menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voor- en nateelt

Ga naar meest recente reactie

fsachs78

Fsachs78

Hoi,

Dit jaar ga ik pas echt aan de slag met mijn nieuwe groentetuin. Vorig jaar kon ik helaas pas in juni beginnen met zaaien en poten.

Ik heb flink wat tijd gestoken in de groente en fruit encyclopedie en heb een wisselteeltschema gemaakt. Aangezien mijn tuintje maar klein is, ben ik erg geïnteresseerd in de ervaring van anderen wat betreft voor- en nateelt.

Heeft er iemand ervaring met hetvolgende:
- prei als nateelt na vroege aardappelen
- spinazie als voorteelt voor slabonen
- sla als nateelt na peultjes

Heb er nu al weer zin in dit jaar!

Gr. Francois
vrijdag 23 januari 2009 - 19:58
Rita1960

Rita1960

Hoi Francois,

Ik heb zelf geen aardappelen in de moestuin, dus met prei als nateelt; geen idee,
Spinazie : wil bij mij op de een of andere manier niet Dus heb ik daar als vervanger voor Nieuw Zeelandse spinazie.(op apart bed en beinvloed de vruchtwisseling niet)
Sla als nateelt van peultjes kan, maar je kunt beter als nateelt van peultjes koolsoorten zetten. Sla kun je bijna overal tussen zetten omdat het een korte teelt is.

groetjes,

Rita
vrijdag 23 januari 2009 - 20:07
fsachs78

Fsachs78

Hoi Rita,

Bedankt voor je reactie!

Spinazie loopt bij mij als een trein... bij wijze van spreke dan... Weet natuurlijk niet of dat zo blijft, maar daar gok ik gewoon op.

De koolsoorten heb ik in een eigen vak, dus dat houd ik liever zo.
Ik wil voor de sla juist geen eigen vak reserveren, om zo meer ruimte te hebben voor de vruchtgroenten. (Snap je het nog? )

Gr. Francois
vrijdag 23 januari 2009 - 20:45
Rita1960

Rita1960

Hoi Francois,

Mooi dat bij jou de spinazie loopt als een trein, komt natuurlijk mijn vraag: welke soort heb jij? ( ik zit op een toch wat zure grond: zand/veen)

Koolsoorten houd ik ook op een apart vak, maar het is hier de gewoonte dat na de peulen de kolen worden geteeld. Komt trouwens ook overeen met het vruchtwisseling schema. (na peulen/bonen kolen) Je kunt dan wel in de problemen komen met een vruchtwisseling van 1 op 6.
Voor de vruchtgroenten heb ik ook een apart vak.
Mijn opmerking over de sla: deze kun je vanwege de korte teeltduur bijna overal tussen planten. (zodat je hier geen apart vak voor nodig bent)
Hoe doe jij het dan met andere bladgroenten zoals andijvie, snijsla, peterselie, (knol-)selderij?

groetjes,

Rita
vrijdag 23 januari 2009 - 21:38
fsachs78

Fsachs78

Hoi Rita,

Ik heb het (spinazie) ras Securo. De grond... weet ik eigenlijk niet echt. Het is vroeger een stuk tuin geweest wat we ontgonnen hebben. De grond hebben we verbeterd met gewone tuinaarde en compost.
Het is gewoon een stukje tuin in een woonwijk, dus als je wat dieper graaft kom je bouwzand tegen...

De kolen komen bij mij in de vruchtwisseling ook na de peulen, maar dan wel pas het volgende jaar, niet als nateelt in hetzelfde jaar.

Andere bladgroenten kweek ik niet. Alleen div soorten sla en spinazie. Peterselie heb ik in een potje staan bij de kruiden.

Gr. Francois

zaterdag 24 januari 2009 - 11:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon