menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Radijs

Ga naar meest recente reactie

an

An

heb een vraagje ,ben gek op radijs en probeer ze regelmatig zelf te kweken .
-het zaaien gaat prima
-het op komen ook
-groeien ook
-maar dan komen er geen knolletjes aan of te klein of ze hebben een rare kleur ,
en lopen alleen maar uit.

ik zaai ze in een lang werpige plastick bak die je aan het balkon kan hangen of gewoon in een grote bloem pot ,ik let er op dat er niet te veel zaad op een kluit zit van wege het uit groeien .

hoe kan het dan zijn dat het mij niet lukt.
net wat ik zeg zaaien en opkomen en even groeien gaat prima
ziet er allemaal heel goed uit .

wil het dit jaar weer proberen maar de moed zakt me in de schoenen , ik heb nu zo iets laat maar het lukt me toch niet.
nu nog niet maar als de tijd daar is (lente)

gr an
dinsdag 13 januari 2009 - 12:10
Thanja

Thanja

Van mij geen tips, maar een gelijke ervaring Vorig jaar heb ik ook radijs in een pot&plastic pot geprobeerd. Het is bij mij ook niet gelukt . Ik heb een plastic bak, zo eentje die jij beschreef, gebruikt voor de teelt van wortel (parijse) en radijs. Beide is niet gelukt. Ik ga het dit jaar nog een keer proberen...

dinsdag 13 januari 2009 - 16:35
Rita1960

Rita1960

Hoi alle twee,
Heb dit zelf al een paar keer geprobeerd. (alleen de radijs dan) en het is niets geworden. Ik vermoed dat de pot toch te ondiep was. en mischien dat je in deze pot de waterhuishouding niet helemaal goed kunt krijgen. Of zou het misschien aan eventuele temperatuurschommelingen liggen? Overdag met zon goed warm en 's nachts een te snelle afkoeling ?
Ik weet wel, ik gooi ze gewoon in de volle grond.

groetjes,

Rita
dinsdag 13 januari 2009 - 17:34
Thanja

Thanja

In de volle grond oogst ik altijd prachtige radijzen (van april tot oktober). De reden van het proberen in een bak heeft voor mij te maken met het vervroegen van de oogst, omdat ik een bak gemakkelijk in (en uit) mijn kas kan zetten. Tot nu toe weinig succesvol, maar ja, als je wat ongeduldig bent en niet kan wachten tot de eerste radijzen... Wie weet, dit jaar?

De oorzaak van het mislukken? Het ligt niet aan de aandacht, zorg of liefde
dinsdag 13 januari 2009 - 18:48
an

An

hoi Thanja
ik heb geen plek voor rasdijsen in de volle grondt dus ik hoop dat iemand nog met een goed advies wil komen voor radijs in bakken.
grtjes An
dinsdag 13 januari 2009 - 20:54
Wimus

Wimus

Hoi An,

Mischien eens proberen in diepe emmers? radijzen hebben nogal diepe wortels, en als ze te snel op de bodem zitten gaan ze niet voldoende kunnen uitgroien zoals ze willen.

Groetjes Wim
woensdag 14 januari 2009 - 07:32
an

An

hoi Wim bedankt voor je advies,ik gebruikte al diepe potten er voor maar mischien scheelt het.en als dit niet lukt dan wordt het toch maar halen in de supermarkt.
gr an
woensdag 14 januari 2009 - 09:08
Thanja

Thanja

Ik hoop dat het dan lukt met radijsjes in een diepe pot. Sinds ik radijsjes in mijn tuin heb staan, koop ik geen radijzen meer in de (gewone) supermarkt. Niet omdat ik denk dat de smaak niet goed zou zijn, maar omdat ik weinig vertrouwen heb in de middelen die daarvoor gebruikt zijn.

In de supermarkt zie ik altijd bosjes radijzen met het loof er nog aan. En als ik er dan vanuit ga dat de radijzen minstens 1 dag onderweg zijn om in de supermarkt aan te komen, vindt ik het heel bijzonder dat de radijzen nog hard zijn.
Als ik bij mijn radijzen het loof eraan laat zitten, dan zijn mijn radijzen binnen no time zacht en week

Om de boel nog niet helemaal te wantrouwen, kan het zo zijn dat er voor de supermarkten een ander soort of bijzonder soort radijs wordt geteeld, die niet zacht wordt, wanneer het loof eraan blijft zitten.

woensdag 14 januari 2009 - 11:00
JovanDreumel

JovanDreumel

Het ligt waarschijnlijk aan de gebruikte grond. Gebruik voor het zaaien eens gewone tuingrond en leg over de bak eens een stukje vitrage om de koolvlieg en andere insecten, zoals aardvlooien weg te houden. (Hoewel die vlooien ook al in die grond kunnen zitten natuurlijk). Als ze ze zaait in gewonne potgrond, dan kan ik me indenken, dat die grond te los is voor radijs.
woensdag 14 januari 2009 - 14:19
printemps

Printemps

en waarschijnlijk teveel meststoffen

ik lees steeds dat ze niet houden van teveel

mvg
an
woensdag 14 januari 2009 - 14:33
Thanja

Thanja

Dank voor het meedenken!

Ik ga dan dit jaar voor diepe potten/emmers met gebruikte grond uit de tuin.

Hoewel ik al een aantal jaartjes groente teel, heb ik weinig last van insecten (gehad). De insecten die Jo noemt, ken ik wel van naam, maar ik heb ze nog niet gezien (misschien zijn ze onnoemelijk klein?).


Jo,

De teelt van radijs in februari/maart in de kas kan ook last hebben van deze twee typen insecten?

Thanja
woensdag 14 januari 2009 - 16:28
JovanDreumel

JovanDreumel

Aardvlooien zijn erg klein, maar de schade die je ziet zijn de vele kleine stipje, soms ook gaatjes in de bladeren en als je dan beter gaat kijken, dan zie je de beestjes en die kunnen ook wegspringen.

Of je daar in de kas ook last van kunt hebben? Ja dat kan wel, zodra de bodem een beetje op temperatuur komt kun je last hebben van aardvlooien. Van de koolvlieg zul je in de kas minder last hebben. Vitrage of anti-insectengaas helpt wel.
woensdag 14 januari 2009 - 16:45
printemps

Printemps

@ Jo

heb gegoogeld naar foto en gevonden
maar eventjes een vraagje
in mijn tuin zitten er kleine spring-insectjes,ze lijken een beetje op bladluizen,vliegjes en ze kunnen springen dus en zijn zeer klein je moet al zeer goed kijken
maar bladluizen die zijn er nu toch niet?
en ze zitten op de grond
1 keer heb ik ze ook eens op een kamerplant gehad
heb jij een idee wat het is ?
en zijn ze schadelijk?

mvg
an
woensdag 14 januari 2009 - 17:04
JovanDreumel

JovanDreumel

Zonder foto is dat zo moeilijk te zeggen. 1 foto zegt meer dan 1000 woorden. Bladluizen zijn er nu nog niet.
woensdag 14 januari 2009 - 17:22
printemps

Printemps

misschien is het dit ?
maar oplossing stond er niet bij


Collembolen (springstaarten)

In humusrijke vochtige gronden kunnen kleine vleugelloze springstaarten aan kiemende plantjes vreten. Schade is merkbaar aan de kiemlobben en de jonge stengel. Ze zijn ongeveer 2 mm groot, wit tot grondkleurig afhankelijk van de soort. Collembolen zijn rondspringende beestjes, vandaar de naam springstaarten. Kamerplanten kunnen eveneens aangetast worden. Ze leven van de humusdeeltjes en vernietigen daardoor de bodemstructuur, met eventueel wortelsterfte tot gevolg.


mvg
an
woensdag 14 januari 2009 - 17:32
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat zou best kunnen, maar ik denk, dat ze in de tuin nu niet veel schade doen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Radijs
woensdag 14 januari 2009 - 17:37
an

An

HOI Jo ga het zeker proberen in tuingrond ,want net wat je zegt ik deed het altijd in pot aarde omdat ik dacht dat tuin aarde te scherp was met te veel voeding stoffen.


Hoi Ann ik deed er al niet veel in een bak omdat ik wist dat er dan geen knolletjes kwamen vanwege gebrek aan ruimte.

grtjs An
donderdag 15 januari 2009 - 10:30
JovanDreumel
donderdag 15 januari 2009 - 10:57
an

An

hoi Jo heb je verwijzing naar radijs op wippika gelezen volgens mij doe ik het wel goed ik heb gewoon bijna helemaal geen radijs maar alleen groen totaal geen knol vorming.
gr An
donderdag 15 januari 2009 - 11:44
JovanDreumel

JovanDreumel

Als ik ze in gewone tuingrond zaai komen er altijd knolletjes en zeker niet met stikstof (N) bemesten. Potgrond bevat teveel stikstof. En stikstof dient vooral voor de stengel- en bladvorming.
donderdag 15 januari 2009 - 13:26
an

An

dat kan dan wel kloppenJo.

ik had hele mooie planten maar geen radijs.
zal het ook zeker proberen met tuingrond.
bedankt voor je advies.

gr An
donderdag 15 januari 2009 - 21:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon