menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gebruiken van gier in de groentetuin

Ga naar meest recente reactie

bartvds

Bartvds

Beste mensen,

Ik heb enkele weken geleden een vat gevuld met brandnetels, kattestaarten en smeerwortel en er water bijgedaan. Ik denk dat dat de basisingrediënten zijn om gier te maken wat versterkend zou
zijn voor in de groentetuin?! Nu is mijn vraag de volgende: klopt het dat ik nu 1 liter gier moet verdunnen in 10 liter water? En is dat normaal dat dat nog altijd verschrikkelijk stinkt? Hoe dikwijls moet of mag ik dat gebruiken op mijn groenten? Iemand ervaring mee of nuttige tips?
woensdag 13 augustus 2008 - 19:20
Rita1960

Rita1960

Hoi Bart,

Volgens mij heb jij een heksenbrouwsel gemaakt
Normaal gebruik ik alleen of brandnetelgier tegen de bladluizen of heermoes. en dan gebruik ik het na een dag of twee laten staan. Kattenstaarten komen mij niet bekend voor of het moet al het heermoes (paardenstaart) zijn.
Waar wil je trouwens het gier voor gebruiken? Als het voor bemesting is dan zul je het idd goed moeten verdunnen. En ja.. het blijft stinken. Gooi het niet op de planten maar alleen eronder! en niet teveel. Er is op deze site meer over geschreven dus gebruik de zoekfunctie.
Zoals je weet ook overdaad schaadt!

groetjes,

Rita
woensdag 13 augustus 2008 - 19:39
bartvds

Bartvds

Het is inderdaad heermoes en de vergelijking met een heksenbrouwsel is niet ver gezocht.
woensdag 13 augustus 2008 - 21:13
the666bbq

Tekst aangepast

The666bbq

hangt een beetje van de streek af wat ze tegen heermoes zeggen, maar kattestaart en paardestaart worden allebei al wel eens gebruikt (er zijn er zelfs die kattenstaart zeggen tegen heermoes en tegelijkertijd ook tegen Lythrum en Amaranthus ).
Lijkt me inderdaad dat je daar een zeer sterk brouwseltje hebt willen maken, meestal worden die gieren afzonderlijk 'gebrouwen' (netel, heermoes, smeerwortel, rabarber,..), elke gier heeft dan zo'n beetje zijn eigen doel, één ding hebben ze allemaal gemeen ze stinken inderdaad behoorlijk hard (je zou er iets kunnen bijdoen gesteentemeel of iets in die aard maar het preciese 'produktje' ontgaat me even) en een verdunning van 1 op 10 is zowat het minimum. Gieren combineren zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen, meestal houd ik netel en heermoes/rabarber wel uit elkaar (het eerste voor de groei dus meer aan de plant, het ander voor de weerstand en tegen de beestjes dus wat meer op de plant) maar ik denk niet dat er iets op tegen is om het in 1 groot vat te brouwen - alleen zien dat je bedwemld geraakt en in het vat valt
Die gieren zijn trouwens ook goed om op de compostbakken te gieten (al was het maar omdat die bakken nogal eens te droog liggen hoewel dat met dit zomerweer niet altijd een probleem zal geweest zijn).
donderdag 14 augustus 2008 - 12:14
Nenske

Nenske

heb ik het nu al die tijd verkeerd gedaan? ik sproei de brandnetelgier op mijn bonen en zonnebleomen die last hebben van luis. bij de zonnebloemen zijn ze na een weekje sproeien weg, maar brandnetelgier is dus eigenlijk bedoeld als voeding?
zaterdag 19 juni 2010 - 09:47
andre

Andre

Nenske.

Brandnetelgier kan ook gebruikt worden tegen bladluizen en is eerder werkzaam als bladversterkende meststof ( ijzer en stikstof) De ammoniakgeur van de gier trekt vliegende insekten zoals koolvlieg en preimot. Gebruik het dus niet meer vanaf ongeveer begin mei

andre
zaterdag 19 juni 2010 - 11:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon