menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rabarber oogsten

Ga naar meest recente reactie

rialle

Tekst aangepast

Rialle

Ik heb een maand of 3 geleden rabarberplanten gekregen die allemaal goed zijn aan gegaan. Zo goed zelfs dat ik ervan kan oogsten. Diegene waarvan ik de planten gekregen heb doet het altijd met een schilmesje.
Nu heb ik eens ooit gelezen (weet niet meer waar) dat je de stengels eraf moet breken ipv snijden. Klopt dat en hoe doe ik dat dan?

Groetjes Rialle
maandag 30 juni 2008 - 14:34
hugo

Hugo

de steel vanonder vastnemen en een kwartslag draaien, dan trekken,, zo oogst je rabarber

aangezien het nog jonge planten zijn zou ik een drietal stengels per plant laten staan, om deze niet te veel te verzwakken voor volgend jaar,,

voor de winter compost aangooien en na de winter (febr-maart) bemesten met gedroogde koemest

groetjes
maandag 30 juni 2008 - 15:19
rialle

Rialle

Dank je Hugo, dat zal ik dan meteen eens in praktijk gaan brengen.
KLopt het ook dat ik na deze oogst niet meer mag oogsten tot volgend jaar? Hoe komt dat?

Groetjes Rialle
maandag 30 juni 2008 - 15:47
hugo

Hugo

oogsten doe je tot begin juli,, daarna worden de stelen taai en bevatten ook meer oxaalzuur,, volgend jaar vanaf april kan he dan weer oogsten

groetjes
maandag 30 juni 2008 - 16:00
rialle

Rialle

Merci Hugo,
Nou dan kan ik nog net een keer oogsten. Wel leuk, want ik had er eigenlijk dit jaar niet meer op gerekend. Ik zal netjes 3 bladeren per plant laten zitten.

Mmmm, voor de eerste keer rabarber uit eigen tuin! Joepieeeee!!

Groetjes RIalle
maandag 30 juni 2008 - 16:07
printemps

Printemps

hallo

eens ergens gelezen dat je enkel rabarber mag oogsten voor de langste dag (steeds rond half juni)
anders zou er teveel oxaalzuur inzitten
en dit zou het lichaam niet goed kunnen afbreken

mvg
an
dinsdag 1 juli 2008 - 12:25
Nat_Pan

Nat_Pan

... en An, het onttrekt kalk aan het menselijk lichaam...
donderdag 3 juli 2008 - 20:40
printemps

Printemps

hallo

zou dit altijd zijn of enkel na de laatste dag

mvg
an
vrijdag 4 juli 2008 - 17:31
Rita1960

Rita1960

Hallo allemaal,

Door het verdringen van de kalkopname (Ca) in het lichaam door het oxaalzuur wordt geadviseerd niet meer dan 2x per week een portie rabarber te eten.

Oogsten doe je niet meer na de langste dag omdat de plant anders te veel wordt uitgeput en het jaar daarop (te) weinig opbrengst geeft.

groetjes,

Rita
vrijdag 4 juli 2008 - 19:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon