo kan de stam nooit buigen
(deze plastic draad haal ik in okt. van de plant en gebruik 'k volgend jaar weer)

grtVerbena

zondag 15 maart 2009 - 17:18
Matabish

Matabish

Hartelijk dank allemaal voor jullie reacties!!
Ze groeiden ook wel langs gekruiste houten latten die ik nog liggen had toen,
maar die trossen vruchten worden zó zwaar hé! Al had ik ze wel, op aanraden van BBC-Gardening, allemaal kaalgeplukt
van de bladeren toen ze groot genoeg waren.
Het was mijn allereerste keer dat ik tomaten zaaide en waarschijnlijk heb ik ze toen niet vaak genoeg opgebonden en met verkeerde koordjes?
'k Zal ze deze keer met reepjes stof opbinden.
'k Zal jullie raadgevingen in gedachten houden en hopen dat het dit keer beter gaat!
Sylvain, ik heb helemaal geen goede grond in de tuin, daarom had mijn man mij die plantzakken voor tomaten meegebracht.
Ik ben daar héél erg tevreden over want voor een eerste keer had ik groot succes met mijn planten! kijk maar...
[afbeelding verwijderd niet-https]
Dit keer heb ik meer kerstomaatjes 'Sweety' gezaaid en volgende week zelfs courgettes maar die zet ik allemaal in potten. Dan kunnen de kinderen ze makkelijker plukken om te snoepen!

Fijne avond allemaal,
dankbare Matabish.
zondag 15 maart 2009 - 18:33
Matabish

Matabish

tiens....ik krijg geen verwittiging van de berichtjes??
Het staat nochtans aangeklikt!
zondag 15 maart 2009 - 19:10
rialle

Rialle

Matabish, voor mij geldt hetzelfde! Ik krijg ook de laatste dagen geen enkele mail meer als er reacties zijn.
Vervelend, nu moeten we iedere keer de bewuste topic opzoeken om vast te stellen dat er dus wel degelijk reacties waren!!

In ieder geval succes met je tomaten dit jaar. Die van vorig jaar zien er ook prima uit!

Groetjes Rialle
maandag 16 maart 2009 - 19:36
JovanDreumel

JovanDreumel

Dit zijn dus klemmen, die je ook gemakkelijk een keer kunt verzetten. Grote en kleine klemmen. De praktijk zal uitwijzen of het gaat werken. Dit moet het aanbinden van de tomatenplanten (grotendeels) vervangen. Waar ik nog niet zeker van ben dat ze niet langs de stok naar beneden zullen zakken. Als ze wel goed werken, dan zal het aanbinden tijd besparen. In een set zitten 10 grote en 10 kleine klemmen en kost € 0,95. De kop kosten ze dus niet. En waarschijnlijk vaker te gebruiken. We zullen zien Image Hosted by ImageShack.us
dinsdag 17 maart 2009 - 19:37
Rita1960

Rita1960

Hoi Jo,

Volgens mij heeft de aldi deze plantklemmen vanaf morgen (woensdag) in de aanbieding!

@ Rialle, je bent niet de enige die geen berichten meer terug ontvangen heeft.
Maar sinds vanmiddag werkt het weer ( ook volgens Annis)
Zie de topic "voor Kurt HELP' op tuinbabbel!

@off topic.. hebben jullie ook de nieuwe updates van microsoft windows ge-upload dit weekend? Zo ja.. dan denk ik dat het niet heeft gelegen aan het forum maar aan de nieuwste aanpassingen van microsoft

groetjes,

Rita
dinsdag 17 maart 2009 - 19:55
depauws

Depauws

Rita

Die klemmen van de Aldi ( of Lidl ?) heb ik vorig jaar gekocht maar ze zijn volgens mij te licht voor tomaten met "gewichtige" trossen.
Ik gebruik die wel voor bloemen, druiven en kleinfruit maar steeds zodanig dat de grootste krachten niet op de klemmen komen.
Er waren wel verschillende modellen.

Groeten
Silvain
dinsdag 17 maart 2009 - 21:17
Rita1960

Rita1960

Hoi Silvain,
Bedankt voor je informatie! Wat ik gezien heb in de folder.. verschillende groottes.
Dus wel geschikt voor bloemen e.d maar niet voor het wat zwaardere werk..

Thanx,

Rita
dinsdag 17 maart 2009 - 21:28
JovanDreumel

JovanDreumel

Zoiets had ik ook al gedacht, dus voor de veiligheid bij tomaten ook 'n ander soort bindmateriaal (geplastificeerd draad) erbij gebruiken dat wat stroever is.
dinsdag 17 maart 2009 - 21:47
rialle

Rialle

Ja Rita, bij mij werkt ook alles weer gelukkig. Alle berichten komen weer door hoor.

Groetjes Rialle
woensdag 18 maart 2009 - 21:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon