menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte aanslag op tomatenbladeren

Ga naar meest recente reactie

annd6

Annd6

Op één dag tijd hebben twee planten naast elkaar een witte aanslag op de bladeren. Ik heb de serre tweemaal moeten sluiten voor de regen maar dat kan het toch niet zijn?
Het lijkt wel een beetje op schimmel.
Weet iemand wat het is en wat ik eraan kan doen?
Ann
donderdag 24 augustus 2006 - 21:18
Tomateboer

Tomateboer

Dat is waarschijnlijk de witziekte.
Ik zou nog niet verschieten dat het van dat zou zijn.
Als je de serre sluit dan komt al het vocht binnenin.
En komt er dauw op de bladeren,...danmoet je al niet meer ver zoeken.
Ik zou de aangetaste bladeren verwijderen en alles goed in de gaten houden en zoveel mogelijk ventileren in de serre.
Zelfs de serre open laten wanneer het regent,kan geen kwaad
grt
donderdag 24 augustus 2006 - 21:32
annd6

Annd6

Dorie, dan blijven er haast geen bladeren over denk ik, gaan de andere die ook in de serre staan erook aan moeten geloven? Wordt dat veroorzaakt door een beestje of iets anders?
en zo snel!
Ann
donderdag 24 augustus 2006 - 21:35
annd6

Annd6

Dan ga ik nu eerst knippen, mogen die bladeren in de compostbak?
donderdag 24 augustus 2006 - 21:37
Tomateboer

Tomateboer

Neen absoluut niet in de compost.
Het is en blijft een schimmel.
Ik zou morgen zeker de bladeren knippen want dat gaat zich razend vlug verspreiden,het zou me zelfs niet verwonderen dat er morgen al terug symptomen zouden vormen.
Maar kan je eerst niet even een foto plaatsen?
grt
donderdag 24 augustus 2006 - 21:40
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Ik heb ze nu al af gaan knippen met een pillamp, het waren ook meer planten dan twee.Ze zien er nu maar raar uit, haast alleen nog eenstam . Heeft dat effect op de tomaten? Er hangen nog een hoop mooie green bell peppers, ik zou het erg vinden als ik die kwijt was. Sommige andere kan ik eventueel al nemen, doe ik dat het beste of wacht ik nog wat?
Foto, ja ik weet het maar die camera was niet van mij en die is terug naar mijn broer.
Ann
donderdag 24 augustus 2006 - 21:50
annd6

Annd6

Nog een vraag: gaat dat over gaan naar mijn andere tomaten? Ik heb drie kleine serrekes ...wacht misschien heb ik in die week dat ik die camera had een totaal foto gemaakt en (hopelijk) opgeslagen.
donderdag 24 augustus 2006 - 22:15
Tomateboer

Tekst aangepast

Tomateboer

Normaal gezien slaat dat ook over op de tomaten.
Ik zou nu nog niet panikeren,...
hier even een info van Luc Dedeene null http://www.plantaardig.com
Witziekte is een gekend probleem bij komkommerachtigen(kan ook bij tomaten). Vooral in een later stadium kan deze schimmelziekte sterk uitbreiden. Zorg er in ieder geval voor dat de planten niet in de tocht staan. Wat zwavelpoeder uitstrooien is een goede preventieve maatregel. Zie je dan toch wat ronde, witte vlekjes op de bovenkant van de bladeren en is de plant eigenlijk nog te jong om op te geven dan kan je een fungicide gebruiken. In tuincentra is er altijd wel een witziektemiddel beschikbaar. Enige voorwaarde voor een goede werking is dat je dit product gebruikt onmiddellijk nadat je de ziekte opmerkt.

grt
donderdag 24 augustus 2006 - 22:16
Tomateboer

Tomateboer

Zoals hier geschreven staat kan je fungiciden gebruiken maar dan zit je weer met een serieuse wachttijd om uw tomaten te eten he
grt
donderdag 24 augustus 2006 - 22:17
annd6

Annd6

Nee dat is geen optie, denk ik ze zijn volop aan 't rijpen en , écht geen gif in mijn tuin, liefst. Kan ik ook bazalt lavameel gebruiken dat heb ik?
Wacht ik zoek foto van tuin.
donderdag 24 augustus 2006 - 22:20
Tomateboer

Tomateboer

Ja,...ik probeer ook zo weinig mogelijk te sproeien voor dergelijke dingen.
Enkel sproei ik voor de Phytofthora.
grt
donderdag 24 augustus 2006 - 22:23
annd6

Annd6

[afbeelding verwijderd niet-https]
Het is in die groene serre. Daarvoor staan ook tomaten, er is een padje tussen. Die witte serre staat ook vol en dan heb ik er nog één een eindje eraf en dan staan er ook nog in open lucht in potten.
Dan ga ik de tomaten die kunnen geplukt worden plukken. Dat bazalt meel heeft dat nut? Toen ik de bladeren wegknipte was er veel wit stof dat rondvloog, zou ik een beetje de planten natmaken om het te doen, tja op de grond te laten vallen zodat het niet verder dwarrelt?
donderdag 24 augustus 2006 - 22:28
andre

Andre

Probeer eens met spuitzwavel
donderdag 24 augustus 2006 - 22:28
Tomateboer

Tomateboer

Ja inderdaad Andre,
vergeten,...spuitzwavel doet het goed.
Ann,zeer gezellig moestuintje
grt
donderdag 24 augustus 2006 - 22:30
annd6

Annd6

Je zegt dat ze niet in de tocht mogen staan zie je die schutting? Daarachter is een groot patattenveld en de wind heeft vrij spel. Ondanks die schuttinghebben we hier best "tocht"
donderdag 24 augustus 2006 - 22:32
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Nu weet ik nog altijd niet of bazalt meel kan helpen dan haal ik morgen zwavel en doe iknu op de andere planten bazalt, wat denken jullie?
Is meeldauw hetzelfde? Daar heb ik iets biologisch voor
donderdag 24 augustus 2006 - 22:34
Tomateboer

Tomateboer

Ik ken dat niet
grt
donderdag 24 augustus 2006 - 22:39
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Dat had iemand me aangeraden als preventief middel tegen een hoop zaken ,ik zou moeten gaan zoeken wat allemaal. Ik deed dat in begin, dat strooien op de planten preventief. Ik denk dat ik wat te gerust was en ik ben ermee gestopt omdat het toch niet zo mooi is al dat poeder op die planten en als je er dan tussen loopt...het is al erg met het stuifmeel. Enfin, ik heb nu net alle planten gedaan die er dicht bij staan. Nu is het duimen zeker?
Trouwens bedankt voor het compliment over mijn moestuintje, klein maar dapper hé. Daarvoor ligt mijn kruidentuintje
Ann
donderdag 24 augustus 2006 - 22:55
florentina

Florentina

Ann,

Je hebt een heel origineel en gezellig tuintje. Je slaagt er wel in om op een kleine oppervlakte
veel en diverse planten te hebben. Die serres lijken functioneel . Haal je de plastic weg tijdens de
winter of overwinter je daarin een aantal planten ?

florentina
donderdag 24 augustus 2006 - 23:25
Tomateboer

Tomateboer

Jazeker,....klein,er zijn men,sen die minder hebben hoor
Echt heel gezellig,...grt
donderdag 24 augustus 2006 - 23:28
annd6

Annd6

[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
Als jullie mijn tuintje zo mooi vinden laatik de andere kant ook maar zien. We hebbenhem zelf ingericht, begonnen van nul. Ik wou een kruiden en moestuin en gras en mijn man wou een verhoogd terras, een vijvertje en een rotstuin en het is allemaal gelukt om het erin te passen! Het is klein maar we zijn er trots op. Volgend jaar hoop ik die goude regen tot aan de carpoort te kunnen leiden en waar het moestuintje is hoop ik ooit een mooie houten serre te zetten maar daar moeten we nog even voor sparen .
Ja Florentina het is wel de bedoeling om die serretjes in de winter weg te nemen, misschien zet ik volgend jaar een grote plastieke in afwachting van de houten. Ik heb er nog een staan maar die zie je niet op foto en dan krijg ik nog niet al mijn tomatenplanten erin

Angelo, als 't goed gaat heb ik straks de camera van mijn broer weer dan trek ik een foto van die bladeren.
Ann
vrijdag 25 augustus 2006 - 12:05
Tomateboer

Tomateboer

ok, en mooie tuin
grt
vrijdag 25 augustus 2006 - 12:18
Plantaardig_Groenteninfo

Plantaardig_Groenteninfo


Is meeldauw hetzelfde? Daar heb ik iets biologisch voor

De zogenaamde echte meeldauw wordt ook witziekte genoemd, jawel.
Er is ook valse meeldauw, maar dan zit het pluis aan de onderkant van de bladeren.
De meeste middelen tegen echte meeldauw en ook zwavel werken vooral preventief.
vrijdag 25 augustus 2006 - 13:28
annd6

Annd6

Ik weet het
Het heeft dus weinig nut.
Vandaag zie ik toch niet veel nieuwe plekken maar je ziet het niet zo goed door het lavameel, dus ik heb nog hoop. Heb er al aan gedacht om de aangetaste planten op te geven en te verwijderen om zo te rest te vrijwaren. Is dat misschien een idee?
Wat gebeurt er eigenlijk met de tomaten als die aangetast geraken?
Ann
vrijdag 25 augustus 2006 - 13:33
Plantaardig_Groenteninfo

Tekst aangepast

Plantaardig_Groenteninfo

Ann, kijk eens of de symptomen lijken op deze foto's?

tik bij Google Afbeeldingen in : "powdery mildew tomatoes", dan zie je daar foto's van echte meeldauw.

dan is het echte meeldauw
En kijk eens naar de foto's in dit artikel (ergens halfweg het artikel het zijn de foto's van bladvlekkenziekte)

http://home.scarlet.be/groenteninfo/tomaat_plaag_bladvlekkenziekte.htm
lijken ze daarop, dan is het valse meeldauw of bladvlekkenziekte
vrijdag 25 augustus 2006 - 13:35
annd6

Annd6

Die foto's zie ik niet
dat artikel ga ik nu bekijken
vrijdag 25 augustus 2006 - 13:36
annd6

Annd6

Je maakt me er wel niet vrolijker door! Die foto's in dat artikel dat is het niet maar ik zie dat wel bij een andere plant. Ik dacht dat dat gewoon was, allé de bladeren worden nu allemaal wat slechter en verslensen toch?
vrijdag 25 augustus 2006 - 13:44
Plantaardig_Groenteninfo

Tekst aangepast

Plantaardig_Groenteninfo


Wat gebeurt er eigenlijk met de tomaten als die aangetast geraken?
Ann

Tomaten zullen niet aangetast worden, noch door bladvlekkenziekten, noch door echte meeldauw.
(Bij aardappelplaag gebeurt dat wel)
Als ze natuurlijk nog moeten groeien zal dat moeilijker gaan wegens te weinig blad. De volgroeide zullen rijpen.
Zeer goed luchten is nu de boodschap, zeker voro de bladvlekkenziekte. Met dit beetje zon van nu, de boel goed laten opdrogen. En zoals Angelo al zei, ook 's nachts niet sluiten.
Ik denk in uw geval dat je nu moet ervoor gaan om de vruchten die vogroeid zijn te laten afrijpen. Ik zou niet echt hopen op nog bijkomende productie.
Hopen op beter weer....
vrijdag 25 augustus 2006 - 13:48
annd6

Annd6

Bedankt voor al de goeie raad, dan ga ik toch nog zwavel kopen voor in de ander serrekes en hopen dat die gezond blijven. Ik ga dan ook best dat zijwandje aan die witte serre wegnemen dan kan er meer lucht door.
Dan duimen dat het meevalt.
Bedankt Luc
Ann
vrijdag 25 augustus 2006 - 13:54
Plantaardig_Groenteninfo

Plantaardig_Groenteninfo

Ann,
heb je ook echte meeldauw gezien denk je?
kijk eens in Google
tik bij Google-Afbeeldingen in : "powdery mildew tomatoes", dan zie je daar foto's van echte meeldauw.
wat denk je?
vrijdag 25 augustus 2006 - 14:03
annd6

Annd6

Ik ga kijken, misschien heb ik straks terug een camera dan neem ik zeker foto's maar de bladeren zijn aan 't verslappen wel want ik heb ze eraf gehaald
vrijdag 25 augustus 2006 - 14:07
annd6

Annd6

Ik vind die foto's niet erg duidelijk maar ja volgens mij is het dat.
Je ziet het het duidelijkst op deze twee sites:
http:/edis.ifas.ufl.edu/PP109
http:/uric.ucdavis.edu/veginfo/commodity/tomato/powdery mildew
vrijdag 25 augustus 2006 - 14:17
annd6

Annd6

Zoals beloofd de foto's, ik had er betere maar die zitten bij Adobe en het lukt me niet om ze dan naar hier te krijgen, sorry. Dit zou dan die witziekte zijn denk ik, sommige bladeren zaten echt helemaal onder het witgrijze poeder of hoe noem je zoiets? [afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 25 augustus 2006 - 21:58
annd6

Annd6

[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
Deze heb ik ook bij een aantal planten, toch een verschil niet? Is dat ook niet goed?
Ik hoop dat het niet verder gaat
Ann
vrijdag 25 augustus 2006 - 22:04
Plantaardig_Groenteninfo

Tekst aangepast

Plantaardig_Groenteninfo

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hoi,
Even het licht aangestoken op de foto , en dat is inderdaad echte meeldauw! Duidelijk poederachtig pluis op de bladeren aan de bovenkant
Tweede foto, is vergeling van het blad door ouderdom, zon, water, versleten zeg maar. Waarschijnlijk aan de onderkant van de bladeren? Niet erg meer nu.
Derde foto is magnesiumgebrek, niet erg als het maar op de onderste bladeren is. Is zelfs een beetje normaal naar het einde van de teelt toe.
Foto's dat is altijd makkelijker....
vrijdag 25 augustus 2006 - 22:40
annd6

Annd6

Dankjewel, oef dan dacht ik toch juist bij die twee laatste.
Ik heb van die meeldauw betere foto's met daglicht maar ik krijg ze er voorlopig niet af! Ik ben er ingeslaagd om heel mijn fotobestand door te mailen! Dat was niet de bedoeling! Gelukkig wel naar mezelf maar daar krijg ik ze er ook niet af.
Ik blijf proberen
Ann
vrijdag 25 augustus 2006 - 22:55
annd6

Annd6

Luc, Ik denk dat ik heel veel chance heb want voorlopig komt die meeldauw niet meer terug!Die zwavel heb ik helaas niet meer gevonden, bij Aveve zeiden ze dat ze dat vroeger wel hadden maar nu niet meer. Dus ik doe maar voort met bazalt-lavameel.
Dit weekend heeft een vriend die foto's kunnen "loskrijgen" dus stuur ik je die betere zoals beloofd.
Bedankt nog eens voor al de uitleg en de goede raad.
Groeten Ann [afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 28 augustus 2006 - 10:55
Plantaardig_Groenteninfo

Plantaardig_Groenteninfo

Ann,
Nog veel succes met de tomaten, ook al zit het weer niet echt mee!
En heb je nog vragen/foto's, geen probleem!
maandag 28 augustus 2006 - 23:58
annd6

Annd6

Luc,
Ik heb nog een vraag
Mijn tomatillo's zijn nog niet rijp en de laatste dagen worden de bladeren geel zoals wel meer gebeurd op het einde van het seizoen maar nu vind ik het bij die tomatillo's wel snel. Ik heb op het net een tweedehandstoestelletje op de kop kunnen tikken, dus nu kan ik onbeperkt foto's trekken maar ik moet het toestel nog wel wat leren kennen!
Foto volgt
Ann
dinsdag 29 augustus 2006 - 12:00
annd6

Annd6

Kan ik wat meststof of kalk bijgeven?
Ze staan in potten [afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 29 augustus 2006 - 12:04
Plantaardig_Groenteninfo

Plantaardig_Groenteninfo

Ann,
foto is alvast goed geslaagd
vergeling is voedingsgebrek door
- Te nat in de pot? Misschien is dit zo, misschien niet.
- De groei van de plant valt stil door het barslechte weer: - te koud, te nat, te vochtig.

Om de plant weer wat op gang te krijgen (als het weer een beetje mee wil) is het goed om een meststof rijk aan stikstof te gebruiken. bijvoorbeeld een vloeibare meststof voor bladplanten.
(Let wel : in normale omstandigheid is het natuurlijk beter een vloeibare meststof voor bloeiende planten)
Of je kan wat bloedmeel geven om de plant weer te doen herleven, werkt ook snel, ook veel stikstof
Je kan ook meststoffen oplossen. Maar misschien heb je toch van die kamerplantenmeststof ter beschikking.
Misschien heb je andere meststoffen staan, laat eens weten welke, dan zien we welke en hoeveel je ervan kan gebruiken.
dinsdag 29 augustus 2006 - 20:42
annd6

Annd6

Hallo Luc,
Kamerplantenmeststof? Ik dacht dat dat niet geschikt was voor groenten?
Wat ik in huis heb is het volgende:
fossiele zeewierkalk
bazalt-lavameel (mag verstoven worden op de planten wekelijks)
Tuinkali-tuinpotas
bij deze drie vind ik geen stikstof
ik heb ook nog Osmo bio tomatenmest daar staat op dat er 5% stikstof inzit en 45% organische stof afkomstig van bloedmeel,verenmeel, cacaodoppen en gedroogde organische zeewieren.
Kamerplantenmeststof heb ik niet.

Te nat in pot, kan maar er staan geen schotels meer onder de potten dus het overtollige water kan weg maar ja met die constante regen...

Ik kan ze wel in de veranda zetten, dan staan ze iets warmer en beschut maar krijgen ze wel minder zon...maar die is zowiezo nauwelijks te bespeuren.

die biotomatenmest lost op in water, de kalk ook, lavameel is poeder en tuinkali lost niet goed op maar kan ik misschien wel in de grond inwerken.

Alvast bedankt voor de hulp!
Ann
dinsdag 29 augustus 2006 - 21:20
Plantaardig_Groenteninfo

Plantaardig_Groenteninfo

Of dat het nu meststof is voor die of die plant, het heeft enkel en alleen met de samenstelling te maken. Dus ook kamerplantenmeststof kan voor groenten in pot, als de formule N-P-K maar een beetje aan de voorwaarden voldoet, maar dit zou ons hier wat te ver leiden.

Die tomatenmest kan je gebruiken. Maar zal eigenlijk voor deze specifieke situatie, waar de plant snel weer er bovenop moet geholpen worden een beetje traag werken.
Beter zou nog zijn voor één keer wat zuiver bloedmeel of vloeibare meststof geven, maar als je dat moet kopen enkel daarvoor....
Ik denk dat je inderdaad de plant (tijdelijk) wat binnen zet met het huidige weer, om dan bij weersverbetering weer in de zon te zetten.
Hopelijk ben je wat met dit antwoord

groeten,
Luc
woensdag 30 augustus 2006 - 00:02
annd6

Annd6

Bij kamerplantenmest denk ik meteen aan iets dat niet past bij iets dat je eet en aangezien we over tomatenplanten praten...
Dat bloedmeel, ja het is misschien wat gek maar het zijn toch een achtal planten en ik wil heel graag dat ze volgroeien dus, gek of niet, ik ga toch proberen dat in huis te halen morgen als dat het beste is.
Volgend jaar kan ik de overschot vast gebruiken!
hoeveel geef ik dan best per pot en los ik het op in water of doe ik het anders?
Morgen: eerste werk: verhuis van de potten in kwestie!
Bedankt!
Ann
woensdag 30 augustus 2006 - 00:17
Tomateboer

Tomateboer

Toch goed dat we hier iemand proffecioneel hebben die daar wat van kent he?
grt
woensdag 30 augustus 2006 - 11:42
annd6

Annd6

Ja dat is een groot voordeel! Ik maak er dankbaar gebruik van.

Kan je Rita eens vragen of ze mijn mailadres heeft toegehad want ze had me iets gestuurd via het forum maar ik heb het niet aangekregen.
Ann
woensdag 30 augustus 2006 - 11:58
Plantaardig_Groenteninfo

Plantaardig_Groenteninfo

Ah,
ik dacht dat het maar één pot was. Bloedmeel ruikt wel een beetje. Vloeibare meststof niet, 't is maar dat je het weet.
Hoe groot zijn de potten ( zo ongeveer hoeveel liter kan er in?)
woensdag 30 augustus 2006 - 12:05
annd6

Annd6

Oei, onze veranda grenst aan onze slaapkamer en dat raam staat altijd open, dat wordt lachen
Het zijn potten van vijf liter, iemand had me gezegd dat dat voldoende is maar ik zou volgend jaar toch wat grotere willen nemen, denk ik.
Het zijn er zes en geen acht maar dat is toch ook de moeite om er iets extra voor te doen vind ik.
Ze staan nu in de veranda en nu schijnt hier de zon!
Ann
woensdag 30 augustus 2006 - 12:15
Plantaardig_Groenteninfo

Tekst aangepast

Plantaardig_Groenteninfo

Dat zijn kleine potjes ja, na al die weken zal de voeding wel uitgeput zijn....
Geef dus eerst maar een tweetal koffielepels met een torentje per pot van dat bloedmeel, openstrooien over de grond en lichtjes inwerken en water geven indien mogelijk.
Maar... bloedmeel bevat alleen stikstof, alleen goed om alles snel op gang te krijgen dus.
Ik zou dan ook verder wekelijks bemesten met een vloeibare meststof voor bloeiende kamerplanten. (je weet wel, volgens de gebruiksaanwijzing), alleen dan worden de planten ook voorzien van kalium en fosfor. Mag je nu al doen, samen met de bloedmeeltoepassing.
Ik had er eerder niet aan gedacht dat het kleine potjes zijn en dat er waarschijnlijk nog niet bijbemest is dit seizoen. Dus volstaat bloedmeel alleen niet voor de rest van de groeiperiode.
groeten,
Luc

woensdag 30 augustus 2006 - 12:42
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Heb je dat ook in biologische vorm, die kamerplantenvoeding?Kan ik die tuinkali(poeder), dat is toch kalium, dan niet gebruiken samen met die meststof(bio osmo) daar zit 4% fosfor in en ook kalium.
Of is het toch belangrijker om de snelle oplossing te nemen?
Ik heb wel bijgemest hoor maar dat is al even geleden, op die dozen staanenkel termijnen om bij te mesten in volle grond, niet in potten, dus het was wat gokken voor mij. Misschien had ik het wat vaker moeten doen...
Ann
woensdag 30 augustus 2006 - 12:53
annd6

Annd6

Deze heb ik vanmorgen gevonden maar hier weet ik wel zeker dat het een muisje was. In een omgekeerde fles (voor water te geven) in de grond zaten twee hele kleine spitsmuisjes. [afbeelding verwijderd niet-https]Ann
woensdag 30 augustus 2006 - 16:48
Plantaardig_Groenteninfo

Plantaardig_Groenteninfo

Blij dat het probleem van de gaatjes nu ook opgelost is en geliquideeerd ook, waarvoor die fles allemaal niet goed is...
Oh ja, dat was ik al vergeten, je hebt nog van die tomatenmest staan ook. Dat kan ook hoor, eventueel eerst in water doen vooraleer je toedient, oplossen zal het wel niet helemaal doen, maar het zal wat sneller ter beschikking zijn van de wortels....
Maar inderdaad zoals je zegt het was beter geweest regelmatig wat te blijven bijbemesten, dan zouden we nu de planten geen super intensieve zorgen moeten toedienen
Maar goed, ze beloven beterschap met het weer en samen met wat meststof zal de groei nog wel een (laatste) keer op gang trekken.

woensdag 30 augustus 2006 - 19:27
annd6

Annd6

Te laat, ik heb ze allebei al gekocht, het bloedmeel is gegeven. Het erin werken ging wel niet echt, ik heb er zand bovenop gedaan. Nu die kamerplantenmeststof, die moet al lang in de winkel gestaan hebben want er staat op voor gebruiksaanwijzing zie binnenkant etiket en
woensdag 30 augustus 2006 - 19:41
annd6

Annd6

dat plakt helemaal aan elkaar dus ik zie niets. Terug naar de osmo bio meststof dan? Die lost redelijk goed op in water , ik heb dat al eens gedaan. Hoeveel doe ik in een gieter van 5 liter? Ik nam anders altijd zo'n twee handen vol.?
woensdag 30 augustus 2006 - 19:43
annd6

Annd6

Ja ik doe het in stukjes hé mijn bericht, ik was daarnet weer alles kwijt, vandaar.
Dat vorige gaatje in die green bell pepper lijkt me toch nog altijd door een slak of iets gedaan hoor want anders had die muis vleugels moeten hebben. Die hing hoog. De tweede lag op de grond en je ziet er meer bijtrandjes precies.
Ann
woensdag 30 augustus 2006 - 19:46
Plantaardig_Groenteninfo

Plantaardig_Groenteninfo

Wel, je zou ervan verschieten hoe behendig die muisjes zijn...
Hangt ervan hoeveel water je dan geeft hé, maar voor een pot van vijf liter zou ik zorgen dat ze nu ook twee koffielepels van die tomatenmeststof krijgen.
Kamerplantenmeststof is meestal 5 ml per liter water, maar niet samen met die tomatenmeststof.
Eventueel wekelijks afwisselen.
Succes met de bemesting
woensdag 30 augustus 2006 - 19:54
annd6

Annd6

Dan ga ik het inderdaad met minder water doen want ze zijn nog wat aan de natte kant door het buiten staan. Het zal Speedy Gonzales geweest zijn
Ik laat je wel weten hoe het loopt met de planten! Nog eens heel hard bedankt
Ann
woensdag 30 augustus 2006 - 20:00
annd6

Annd6

Luc,
de meeldauw heeft nog maar eens toegeslagen, nu staan er juist nog stokken in de serre met tomaten er aan. Allemaal niet zo erg maar ik heb nog twee soorten die nog in het begin staan, ik bedoel er hangen al tomaten aan maar ze zijn nog niet volgroeid. Ik heb ze dan toch maar behandeld, preventief, met een middel van ecostyle. Normaal zou ik ze morgen pas terug extra meststoffen geven maar ben geneigd om het nu al te doen, de bladeren blijven vergelen, al wordt het wel wat minder. Vorige week had ik tomatenmeststof gebruikt, deze week zou ik de kamerplantenmeststof gebruiken, zoals je me had aangeraden. Ik hoop echt dat ik ze nog goed kan houden, ik wil erg graag zaad winnen en ze zijn gewoon te mooi om ze niet alle kansen te geven.
Ik laat een kiekje zien.
Ann
dinsdag 5 september 2006 - 12:02
annd6

Annd6

[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
Als je goed kijkt zie je het tomaatje in het lampionnetje zitten.
Ze staan nu binnen omdat het hier vannacht maar 8 graden was.
Ze zijn wel mooi hé.
Ann
dinsdag 5 september 2006 - 12:14
Plantaardig_Groenteninfo

Tekst aangepast

Plantaardig_Groenteninfo

Oei, dat was wel een beetje te verwachten van die echte meeldauw. Het verwonderde mij eigenlijk al dat die weg was. Echte meeldauw kan zeer snel uitbreiden!
donderdag 7 september 2006 - 20:28
annd6

Annd6

Ik heb de tomatillo's al tweemaal behandeld met dat produkt van ecostyle, zou ik ,als het zich voortzet iets straffer moeten nemen? Is er iets biologisch dat sterker is?
Ann
donderdag 7 september 2006 - 20:46
Plantaardig_Groenteninfo

Plantaardig_Groenteninfo

Ann,hebben die tomatillo's dan ook al echte meeldauw?
donderdag 7 september 2006 - 21:16
annd6

Annd6

Tja, nie zo duidelijk dan die andere maar ik zag toch precies die sporen.
Nu ga je weer een foto vragen zeker
wacht, ik pak er éne naar de keuken daar heb ik genoeg licht.
Ann
donderdag 7 september 2006 - 21:21
annd6

Annd6

Ja nu begin ik zelf weer te twijfelen, hetgeen je nu ziet is precies vlekken van dat lavameel, ik vind geen duidelijkere sporen, er is ook weinig licht in de veranda.
Daarstraks zag ik echt witte vlekken, deze zijn meer grijs. Er komt nog ne foto [afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 7 september 2006 - 21:42
annd6

Annd6

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 7 september 2006 - 21:43
annd6

Annd6

Gek, dit is precies anders, wat denk jij? Nochthans was het vanmorgen echt precies meeldauw. Kan het zijn dat door er op te spuiten dat dat zo rap verdwijnt? Misschien moet ik morgen in daglicht nog eens kijken
Ann
donderdag 7 september 2006 - 21:46
Plantaardig_Groenteninfo

Tekst aangepast

Plantaardig_Groenteninfo

Toch makkelijk die foto's (of had ik dat al gezegd )
Inderdaad, geen sporen van echte meeldauw hier

De gele vlekjes op de laatste foto lijken in de verte wel op bladvlekkenziekte (zie begin van dit topic, bij de tomaten) maar ik denk het eigenlijk niet omdat het te kleine vlekjes zijn.

De foto's geven mij de indruk dat hier niets ernstigs aan de hand is....

Maar hou in de gaten of je schimmelpluis ziet,
hetzij wit aan de bovenkant : echte meeldauw
hetzij grijsbruin aan de onderkant : bladvlekkenziekte (of bij tomaten ook aardappelplaag)

donderdag 7 september 2006 - 21:53
annd6

Annd6

pfffff, we halen weer opgelucht adem. Ik had er eentje afgestoten, gisteren,zonde maar zo mooi! Er zat al best een grote vrucht in en ze plakte aan de buitenkant. Het leuke is : de groene tomatillo die maar niets deed buiten bloemetjes maken heeft nu ook lampionnetjes!
Ik hou je op de hoogte!
Bedankt hé, voor alweer zoveel goed advies! Tof
Ann
donderdag 7 september 2006 - 22:07
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Luc,
weer te vroeg gejuigd, nu heb ik naast één serre phythoftora infens (ik wou de vraag met foto op het forum zette maar onder de topic "onvoorziene tomatenstruik" hadden ze het erover en Angelo zegt dat het die plaag is)
Er stonden drie planten naast die (open) serre, ze hebben het alledrie, degene die het dichtst bij de serre stond heb ik uitgedaan in de hoop dat door de afstand die er nu is het niet voortgaat. Ik heb alle slechte tomaten eraf gehaald. Ik hoop dat dat voldoende is.
Ik denk dat ik de tomatillo's en litchies maar definitief binnen laat niet? Ik dacht ze anders morgen, (vannacht was het nog redelijk koud zeiden ze) terug buiten te plaatsen.
Het wordt weer spannend
Ann
vrijdag 8 september 2006 - 15:40
Plantaardig_Groenteninfo

Plantaardig_Groenteninfo

Dag Ann,

Het weer is nu toch goed, ze moesten binnen omwille van de regen. Maar met dit goede weer mogen ze gerust buiten staan. Als het midden volgende week gaat regenen, zet ze dan terug binnen. Er is met dit weer niet direct gevaar voor schimmelinfecties.
Als ze in die Veranda voldoende zon hebben en als het daar overdag warmer is dan buiten, dan mogen ze daar blijven staan. Maar zolang het weer goed is mogen ze gerust buiten.
zaterdag 9 september 2006 - 00:43
annd6

Annd6

Ze staan buiten. Ik dacht dat er misschien meer risico was dat die ziekte zou doorgaan als ze buiten stonden.
Ze hebben genoten van het zonnetje vandaag, woensdag krijgen ze weer meststof.
Ik ben benieuwd hoe ze smaken maar ik geniet nu al van de planten op zich.
Ann
zondag 10 september 2006 - 21:40
Plantaardig_Groenteninfo

Plantaardig_Groenteninfo

Met dit weer moet er toch nog een laatste opflakkering van de plantjes komen.....
maandag 11 september 2006 - 21:26
annd6

Annd6

Spijtig dat het maar tot donderdag duurt, dat goede weer.
Ann
maandag 11 september 2006 - 22:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon