menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer spaghetti pompoen oogsten

Ga naar meest recente reactie

Sanseja

Sanseja

Hallo allemaal!

Ik ben sinds een paar maanden aangestoken door het moestuin-virus. Ben begin mei fanatiek begonnen in een volkstuin van 120m2, lees alles wat ik maar te pakken krijg over groententuinen maar heb gaandeweg toch steeds meer vragen. Vandaar mijn inschrijving op deze forum!

Mijn eerste vraag aan jullie: wanneer kan je de spaghetti pompoen oogsten? De meeste pompoenen kunnen pas in augustus-september, maar dit is een cucurbita pepo. Zou hij dan onrijp geoogst kunnen worden, zoals de courgette? Ik heb 3 planten staan (eind mei uitgeplant) die het heel goed doen en waar inmiddels al 2 pompoenen aan zitten van zo'n 24cm, 2 rond de 16cm en nog een flink aantal kleinere.
Wat denken jullie?

Als ik weer naar de tuin ga zal ik eens wat foto's nemen om jullie mijn vorderingen te laten zien.

Groetjes, Sandra
vrijdag 18 juli 2008 - 10:33
annd6

Annd6

Welkom hier op dit forum!

Ik heb nog nooit gehoord van een spaghetti pompoen
Heb je een foto?
Misschien kent iemand anders die soort?

Groetjes
Ann
vrijdag 18 juli 2008 - 10:42
annd6

Annd6

Heb eens gegoogeld, blijkt een felgele soort te zijn met draderig vruchtvlees.
Kan jong geoogst worden.

https://www.vreeken.nl/2007/index1024x768.php?urloptions=

Groetjes
Ann
vrijdag 18 juli 2008 - 10:49
Sanseja

Sanseja

Oh wat gaaf!
Dan staat er dus spaghetti pompoen op het menu vanavond!
We hadden eerder al courgettes uit de tuin gegeten maar dit vind ik echt feest!
Groetjes, Sandra
vrijdag 18 juli 2008 - 11:12
annd6

Annd6

Geniet ervan!
Altijd leuk als je iets zelfgekweekt op je bord ziet liggen.
Laat eens weten hoe je het hebt klaargemaakt en hoe het smaakt.

Groetjes
Ann
vrijdag 18 juli 2008 - 11:19
andre

Andre

spagettipompoen
Die dankt haar naam aan het draderig vruchtvlees dat wat lijkt op spagetti. De vruchten kook je in hun geheel gedurende 20 minuten. Daarna snij jeze open en haal je de spagettiaachtige draden er met een vork uit.
Het is een matig rankende pompoen. De vruchten zijn ovaal en witachtig van kleur tot lichtgeel bij rijpheid. De schil is eerder zacht. Ze zijn goed te bewaren.

Grt andre
vrijdag 18 juli 2008 - 12:08
cetinel

Cetinel

weinig smaak van zichzelf,maar wel bijzonder en anders.
meestal word ze gekruid met peper en zout en wat boter erdoor voor beetje smaak...
zaterdag 19 juli 2008 - 13:40
Sanseja

Sanseja

Ik ken een recept van toen ik nog in Frankrijk woonde, maar heb dat nog niet met mijn eigen pompoenen geprobeert. Vrijdag heb ik de eerste die ik oogstte gekookt en toen in een pasta sausje gedaan met vis, zeevruchten, kruidenkaas, mosterd, crème fraîche, citroen, peper, zout en bouillon. Erg lekker zei mijn man, ik kon het zelf namelijki niet eten omdat ik vrij plotseling ziek was...

Groetjes, Sandra
maandag 21 juli 2008 - 19:57
Sanseja

Sanseja

Inmiddels heb ik de spaghetti pompoen zelf ook kunnen proeven en oh wat was dat lekker!!
Ik heb het 'gewoon' in een bolognaise saus gedaan, met pasta. Het heeft een zachte smaak, niet echt te vergelijken met iets anders vind ik. Het werden niet echt slierten, ik denk dat ie daar nog iets te jong voor was, maar de aanzet was er wel.
Dat recept uit Frankrijk ga ik volgende keer proberen, is heel simpel: de pompoen koken en als het gaar is opensnijden, de slierten met een vork eruit schrapen en in een ovenschotel doen. Daarbij creme fraiche en kaas, peper zout bouillon en -uiteraard- knoflook. Alleen weet ik nog niet wat ik daar bij zou kunnen maken om het menu compleet te maken. Iemand een ideetje?

Groetjes, Sandra
vrijdag 25 juli 2008 - 12:41
julievleug15

Julievleug15

Een beetje outdated: Ik snij de mijne in de helft, haal de pitjes eruit, leg de holte vol met kaas, kruiden etc en steek ze in hun schil op de bolle kant de oven in, na een half u-40 min rechtstreeks uit de pompoen eten ipv extra afwas te maken.
maandag 10 augustus 2020 - 08:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon