menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De serre

Ga naar meest recente reactie

the666bbq

The666bbq

allez het is de moment om de serre vol te scheppen met sneeuw - mijn serre wordt jaarlijks verzet (met wat verzamelde mankracht en een paar borrels achteraf) dus de grond zal het misschien niet zo dringend nodig hebben dan een vaste serre, maar je moet het ijzer smeden terwijl het heet is (of de sneeuw scheppen voor hij gesmolten is)

Hoeveel scheppen jullie erin ? vol is vol ?




u blogt toch ook ? http://the666bbq.blogspot.com
maandag 5 januari 2009 - 11:35
JovanDreumel

JovanDreumel

Waarom schep je de serre vol met sneeuw?
maandag 5 januari 2009 - 13:25
Wimus

Wimus

Dit doen ze voor zouten door te spoelen die in de serregrond zitten

Groetjes Wim
maandag 5 januari 2009 - 13:28
JovanDreumel

JovanDreumel

Maar deze serre wordt ook nog eens verzet. Gaat dat met sneeuw beter dan met water? Sneeuw brengt nooit veel water aan. Het is natuurlijk wel gratis (en veel werk). Maak me het voordeel eens duidelijk om het met sneeuw te doen. Lost zout beter op in koud water? Je maakt de serre grond toch ook heel koud, want voor het smelten is ook nog eens veel warmte nodig heb ik op school geleerd.
maandag 5 januari 2009 - 13:46
Wimus

Wimus

Jovan hier een uitleg die ik gevonden heb op een website:

In een kas kan de zoutconcentratie (=totale concentratie aan mineralen in de grond) na een tijdje te hoog worden. De niet verbruikte mineralen stapelen zich op en tijdens de verdamping van het water uit de grond blijven heel wat mineralen aan het grondoppervlak achter.

In open lucht worden de overtollige zouten tijdens de wintermaanden door regen uitgespoeld.

Je kan voorkomen dat de accumulatie van mineralen te hoog wordt door jaarlijks de kas te spoelen. Dit kan door in meerdere beurten, maar kort na elkaar water te geven. Niet alle situaties lenen zich echter om de grond overvloedig te begieten. Je kan de stijgende trend van de zoutconcentratie alvast wat vertragen door samengestelde organische ipv anorganische meststoffen te gebruiken. Of je kan in plaats van door te spoelen, de bovenste teeltlaag na drie jaar vervangen door verse tuingrond. Twintig cm is voldoende, zouten blijven vooral achter in de bovenste laag. Niet echt haalbaar voor grotere kassen.

Een alternatieve methode die sommige tuinliefhebbers toepassen is het binnenbrengen van sneeuw in de kas. Dit doe je best als de kasgrond (nog) niet vervroren is. De geleidelijk smeltende sneeuw zorgt dan voor een uitspoeling van de grond. Hoe dikker de laag sneeuw hoe beter, een halve meter is niet te veel.


Groetjes Wim!
dinsdag 6 januari 2009 - 07:25
Adrienne

Adrienne

Oeps allez weer wat bij geleerd !!!
Daaaar heb ik nog nooit van gehoord, ik ken ook niemand dat het doet.
Ben benieuwd of dat resultaten geeft.
Laten weten hé
gtjs Adrienne
dinsdag 6 januari 2009 - 09:43
JovanDreumel

JovanDreumel

Wilmus, wat je verteld over zout ophoping in de kassen, dat heb ik de leerlingen ook altijd geleerd. Maar ik heb ze nooit geleerd om dat met de zoutconcentratie in de bodem te verlagen met sneeuw. Ik begreep dat niet en nog bebrijp ik het niet. Je maakt de kasgrond er erg koud mee. Doorspoelen moet op gezette tijden, dat begrijp ik. Ik denk dat het niet alleen veel werk is en dat kun je er voor over hebben als het voordelen oplevert. Maar het opwarmen van de kasgrond in het voorjaar zal toch langer duren als je er veel sneeuw in brengt en het brengt uiteindelijk maar weinig water. Schep een emmer vol met sneeuw en laat het dooien. Er blijft slechts een bodempje water over.
dinsdag 6 januari 2009 - 10:08
Wimus

Wimus

Mischien dat het doordat de sneeuw smelt en het dooiwater de grond in trekt dan de zouten langzamer uitspoelen?


Groetjes Wim
woensdag 14 januari 2009 - 07:36
JovanDreumel

JovanDreumel

Het maakt mij niet uit of het teveel aan zouten snel of langzaam uitspoelen, als ze maar verdwijnen.
woensdag 14 januari 2009 - 14:21
printemps

Printemps

hallo

je kan ook in de winter de bovenste ramen eruit halen
dan valt de sneeuw en regen er zo in zonder moeite

mvg
an
woensdag 14 januari 2009 - 14:40
the666bbq

The666bbq

was deze draad effe uit het oog verloren waarvoor mijn excuses

Zoals ik al aangaf heeft mijn loodzware serre die we desalniettemin met vier (minimum) jaarlijks verplaatsen deze 'behandeling' niet nodig. Maar het is een oud gebruik waar ik (de oude garde) veel over hoorde vertellen en nu er eens sneeuw was wilde ik het zelf ook eens proberen.

De opzet is inderdaad dat de zouten in de bodem worden opgelost in het water en uitspoelen, in open lucht gebeurd dit continu. In die zin zal mijn serregrond waarschijnlijk iets meer zouten bevatten dan errond maar dit overschot stapelt zich niet jaarlijks op aangezien de serre mee roteert.

Sneeuw heeft inderdaad weinig water, daarom voeren de oude heren die zweren bij deze techniek waarschijnlijk meer sneeuw binnen dan u en ik, en ze slaan heb bovendien plat zodat er geen halve meter hoeft te liggen. Maar sneeuw blijft gratis, en makkelijker te hanteren dan water van de pomp. Een van de voordelen van de sneeuw is net dat het trager uitspoelt dan gieten van putwater, tenzij je gaat beregenen in de serre maar dan is het ook weer niet gratis (en niet zo 'groen')

Dat sneeuw koud is, en de grond afkoelt lijkt me verwaarloosbaar in januari, de sneeuw zal zeker weg zijn tegen de tijd dat de serre kan opwarmen (in de serre is het doorgaans warmer dan erbuiten, erbuiten kan hij gemakkelijker blijven liggen maar de laatste keer ik buiten keek was alle sneeuw weg maar toch de grond nog behoorlijk koud). Als je een vroege vogel in de serre bent dan moet je dit misschien zelf evalueren maar ik gebruik mijn serre bijna uitsluitend voor de warmteminnende planten) dus ik heb nog wel wat tijd om de grond te laten opwarmen.

Ik ken de volumes niet die nodig zijn om optimaal effect te hebben van de spoeling, maar het zal zeker geen kwaad kunnen, als er iets is dat de serre grond veel minder krijgt dan de rest van de planeet dan is het water.
Ik heb veel respect voor de oude tuinmannen die mij hun kneepjes willen leren. Gelukkig is er maar één echte tuinwet : niks moet


Peter




u blogt toch ook ? http://the666bbq.blogspot.com
vrijdag 30 januari 2009 - 14:22
Boerke

Boerke

Ik was op zoek naar een topic over serres en ik kwam hier terecht. Dit is al een oudje maar heb het toch met grote aandacht gelezen. Ik moet zeggen dat ik het ook doe; sneeuw in de serre werpen. Al jaren. Mij heeft dat iemand aanbevolen die in de Nat.Plantentuin van Meise werkte. Is nu op pensioen.
Het heeft twee goede redenen volgens hem. Het eerste is hier al aangehaald;doorspoelen van het zoutgehalte. De sneeuw smelt rustig en sijpelt de grond door.
En het tweede is het stikstofgehalte. In sneeuw is die hoger dan in regen. Sneeuw is regen dat in de bovenlucht gevormd wordt . Bij het bevriezen gaat de sneeuwvlok enkele keren op en neer en hierdoor wordt er ondertussen meer stikstof opgenomen. Hij gaf mij hier over een voorbeeld om het aan te tonen.
Zijn voorbeeld. Wat doe je met de sneeuw op de paden? Je kuist het op en werpt het meestal juist ernaast. Bij ons is dit voor een groot stuk op de gazon. Je moet uw gazon eens in het oog houden. Waar groeit die het meest? Ja, op de zijkanten waar je in de winter de sneeuw gesmeten hebt. En het gesmolten water van het pad loopt ook nog eens op dat deel.Dus... Als ik nu mijn paden opkuis (als het gesneeuwd heeft)gaat daarvan een deel in de serre. En het helpt echt.
dinsdag 8 augustus 2017 - 14:15
Patrikc

Patrikc

Boerke toch, sorry maar waarom je een topic van 8 jaar oud moet actualiseren met dergelijke onzin dat ontgaat me.

De stikstof uit de lucht is onbruikbaar voor planten, jammer want anders moesten we niet meer bemesten, lucht bevat namelijk 78% stikstof (N2).
Die distikstof is dan ook nog eens slecht oplosbaar in water. De lucht met de stikstof die in sneeuw zit gaat bij het smelten gewoon terug de lucht in.

Het gras naast uw pad groeit sneller omdat het extra water krijgt: het regenwater dat van het pad afloopt.

Uw uitleg is wat ver gezocht en een broodje aap.
dinsdag 8 augustus 2017 - 15:08
Boerke

Boerke

@Patrifc;Dank U,voor uw mooie reactie.
Ik heb er baat bij en geloof er dus in. Ik zie mijn resultaten in de serre t.o.v. de tijd voorheen. Dit jaar was het minder en hoe komt dat?? Voorbije winter geen sneeuw gezien. Toeval??
Wat voor u onzin is kan voor een ander zinvol zijn. Wat voor mij onzin (vb.Bio ) is kan voor een ander zinvol zijn. Maar ik laat hen in hun geloof en boor het niet de grond in.
Ik bewerk onze tuin al meer dan 30 jaar en zit op deze forum al van 2006. Ik kan tegen een stootje en heb hier al veel geleerd dus onthou ik ook enkele details van uw reactie.Zeker uw spreuken.
dinsdag 8 augustus 2017 - 17:35
Patrikc

Patrikc

Laten we maar niet over geloof hebben maar over correcte tuininfo: sneeuw bevat geen stikstofbemesting.
dinsdag 8 augustus 2017 - 18:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon