menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke groenten in kas

Ga naar meest recente reactie

mavuutje

Mavuutje

Goeiedag,
Ik ben helemaal nieuw in het kweken van groenten, dus vandaar dat ik lid geworden ben van dit leuke forum!

Een vraagje, ik heb dus een kas en wat kan ik daar nu het beste in kweken?
Heb al het een en ander opgezocht, maar kom eigenlijk alleen maar uit op : Tomaten, aubergines, paprika en pepers. Kan er niet meer in kas gekweekt worden?
Wie heeft er tips?

Groeten,
Marianne
donderdag 5 maart 2009 - 09:29
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Mavuutje, welkom op het forum! Wij hebben een paar dagen geleden sla gezaaid, voor vroege oogst, in de kas. Heel lekker, later in het seizoen, is ook meloen. Komkommer kan ook. En van tomaten bestaan er vele rassen en kleuren dus daar valt veel in te experimenteren. Kouseband doet het buiten dikwijls minder goed dan in de kas. Ook basilicum wil graag warmte en zaaien wij in de kas. Verder gebruiken we de kas ook om groenten te zaaien en te laten groeien die later naar buiten gaat. De digitale catalogus van Vreeken inspireert vast tot verdere keuzes. Groeten Martje
donderdag 5 maart 2009 - 10:17
an

An

Hoi Marianne welkom op het forum,ik wil dit jaar ook voor het eerst mijn balkonkas gaan gebruiken en ik wil buiten de tomaten en paprika's er bakken met sla in zetten om het sneller te laten groeien,zoals sla ,pluksla en zo iets wat niet super groot wordt want ik heb niet zo'n grote kast ik weet niet hoe groot de jouwe is maar als hij groot is kan je ook nog eens aan komkommer denken of aan meloenen(je hebt ze in grote en in mini varianten) het verschild per soort hoe veel ruimte ze in nemen.
Kijk maar eens op de site van Vreekenzaden.nl en bv de nieuwe ......... .be
KOm even niet op die laatste.
Ik zelf heb bij Vreeken bestel de mini varianten

veel succes grtjs An
donderdag 5 maart 2009 - 10:23
an

An

Hoi Martje
Toen ik het bovenstaande schreef stond er nog niks onder de topic van Marianne
dat ik hem verzond zag ik in eens jou voor me staan met de zelfde ideeen,maar wat jij niet doet en ik wel ik wil mijn sla en tomaatjes en paprika in mijn balkon kas houden tot het oogsten en niet zoals jij later weer naar buiten (ik kan dat niet vanwege de ruimte en ik wil snel oogsten)
donderdag 5 maart 2009 - 10:26
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Hoi An,
Ja grappig we reageren bijna tegelijkertijd met bijna hetzelfde!
Een aantal tomaten blijft hier ook in de kas hoor. En de paprika en pepers ook.
Bedoel je met de naam waar je niet op kunt komen misschien het Vlaams Zaadhuis? Die heeft ook veel groentenzaden.
donderdag 5 maart 2009 - 10:30
an

An

ja stom he het is net wie reageert het eerst,
nee het vlaamse zaad uit bedoel ik niet ,kan ook wel zijn van de tien..........
ik zal het even zoeken want het is vaker vermeld op het forum

gr an
donderdag 5 maart 2009 - 10:49
mavuutje

Mavuutje

Bedankt voor alle antwoorden. Wat snel! Leuk zeg!
Ben helemaal enthousiast.
Heb gelijk zaden gekocht. (heb het geluk... of de pech.. is maar hoe je 't bekijkt..hihi dat er hier om de hoek een winkel zit die heel veel zaden verkoopt.
Wat ik heb gekocht:
Krulsla (lollo rossa)
Ijssla barcelona
tomaat philippos F1
Zomerwortels evora F1
Suikermeloen
Watermeloen red moon
Paprika yolo wonder
Aubergine halflange violette
Radijs sora
Peterselie (amsterdamse snijpeterselie)
snijbiet
Komkommer hoffman's giganta
Pluksla salad bowl
Snijmoes blauwe groninger
andijvie st. laurent.

Nou ik kan wel even voort denk ik zo.
Heb ook een verwarmd vensterbank kasje gekocht (zie foto hieronder) zodat ik daar de paprika's eerst in kan opkweken voordat ik ze in mijn grote kas buiten zet.

Tips zijn altijd welkom!

Groetjes Marianne

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https] Quickpost this image to Myspace, Digg, Facebook, and others!
donderdag 5 maart 2009 - 13:48
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Nou je hebt de smaak wel te pakken! Verleidelijk als zo'n winkel dichtbij is.
donderdag 5 maart 2009 - 13:55
an

An

Dat is zeker makkelijk ik heb hier niks in de buurt.
ik kan er alleen komen per auto of moet ruim 1 en een kwartier fietsen

gr an

maar je bent goed geslaagt voor je zaden marianne
donderdag 5 maart 2009 - 14:18
Thanja

Thanja

An, je bedoelt vast de site nieuwetuin.be. En inderdaad makkelijk, zo'n zaadwinkel heel erg dichtbij. Ik ben wel blij dat ik dat niet heb, hoor! Ik zou de verleiding niet kunnen weerstaan om nog even iets te gaan kopen, hihi.

@ Marianne, je heb inderdaad al leuke soorten gekocht!

Ik gebruik mijn kas in de zomermaanden voor paprika's, tomaten, aubergines en meloenen. Al ben ik bang dat ik door ruimtegebrek dit jaar de meloenen oversla.

In het najaar heb ik in de kas sla en spinazie staan. En in het voorjaar staat er spinazie, radijs, sla en verschillende soorten voor de opkweek, zoals uien, prei, boontjes.

Welkom op het forum!

donderdag 5 maart 2009 - 16:42
printemps

Printemps

bij 'de nieuwe tuin' zijn de verzendingskosten zeer laag
maar 3 euro
en als je betaald met uw kredietkaart of paypal krijg je als beloning nog sla zaadjes erbij
en ook supersnel in uw brievenbus
ikzelf had zondag besteld en dinsdagmorgen zaten ze al in de bus

mvg
an
donderdag 5 maart 2009 - 17:03
Rita1960

Rita1960

@ An,
3 euro verzendkosten (in Belgie) voor een paar zaden? Da's wel duur hoor. Hier gaat het per gewicht en/of afmetingen. Mijn zaden heb ik besteld bij een nederlandse firma, boven een bedrag van 13 euro zijn de verzendkosten 2,95 euri.
en ze zijn deze week keurig afgeleverd in een stevig doosje zodat de zaden door tante pos haar machinerie niet geplet worden. En betalen doe je ook pas na aflevering van de zending. En er zat een zakje zaden extra in .. dit jaar de Kale Red Russian een boerenkool soort die zowel vroeg als laat geoogst kan worden. ben heel benieuwd hoe die smaakt.. rauw of gekookt, kan beiden...

Moet trouwens zeggen dat het Vlaams zaadhuis ook een goede kwaliteit levert.
De frambozen die ik hier besteld had zien er super goed uit en met goede wortels geleverd. TOPPIE

groetjes,

Rita
donderdag 5 maart 2009 - 19:58
Thanja

Thanja

Gelukkig denk je er net zo over als ik, Rita. Ik voelde me al zo'n echte Hollander. Toen ik de site 'ontdekt' had, had ik zo goed als al mijn zaden al besteld of binnen. En om nu voor twee soorten zaden 7 euro te betalen... vond ik eigenlijk wat teveel.

Volgend jaar bestel ik eerst bij denieuwetuin en dan direct een hele waslijst

donderdag 5 maart 2009 - 20:04
Rita1960

Rita1960

@ Thanja,
Er is toch niets mis mee om op je centjes te passen? De rijken der aarde doen niets anders. .. hoe houden ze anders het anders vol met die extravagante levenswijze? ( Liefst gaan die overal gratis heen en nog beter... laten zich betalen om ergens heen te gaan )

Of je nu bij Vreeken,Vanderwal, Vlaams zaadhuis, tabernal, Garantzaden, nieuwe tuin of wie dan ook besteld......

Maak een lijst van wat je wilt en ga er eens rustig voor zittenin de winter, scheelt hopen geld en energie.

Maar ga wel voor een goede kwaliteit/prijsverhouding!

groetjes,

Rita
donderdag 5 maart 2009 - 21:10
an

An

Hoi Thanja ik bedoel inderdaad de nieuwe tuin.

Hoi Rita ik heb ook 8 zakjes met zaad besteld voor het eerst,heb ze nog niet binnen.
maar ik heb ook zo gekeken dat ik niet daarna nog voor een zakje moet bestellen ik heb er ook goed over na gedacht.

Maar wat doen jullie sla in een koude kas zaaien of binnen?
(ongeacht welk soort het is)
gr an

vrijdag 6 maart 2009 - 09:01
Thanja
vrijdag 6 maart 2009 - 11:16
an

An

hoi thanja jij bedoeld die sugar baby dat is de kleinste water meloen die ze hebben en die heb ik al
gr an
vrijdag 6 maart 2009 - 16:13
printemps

Printemps


volgens mij bedoelen ze golden midget


mvg
an
vrijdag 6 maart 2009 - 17:34
Thanja

Thanja

Yep, de golden midget!
vrijdag 6 maart 2009 - 18:35
an

An

die hadden ze niet bij Vreeken,
als jullie daar zaadjes van hebben zou ik er wel een paar van willen hebben als het mag.
alvast bedankt
gr An
vrijdag 6 maart 2009 - 19:45
Thanja
vrijdag 6 maart 2009 - 22:20
an

An

ik zit ook te twijfelen voor volgend jaar ik zou ze nu ook wel graag willen hebben
gr an
vrijdag 6 maart 2009 - 23:20
printemps

Printemps

hallo

ik (lente an) heb ze gekocht



mvg
lente an
zaterdag 7 maart 2009 - 14:06
an

An

Hoi An heb je een pm gestuurd
gr An
zaterdag 7 maart 2009 - 19:39
Thanja

Thanja

@ Lente An: BOFKONT!

Ik ben benieuwd hoe de meloentjes het gaan doen bij jou!
zaterdag 7 maart 2009 - 23:40
printemps

Printemps


sorry maar ik ga niet kunnen ruilen
er zitten maar 5 zaden in(wegens zeldzaamheid)
als de mijn een keertje mislukken dan zit ik al zelf zonder ziet ge
maar zoek anders een paar mensen uit de buurt en bestel samen en deel den de kosten,heb het ook zo gedaan vorig jaar met Cetinel bij vreekens
die zijn trouwens duur met verzenden

sorry

mvg
lente an
zondag 8 maart 2009 - 12:16
Thanja
zondag 8 maart 2009 - 14:30
printemps

Printemps

heb niet goed gelezen
op verpakking staat 6 zaden
maar bij het openmaken heb ik gezien dat er bijna 20 waren

mvg
lente an
zondag 8 maart 2009 - 18:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon